aluxez Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Grunnen til at jeg mener vi har rett på penger er at hun var på NAV og fikk ikke beskjed om at det var mulig å få stønad. De sendte henne hjem uten noen hjelp og hadde det ikke vært for meg ville hun ha sultet ihjel. "Vi har rett på penger fordi ingen fortalte oss at vi hadde rett til penger" er intet grunnlag for noe pengekrav. Har krav på penger fordi man har krav til stønad om dette er nødvendig er vel mer det jeg prøver å få frem. Uansett, poenget er at hun gikk til nav for å få hjelp og der sa de at det er ingenting de kan gjøre men såvidt jeg kan se det er dette feil? takker for øvrig for all hjelp. Endret 14. desember 2009 av aluxez Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ut fra saken som det står her skal hun såvidt jeg kan se kunne ha rett til sosialstøtte. (dvs noen tusen i mnd + halve husleien da du selv skal dekke den andre halvdelen) Løsningen er enkel: Hun må få tak i søknadsskjema for det og bare søke, husk at du og må fylle ut. Får hun/dere avslag får dere skriftlig begrunnelse og kan dermed klage ut fra det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Er det ikke noe som heter "utenforhensyn" eller noe i den dur, dersom sosialen/NAV ber deg skaffe penger fra andre som ikke er tvunget til å yte denne? Foreldre når du er over 18, "låne fra venner" osv. Jeg mener bestemt det var en tråd her inne tidligere der dette ble tatt tak i. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Er det ikke noe som heter "utenforhensyn" eller noe i den dur, dersom sosialen/NAV ber deg skaffe penger fra andre som ikke er tvunget til å yte denne? Foreldre når du er over 18, "låne fra venner" osv. Jeg mener bestemt det var en tråd her inne tidligere der dette ble tatt tak i. "Utenforliggende hensyn" er en forvaltningsrettslig norm. Det betyr, kort fortalt, at man har tatt usaklige hensyn når man skulle fatte vedtaket. Følgen av at det er tatt utenforliggende hensyn er at vedtaket er ugyldig (dog bare hvis hensynet kan ha fått noe å si for vedtaket, jf forvaltningsloven § 41). Det kan synes som om en del sosialkontorer har misforstått noen uttalelser i forarbeidene. Det er et krav for å motta sosialstønad at man har uttømt alle de rettigheter man kan trekke på. Det er også et krav at man ikke blir de facto underholdt av noen andre. Det virker som om noen har misforstått disse to -- nemlig at man skal også trekke på alle de muligheter man har til å få noen andre til å underholde seg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Aha. Prøvde å finne den gamle tråden, men søkefunksjonen slo seg vrang (eller så var den i en annen kategori). Hvis man har følgende scenario. Et samboerpar deler på felles utgifter, og mat. Slik jeg ser det er jo ikke noen av dem underholdt av den andre. La oss si at de begge har en inntekt et stykke under gjennomsnittet, og at en av dem (1) mister jobben. Den andre (2) vil ha mulighet for å forsørge 1, men det vil bli trangt. 1 kan da kreve sosialhjelp/nødhjelp, selv om det er faktisk mulig å bli forsørget av 2? Det er slik jeg har forstått det i hvert fall. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Aha. Prøvde å finne den gamle tråden, men søkefunksjonen slo seg vrang (eller så var den i en annen kategori). Hvis man har følgende scenario. Et samboerpar deler på felles utgifter, og mat. Slik jeg ser det er jo ikke noen av dem underholdt av den andre. La oss si at de begge har en inntekt et stykke under gjennomsnittet, og at en av dem (1) mister jobben. Den andre (2) vil ha mulighet for å forsørge 1, men det vil bli trangt. 1 kan da kreve sosialhjelp/nødhjelp, selv om det er faktisk mulig å bli forsørget av 2? Det er slik jeg har forstått det i hvert fall. Det spørs korleis du definerar "trangt", dersom dvs. at dei begge må leve på vann og brød og fyre med gamle møbler så er sosialen ein moglegheit (satt på spissen). Men, om du ikkje får betalt TV-lisensen trur eg ikkje sosialen bryr seg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hvis man har følgende scenario. Et samboerpar deler på felles utgifter, og mat. Slik jeg ser det er jo ikke noen av dem underholdt av den andre. La oss si at de begge har en inntekt et stykke under gjennomsnittet, og at en av dem (1) mister jobben. Den andre (2) vil ha mulighet for å forsørge 1, men det vil bli trangt. 1 kan da kreve sosialhjelp/nødhjelp, selv om det er faktisk mulig å bli forsørget av 2? Det er slik jeg har forstått det i hvert fall. Det må foreligge faktisk forsørgelse for at sosialstønad skal avslås. Så under de forutsetninger du har satt opp vil jeg anta at 1 vil kunne kreve sosialstønad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå