Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til stønad?

aluxez

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg flyttet til Lillehammer til høst for å studere. Kjæresten min ble med og hun skulle jobbe. Men det var ikke like lett å få jobb som vi trodde og hun gikk uten arbeid noen måneder. I mellomtiden var hun på NAV et par ganger for å prøve å få støtte. De sa der at hun ikke hadde krav på dagpenger fordi hun hadde tjent for lite forrige år. Derfor sendte de henne hjem uten noe som helst og først etter 2-3 måneder fikk hun begynne på et betalt kurs, og i mellomtiden så lånte hun penger av meg. Hadde hun ikke rett på sosialstønad eller ETT ELLER ANNET for å dekke utgifter til livets opphold? Og kan hun klage og få penger nå siden hun i praksis skylder meg en god del penger?

takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i same suppa etter at eg dimma frå militæret i fjor, einaste måten å få støtte på er å gå på sosialen og for å få støtte derifrå må du i praksis vere bankerott, dvs. du har ikkje nokon form for verdiar som bil, hus, sparepengar osv.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men hun har jo i praksis et digert lån hun burde betale tilbake til meg. Kan hun ikke få hjelp til det?

Det er utrolig hvilken kravmentalitet folk tør utvise.

Lenke til kommentar
Men hun har jo i praksis et digert lån hun burde betale tilbake til meg. Kan hun ikke få hjelp til det?

Har dere skrevet under noen låneavtale? Kan du dokumentere dette lånet? Betales det rente? Prøver du nå å svindle det offentlige for penger du ikke har krav på ved å utnytte hennes dårlige økonomiske situasjon?

Lenke til kommentar

Forøvrig:

Søker hun om sosialhjelp må du dokumentere all din økonomi og. Hun vil da sannsynligvis få avslag da du har klart å støtte henne hittil. Så da igjen må dere klage, hvor du må legge til et brev hvor du sier at du ikke lengre vil støtte henne da det ikke kan kreves ut fra dagens lovverk.

Da burde det være mulig å få støtte/hjelp.

Desverre litt av et kronglete system.

Er i samme "suppa" selv og fikk grovt sagt beskjed om å ordne min egen økonomi når sambo ikke får jobb. I mitt tilfelle mente de at jeg skulle sørge for at lånekassen utsatte studielånet mitt. (mao at jeg skulle sørge for at jeg selv fikk mer lån, til tross for at det ikke er hjemmel i lovverket for det)

Lenke til kommentar

Sier seg selv at du må søke utsettelse på lånene dine hvis du havner på sosialen, det er jo bare logisk. Men de kan ikke kreve at du stifter mer gjeld i form av nye lån og lignende. Selv om du kommer til å gjøre det. Har selv levd mange år på sosialen, og du blir ikke akkurat gjeldsfri.

Lenke til kommentar

Herregud ikke beskyld meg fra å stjele fra det offentlige. Sier bare at vi er 2 stykker som har levd på ètt studielån og da går man i minus uansett. Vi har selvsagt ikke skrevet noen låneavtale eller noe, var bare en understanding at jeg skulle betale alt fordi bare jeg hadde penger.

Grunnen til at jeg mener vi har rett på penger er at hun var på NAV og fikk ikke beskjed om at det var mulig å få stønad. De sendte henne hjem uten noen hjelp og hadde det ikke vært for meg ville hun ha sultet ihjel.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg mener vi har rett på penger er at hun var på NAV og fikk ikke beskjed om at det var mulig å få stønad. De sendte henne hjem uten noen hjelp og hadde det ikke vært for meg ville hun ha sultet ihjel.

"Vi har rett på penger fordi ingen fortalte oss at vi hadde rett til penger" er intet grunnlag for noe pengekrav. Man kan teorisere rundt hvorvidt NAV har brutt informasjonsplikten sin (forvaltningsloven § 11 første og fjerde ledd), men det i seg selv skaper ikke noe krav på penger. Særlig når det ikke ville fått noen betydning om man hadde fått riktig informasjon, jf nedenfor.

Samboere har ikke underholdsplikt slik ektefeller har for hverandre, eller slik foreldre har for barn. Det fremgår imidlertid av merknadene til sosialtjenestelovens § 5-1 (Ot.prp. nr. 29 (1990-1991) s. 160) at når det foreligger faktisk underhold, slik det gjør i denne situasjonen, har sosialtjenesten ingen plikt til å yte økonomisk hjelp. Når sosialtjenesten ikke har noen plikt har heller ikke hun noen rett. Det skal påpekes at et brev fra deg der du sier at du ikke vil støtte henne for fremtiden heller ikke vil gi henne noen rett til penger for tiden som har gått. Det er også begrenset hvor mye vekt man kan tillegge slike brev.

Det finnes unntak for nødhjelp, dvs hjelp til umiddelbare og nødvendige utgifter til mat, klær, og midlertidig husrom. Dette unntaket kan dog selvfølgelig ikke brukes til å kreve penger utbetalt i etterkant.

Lenke til kommentar

Nå har samboeren til trådstarter i praksis havnet på sosialen. NAV kommer ikke til å noen støtte til henne, og hennes muligheter er da å fortsette å leve på trådstarter eller å gå på sosialen. Eller å få seg jobb, noe som er nesten, eller om ikke helt, umulig her i Lillehammer.

Du må også søke om midlertidig rentestans.

Lite jobbtips: Hør med Lillehammer Distribusjon (GD, avdeling Lillehammer Distribusjon, Kjetil Øverseen) om de trenger vikarer. Dette forutsetter at hun har lappen og tilgang til privat bil. Dette er jobb som avisbud på nattetid (3 til du er ferdig med ruta). Dette er noe negativt for meg, da jeg selv er vikar der og jobber etter behov, men det er bedre at hun jobber der enn at hun skal få hjelp av sosialen til å grave seg ned i et hull hun ikke kommer seg ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...