Gjest Guest_Inge_* Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 I denne artikkel om trening-og hormobalanse så står det følgende: I en viss forstand kan vi si at all likevekt og endringer i kroppen vår er hormonelt betinget. Følelse av sult, metthet, tretthet, alarm-reaksjoner, det å være nedfor, glad, seksuelt opphisset, aggressiv, apatisk osv. er alle forbundet med hormonbalansen i kroppen. Det som slo meg da var hvorfor ikke hormoner blir brukt som behandlingsalternativ? Jeg var selv hos psykolog en gang da jeg var deprimert og ble litt for tidlig, etter min mening, tilbudt anti-depressiva som jeg regner med hadde bedøvende effekt. Min mor har etter overgangsalderen hatt kraftige depresjoner, og jeg lurer også på om den endrede hormonbalansen hennes pga dette ikke kunne ha blitt behandlet med annet enn de kraftige medikamentene hun måtte ta hver dag, som, unnskyld utrykket, nærmest gjorde henne til en "zombie". Spørsmålet er altså; fungerer hormonbehandling mot sinnslidelse, og er hormonendringer i kroppen en utløsende faktor til noen typer sinnslidelser? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det er ikke fullt så enkelt, siden det ikke bare er hormoner som betyr noe i kroppen. Hormoner kan gi signaler som frigir andre kjemiske stoffer eller setter igang andre prosesser - men det er flere ledd enn hormonene som kan gi problemer. Moderne antidepressiva av typen ssri hindrer serotonin-reopptaket hos nevrotransmitterne i hjernen, og gjør at hjernen skal fungere bedre med mindre serotonin-nivåer enn normalt. En av kjennetrekkene ved depresjon og andre relaterte problemer er at kroppen frigir mindre serotonin. Men alikevel er ikke ssri-er en perfekt behandlingsform. Er du intressert i emnet kan boken Discovering Biological Psychologi være intressant; Den tar for seg hjernen og resten av kroppens nervesystem og forklarer i detalj relevansen i forhold til normal hjernefunksjon, psykologiske lidelser, og et godt utvalg av sykdommer som er relevante. F.eks hvordan alzheimers konkret påvirker hjernen. Den begynner fra bunnen av og krever ingen forkunnskaper i biologi. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Spør du meg er det vel så viktig å se på de faktorene som gjør at det hormonelle systemet ikke fungerer som det skal og rette opp det problemet om mulig. Det å gi ekstra hormoner burde være siste utvei. Les litt om f.eks resultatene av østrogentilskudd til kvinner i overgansalderen så skjønner du at det kan ha skumle konsekvenser. Og hvis du tåler å vente noen dager så får du samme boken portofritt for 377 nok via: http://www.bookdepository.co.uk/book/97803...ectCurrency=USD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå