simenss Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg skal friske opp matematikken over ett år, og har 1MX og 2MX fra før. Skal ta matematikk tilsvarende 1MX denne våren, og matematikk tilsvarende 2MX høsten 2010. Skal videre på samfunnsøkonomi, hvor inntakskravet er R1. Regner med at R1 tilsvarer 2MX etter den nye reformen. Men hva tilsvarer egentlig 1MX? Sonans Oslo tilbyr blant annet 1+2P og 1+2T. Men så vidt jeg forstår er 2P og 2T egentlig 2. klassefag, på lik linje med R1. Blir veldig forvirret av dette nye systemet. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
mj- Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 R1 = 2MX R2 = 3MX S1 = 2MY/2MZ S2 = 3MZ/3MY 1MX eksisterer ikke lengre, men det blir vel noe det samme som T1 vil jeg tro. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Planlegger å ta det på Sonans, så må velge mellom 1+2P eller 1+2T. Vil 2T overlappe mye av R1? I så fall er det kanskje greit å ta 1+2P? Lenke til kommentar
mj- Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Vel, hvis du skal friske opp ville vel 1+2T være mer nyttig for deg, da nivået på matten på samfØK sikkert er vanskeligere enn R1. Matten man lærer i P1+2 er vel mye mer praktisk rettet, og du vil ikke ha særlig nytte av den på samfØK. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Når du starter på VG1, tar du enten P eller T matte. For de som tar T matta kan man ta R1 i VG2 og R2 i VG3. Dette kan man ikke hvis man har P matta. P matta er for de som går samfunnsfag linjen. Du må ta T1. For R1 og R2 bygger på hverandre. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg har allerede 1MX, 2MX og 3MX. Jeg ønsker kun å ta matten for å få repetisjon. Høsten 2010 skal jeg ta R1. Ser nå at jeg på Sonans kun kan velge 1P+2P nå til våren, siden 1T+2T går over et helt år. Poenget med å ta matte på 1. klassenivå er å få oppdatert den helt grunnleggende matematikken. Er det da noe vits å ta 1P+2P? Eller bør jeg droppe det, og eventuelt heller gå rett på R1? Lenke til kommentar
JesharushanN Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg ville gått rett på R1. Tipper du ikke får noen stor nytte av å ta 1P+2P. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Hvor mye overlapper 1P+2P med 1T? Hvis 1P+2P likner mye på 1T, kan det jo ha noe for seg å ta det som en oppfriskning før R1. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det inntrykket jeg fikk av P-matte er at det er fryktelig lett. Så jeg vil anbefale deg å ta T-matte. Det er ikke så veldig vanskelig, det er en del vanskeligere enn P-matte, men det er verdt det. http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laerepla...3&visning=5 Scroll helt nederst på siden, så får du se kompetansemålene til T-matte. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hvis du bare skal repetere kan du jo heller bare repetere 1T på egenhånd? P-matten hadde jeg hvertfall ikke giddet å brukt penger på hvis du skal ta R-matten... Jeg tok R1 og R2 i fjor etter 2 års pause fra vgs. Hadde 1MY fra før, og klarte fint overgangen til R1. Repeterer du 1T for deg selv vil det nok gå fint! Lenke til kommentar
simenss Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Da kan jeg kanskje bare se på de gamle 1MX bøkene, for så å starte med R1 over jul. Eventuelt kan jeg kanskje ta S1 til våren, og S2 til høsten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå