Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Y-ledd og koblinger

Carisma'03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det så veldig rart ut for meg. men jeg vet ikke hva du har som mål å oppnå med koblingen din.

sånn som det er koblet nå har du samme samme kanal(rød) inn på tre innganger på 4kanaleren og den en siste er hvit mens du har en rød og en hvit på monoblokken.

dvs du får tre kanaler (av fire) med sammee lyd.

hadde det vært meg så ville jeg ha koblet det med to kanaler med hvit og to kanaler med rød på 4 kanaleren og beholdt monoblokk koblingen slik som den er.

Lenke til kommentar

Da er det fiksa, og det ble mye bedre :) Altså, lydkvaliteten er jo den samme, men nå er jo lydbildet "riktig" iforhold til høyre & venstre - foran og bak skal jeg ikke si så mye mer om, for jeg veit jo at du (cossiemk1) mener lyd bak er feil uansett og det respekteres at folk synes det. Skjønner dere veldig godt! Jeg vil også helst bare synse ekstra bass og punch bak fra bagasjerommet... Men vi kan trøste oss med at høytalerne bak er fadet KRAFTIG ned i form av Gain-innstillnger på forsterkeren så det ikke høres foran - og sitter man bak høres de jo litt, men man hører frontsettet veldig godt - særlig diskant siden de peker bakover (plassert høyt opp) ;)

post-195907-1260735651_thumb.jpg

Som du ser på bildet, er høytalerne foran (channel 1/2) satt på gain litt over normal m/ høypassfilter 80hz

Og høytalerne bak har også høypassfilter, men de er da fadet ned til minimum gain...

Nå er hvertfall jeg fornøyd.

Håper du respekterer anlegget

mitt litt mere nå da, Cossie ;):yes:

Edit; Et siste spørsmål. De Y-leddene har jo rød/hvit inngang og deler seg i to, en rød og en hvit. Har det ikke noe si om en av de hvite blir koblet i en rød signalkabel?? Hvis ikke må jeg jo ha et eller to med to like på...

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Men jeg er jo nødt til å koble til rød utgang, når jeg bare har en hvit og en rød på spilleren - og en firekanaler og en monoblokk... Men det må jo kunne gå an å få riktig lyd, selvom man bruker Y-ledd?? Høres det merkelig i baksetet med lik lyd fra høyre bak som venstre foran? Da blir det jo en slags krysning av stereo, og lyden møtes på midten? :hmm:

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Et siste spørsmål. De Y-leddene har jo rød/hvit inngang og deler seg i to, en rød og en hvit. Har det ikke noe si om en av de hvite blir koblet i en rød signalkabel?? Hvis ikke må jeg jo ha et eller to med to like på...

nei det har ingenting å si, rød og hvit er bare for at vi (som ikke er fargeblinde iallfall) skal skille mellom høyre og venstre til vanlig. men så lenge du vet hvordan du ahr koblet så er det ikke noe teknisk galt med å bruke rød på hvit.

Kobler du et Y-ledd på en rød utgang, så er jo det bare høgre signal som kommer ut. Så blir jo litt feil med tanke på høgre venstre, fading og balanse ;)

hø?

Lenke til kommentar

Altså... la oss si du kobler rød til høyre utgang på spilleren, og hvit til venstre.

Alle y-leddene du kobler ut fra rød da, de blir høyre signal, og skal kobles til høyre inn på forsterkerene, uansett hvilken farge y-leddene har... også motsatt med den hvite selvfølgelig...

Det høres ut som du har gjort det riktig med tanke på innstillingene du har gjort, og fadingen av bakhøyttalerene...

Det at jeg er motstander av høyttalere baki, skal ikke du bry deg noe om hvis du vil ha høyttalere baki... jeg bare mener at et skikkelig sett foran, montert riktig osv, blir det mest riktige når vi snakker om stereo-gjengivelse.

Når man hører på vanlig musikk, så er det spillt inn i stereo, og det låter best i stereo.

Skal man da ha 4 høyttalere plassert i en firkant, så blir det fort litt feil når det kommer til lydgjengivelsen, med mindre du får justert dette "riktig".

Og de som mener de må ha høyttalere baki for at passasjerene skal høre noe, de har ikke monter fronthøyttalerene riktig;)

En annen ting er jo også det at høyttalere i hatthylla, påvirkes av trykket subene i bagasjerommet gir, og låter da stygt, og kan over tid ta skade av det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...