danilovic Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Kan jeg herpe camet mitt om jeg prøver å ta bilde av solformørkelsen med det? Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 nei.. en tror det er litt risky for øya hvis du bruker ei überfet linse og speilrefleks kamera Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Jeg ville ikke ha satt det kameraet på et stativ, og latt det stå der under hele formørkelsen uten og dekke til linsen. Det kan bli litt varmgang... Men skal du bare knipse noen biler er det ingen problem. Du bør nok helst bruke et slags filter for best resultat. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 28. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2003 Kanskje jeg kan ta dagblad-solformørkelsesbrillene foran linsa? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jada. Jeg leste og at sveiseglass skal være bra til formålet. Jeg har ikke sett disse solformørkelsesbrillene, så jeg vet ikke hvor mørk de er i forhold. Men prøv deg litt fram først. Se om det blir noen reflekser osv når du holder brillene foran linsen. Lenke til kommentar
Term Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Er det noe vits å ta bilde av den da? Men det er bare å legge en mørk "flim" foran kameraet...så burde det vel funke ok. har en følelse at det blir mye styr med DB brillene siden de er så små Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 CD-plate kan funke, hvertfall til å se gjennom. Vet ikke hvordan det blir med et kamera. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg prøvde akkurat med sveiseglass, og det ble faktisk bra Sola ble helt "rund" uten så mye stråler rundt. Skal teste litt med stativ, zoom og andre instillinger. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Har et par sveisebriller tror det holder plenty brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??) En ting en IKKE bør bruke ; kikkert Ellers tror jeg det går bra med solbriller - så lenge man ser 5-10 sek om gangen. Det er det som er kluet - ikke stirre for lenge... :smile: Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 En ting en IKKE bør bruke ; kikkert Eller forstørrelsesglass Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg brukte faktisk kikkert da den planeten passerte sola her for noen uker siden. Jeg så riktignok ikke i den :wink: men holdt den mot sola, og så hadde jeg et hvitt papir på baksiden hvor jeg da så "greia" Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Har et par sveisebriller tror det holder plenty brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??) En ting en IKKE bør bruke ; kikkert Ellers tror jeg det går bra med solbriller - så lenge man ser 5-10 sek om gangen. Det er det som er kluet - ikke stirre for lenge... :smile: Lurer på hvordan det blir med kikkert med sveiseglass foran? Kanskje 2 lag med styrke 10? Eller blir det det siste jeg ser? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Denne url'en ble postet på vgd, dere finner kanskje litt info der... Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 CD-plate kan funke, hvertfall til å se gjennom. Vet ikke hvordan det blir med et kamera. det beste å bruke er sveiserbriller Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 CD-plate kan funke, hvertfall til å se gjennom. Vet ikke hvordan det blir med et kamera. det beste å bruke er sveiserbriller Ja, jeg brukte det engang i fjord, funka phett det Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??) Forrige fullstendige solformørkelse (køddete ord å skrive) var i 45. Forrige vanlige vi hadde i Norge, var i 99 ja. Men den var jo så pinglete at lyset skifta litt farge, og det ikke var varmt i sola bare. Lenke til kommentar
Dan-Ove Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 det letteste å gjøre er bare å ta en gammel diskett og bruke selve disken.. dvs det om er "inni" Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Se ikke på sola uten beskyttelse! Spesielt ikke gjennom kikkert. Verken vanlige solbriller, mørke sveisebriller (Dde slipper ofte gjennom så mye usynlig infarød eller UV-stråler at du kan få skader på øyene) eller eksponert film er beskyttelse god nok for øynene. Har du solformørkelsesbriller, skal du heller ikke nistirre på fenomenet for lenge av gangen. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Nettavisen sa noe annet... "– Sørg for å ha på spesielle solformørkelsesbriller eller sveisebriller (mørkhet 12 eller mørkere)." Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Ja, en astronom, eller hva skitt han var, som svarte på spørsmål fra leserne til VG, sa også at de måtte ha minst mørkhet 12 om det skulle duge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå