Gå til innhold

Kan en butikk fritas fra garanti dersom kunden ikke følger en anbefaling?

TheK

Anbefalte innlegg

Hei. Har god erfaring med innlegg på dette forumet og vil gjerne annonsere min nyeste problemstilling;

Jeg går inn i en brillebutikk og vil kjøpe briller. De har et tilbud der man for to briller for prisen av en. I tillegg til dette reklamerer de med slagordet "tydelige priser". Inkludert i denne tydelige prisen heter seg at man kan velge ramme, glass og ekstra glassbehandling. På utstillingsrammene står prisen med det som heter "standardglass". Jeg finner to briller og leverer de inn sammen med brilleseddel. Under samtale med ekspeditør blir jeg anbefalt å bestille en annen type glass enn "standardglass" til økt pris fordi standardglasset er for skjørt for denne rammetypen, men jeg handler på budsjett og velger standardglasset til tross. Når brillene er ferdig kommer jeg inn for å hente de og ser at brillene det ble anbefalt dyrere glass på allerede er knust og sprukket ved rammefestet. Jeg stiller spørsmål ved dette og får beskjed om at dette måtte jeg forvente fordi jeg ikke fulgte anbefalingen deres, og at jeg også kan forvente forverring av tilstanden selv ved normalt bruk, og at dette var noe jeg ikke kunne klage på.

Foreløpig ender saken der, og vil gjerne høre tanker og innspill rundt denne saken. På forhånd, takk for svar.

Endret av TheK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller det noe rolle? han har bestilt en skreddersydd pakke.

Men uansett anbefaling så må enten butikken nekte kunden å legge slike glass i rammen, eller utlevere en brille som ikke er skadet.

Blir brillen skadet pga. for skjørt glass, er det ikke butikken sin feil, da kunden ikke hører på anbefalingen om at det ikke vil fungere.

Blir det samme som å fylle diesel på bilen, selv om bensinstasjons medarbeideren sier at bilen går på bensin. Men man er jo på budsjett, og fyller diesel på bilen uansett for å spare en latterlig liten sum.

Lenke til kommentar

For å svare konkret på spørsmålet til trådstarter. Ja, selger kan fritas for garanti i slike tilfeller. Men, garanti er frivillig, og ikke noe en butikk må gi kunden. Men, butikken må følge forbrukerkjøpsloven, som butikken ikke fritas for.

Og som nevnt, dette er et spesielt tilfelle, så eg skal ikke si noe for sikkert. Men, årsaken til at eg spør om varen er hentet og betalt er at eg vil påstå at det kan anses som at kjøper godtar tilstanden ved produktet.

Normalt sett vil dette være en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Knust glass er åpenbart en mangel(normalt sett) og mangelen eksisterte på kjøpstidspunktet(om varen i det hele tatt er kjøpt enda). Så eg vil påstå saken går ut på om feilen kan betegnes som en mangel, og om selger har gitt nødvendige opplysninger. Spesielt med tanke på at selger er den profesjonelle part.

Lenke til kommentar
Spiller det noe rolle? han har bestilt en skreddersydd pakke.

Men uansett anbefaling så må enten butikken nekte kunden å legge slike glass i rammen, eller utlevere en brille som ikke er skadet.

Blir brillen skadet pga. for skjørt glass, er det ikke butikken sin feil, da kunden ikke hører på anbefalingen om at det ikke vil fungere.

Blir det samme som å fylle diesel på bilen, selv om bensinstasjons medarbeideren sier at bilen går på bensin. Men man er jo på budsjett, og fyller diesel på bilen uansett for å spare en latterlig liten sum.

Nei, det blir det IKKE!!

Man MÅ kunne forvente at kombinasjonen det blir gitt pris på i en reklame passer sammen med hverandre.

Hvis ikke er dette villedende markedsføring og i verste fall svindel!!

Edit:

Hadde selvsagt IKKE betalt for den varen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Nei gud dette var da teit!

Så klart kan de ikke fraskrive seg garantien. Så lenge de faktisk tilbyr standartglass må de behandle produktet på samme service nivå som det var en med spesial glass.

En annen ting jeg undrer meg over er hvorfor rammetypen har noe med dette å gjøre.

Finnes det en "slem" type rammer?

Lenke til kommentar
Så klart kan de ikke fraskrive seg garantien. Så lenge de faktisk tilbyr standartglass må de behandle produktet på samme service nivå som det var en med spesial glass.

Garanti er frivillig fra butikk/produsent sin side. Så det er ikke sikkert kunden her har fått noen form for garanti i det hele tatt.

Forbrukerkjøpsloven derimot......

Lenke til kommentar

Setter stor pris på tilbakemelding til alle. Takk!

Skal prøve å fylle ut videre informasjon så godt jeg kan, samt legge til andre tanker jeg har rundt dette.

@nomore; Har tatt imot og betalt varen. De hadde en depositumsordning der man betaler halve prisen når man leverer inn rammene, og resten av pengene når man får utlevert brillene. Jeg har gått lenge uten briller og ville ha brillene med meg, og betalte. Jeg sa til ekspeditøren at jeg syns praksisen de opererte med her var veldig rar, og ba de skrive på kvitteringen min at brillen allerede var knust da jeg fikk den. Jeg vil påstå at jeg uttrykte misnøyen min ganske tydelig.

@nasciBoy; Vet ikke helt om det kalles rammer i det heletatt, men det er sånn at man fester to stenger i glasset, og et feste over nesen. Mens det ikke er noen ramme rundt selve glasset.

Generelt sett kommer det frem blandt deltagerne i tråden de samme tankene som jeg har, med unntak av noen få nye ting. At garanti er frivillig høres greit ut, men da mener jeg at produktet kan komme innunder reklamasjonsloven. For som nevnt så syns jeg ikke de skal kunne lyse ut pris på et produkt, men dersom du kjøper produktet til den prisen det er lyst ut til, så kan du forvente å få et svært skjørt produkt, og de gir uttryk for at du ikke har klagerett på varens tilstand.

@darket; Har også vurdert om det er jeg som bare har vært for gjerrig og skjønner at jeg åpenbart burde fulgt anbefalingen. Jeg vil allikevel stille spørsmål både ved måten de presenterer tilbudet på, og prakisen de bruker rundt det. Når det kommer til sammenligning vil jeg påstå at en bedre analogi er om man går inn i el elektronikk butikk fordi man ser et fristende pris. Inne i butikken står det to tv'er, en som er rimelig, og en som er litt dyrere. De er tilsynelatende like, og du sier du vil ha tv'n som er rimelig. Ekspeditøren svarer da med at han anbefaler deg den andre tv'en som koster litt mer, fordi den er bedre kvalitet, og dersom du kjøper den billige tv'n, så kan du forvente at den blir fort ødelagt. Du bestemmer deg allikevel for å kjøpe den billige tv'en og det viser seg at den allerede har en mangel. Når du stiller spørsmål ved dette så svarer ekspeditøren at det var dette jeg kunne forvente og at det mest sannsynlig blir fort værre. Og hvis jeg vil klage på det, så kommer de til å avvise klagen på grunnlag av at jeg ikke fulgte anbefalingen. Det er også viktig å påpeke at ingen av tv'ene da er på tilbud heller, men det er bare snakk om prisforskjell i forhold til kvalitet.

@ Minus og Avidgamer; Jeg mener at jeg i denne saken skal kunne få erstatning dersom brillen går i stykker, og at de bør sette opp prisen på brillen og da inkludere det anbefalte glasset som standard på akkurat den typen rammer. For når det kommer til kjøpsloven, så skal jeg strengt tatt kunne få fikset eller erstattet disse brillene hvis de blir ødelagt ved normal bruk, igjen og igjen, helt til jeg bestemmer meg for enten pengene tilbake, eller et annet tilsvarende produkt til samme pris. Og at jeg ikke fulgte deres anbefaling er ikke godt nok for fritak fra dette.

@pekka1991; Enig.

Endret av TheK
Lenke til kommentar

Det er helt uholdbart med slike feil ved levering. Men at butikken faktisk lot deg bestille en innfatning med glass som er for skjøre er også kritikkverdig.

Forlang reperasjon.

Neste gang: ikke kjøp billigste sorten glass. Glass som er så skjøre at de ikke tåler en normal innfatning er av den typen som får riper tvert under normal bruk, og det holder med at man er uforsiktig en enkelt gang og plutselig er de helt ubrukelige.

At glasset kan bli skadet under innsliping og montering i infatningen kan skje med selv de dyreste brilleglassene; men dette er svinn som optikeren skal ta, ikke noe kunden skal betale ekstra for.

Lenke til kommentar

Å sammenligne dette med å fylle diesel på bensinmotor blir for dumt. Bensin på bensintank er ikke en anbefaling, det er en regel.

Her reklamerer butikken for, og også selger, standardglass sammen med en type innfatning. Hvis denne sammensetning ikke er mulig uten at en eller flere deler blir ødelagt, så kan de heller ikke reklamere eller selge den.

Å sammenligne dette med å fylle diesel på bensinmotor blir for dumt. Bensin på bensintank er ikke en anbefaling, det er en regel.

Her reklamerer butikken for, og også selger, standardglass sammen med en type innfatning. Hvis denne sammensetning ikke er mulig uten at en eller flere deler blir ødelagt, så kan de heller ikke reklamere eller selge den.

Lenke til kommentar
Service er frivilling (som f.eks 30 dager returrett), garantien er som et "standard kontrakt" som de kan legge til ting.

Håpløst. Garanti er frivillig. Som forbruker har du rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, som butikken er forpliktet til å forholde seg til. Men garanti er helt frivillig.

Lenke til kommentar

De kan da ikke ærlig mene at de kan selge et produkt som ikke fungerer?? (enkelt sagt)

I såfall skulle du blitt informert om at standardglasset kom til å sprekke i denne kombinasjonen ved samtale med selger, ikke at du "burde" kjøpe den dyrere glasstypen.

For meg hadde dette vært UAKTUELT å gå med på. Du betaler ikke for noe som fra start av er ødelagt. Det er bedriften som må unngå slike kombinasjoner av ramme og glass da, for en normal forbruker er ingen brilleekspert og kan forutse dette.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å påpeke forbrukerkjøpsloven § 15, nærmere bestemt tredje ledd og fjerde ledd.

Det følger av bestemmelsene at selger faktisk kan være fri for ansvar dersom han har frarådet forbrukeren å gjøre noe. Selger er faktisk ikke forpliktet til å nekte kunden å kjøpe det kunden ønsker. Etter min mening bør man være svært forsiktig med å slå lovboka i bordet i denne saken, for her har ikke TS noe særlig solid grunnfeste.

TS ønsket å spare penger, og handlet i strid med selgers faglige råd. Er dette selgerens ansvar? Vel har vi et sterkt forbrukervern i Norge, men det virker som om noen vil at det skal gå lenger enn det gjør...

Når det gjelder spørsmålet om reklame: Det kan argumenteres med at "nei men jeg forventet dette ut fra reklamen", men jeg kan ikke se at du skal kunne påberope deg generell reklame over selgers spesifikke råd.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Fy fader jeg hadde eksplodert om butikken gjorde noe sånt mot meg. Har selv to par briller og vet meget godt hvor dyrt det er. Om jeg skulle ha betalt 3500 kroner for mine briller (som var det mine kostet) når de allerede var ødelagt... det går jo ikke an! Bare tanken er fullstendig latterlig! Da må jo butikken si at "beklager, produktet vi reklamerer for er umulig å lage uten at det blir ødelagt, så du bør ikke kjøpe det".

EDIT: Er enig i Krikkert sin logikk der, men dersom de reklamerte for det spesifikke produktet med de spesifikke glassene, og det ender slik, synes jeg det er kvalmt av butikken!

Endret av Cundou
Lenke til kommentar
Fy fader jeg hadde eksplodert om butikken gjorde noe sånt mot meg. Har selv to par briller og vet meget godt hvor dyrt det er. Om jeg skulle ha betalt 3500 kroner for mine briller (som var det mine kostet) når de allerede var ødelagt... det går jo ikke an! Bare tanken er fullstendig latterlig! Da må jo butikken si at "beklager, produktet vi reklamerer for er umulig å lage uten at det blir ødelagt, så du bør ikke kjøpe det". Herregud noe så teit. Få forbrukerrådet inn i bildet!
Under samtale med ekspeditør blir jeg anbefalt å bestille en annen type glass enn "standardglass" til økt pris fordi standardglasset er for skjørt for denne rammetypen, men jeg handler på budsjett og velger standardglasset til tross.
Lenke til kommentar

Jeg så ikke innlegget ditt før jeg var ferdig å skrive, Krikkert, redigerte det noe. Var min første reaksjon. Som sagt; er enig i det du skriver, men dersom butikken reklamerte for dette spesifikt og det ender slik, synes jeg butikken har gjort en forferdelig jobb. Jeg kan ingen lover osv., dette er kun min reaksjon som forbruker. Nå vet vi jo ikke alle detaljene, dersom TS faktisk fikk klar beskjed om at dette absolutt ikke lønte seg, og reklamen ikke var så spesifikk, så er det hans egen skyld, så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...