Zamot Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg skal kjøpe ny harddisk til en eldre laptop, og skal ha 7200rpm. Men finner ikke noen med denne hastigheten som er ATA/IDE. Noen som vet om dette er å oppdrive? hvor? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor må det være 7200? Husk at disker med større kapasitet har høyere datatetthet, og dermed yter bedre enn disker med mindre kapasitet med høyere omdreiningshastighet... denne vil for eksempel være raskere enn f.eks. en 200GB 7200rpm, og såvidt jeg vet finnes det ikke større 2,5" IDE-disker med 7200rpm enn 200GB (om det i det hele tatt finnes så store). Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Ønsker 7200 disk fordi det er det som satt i PC-en før, nettopp pga. hastighet. Den PC-en begynner å dra på årene, men er per dags dato den raskeste laptop jeg har vært borti, til daglig/vanlig bruk (surfing, office, mp3 etc). Og det er den eneste jeg har brukt med 7200 disk, og er overbevist om at det gjør susen. Har ikke vært borti noen laptop som starter så raskt fra dvale for eksempel. Mulig større 5200 disker er raskere enn min gamle (lille, 60GB?) 7200 disk, og det er i såfall nytt for meg, men jeg har ikke lyst å finne ut at det ikke stemmer. Og når du sier raskere, hva er raskere? Skrive/lesehastighet (av store filer), eller rask aksesstid eller hva det heter (skriving/lesing til mange forskjellige steder av lite data) - det er to forskjellige ting, og kanskje sistnevnte som er viktigst til daglig bruk? Men i og med at jeg vurderer oppgradering av harddisk på en annen nyere PC også (SATA), vurderer jeg nå SSD disk, og om jeg får tak i IDE/ATA SSD disk, kjøper jeg også det til den gamle (multicom står det listet en 64GB til overkommeligpris, men ikke på lager), ellers finner jeg kun 32GB på lager i nettbutikkene. Endret 16. desember 2009 av Zamot Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Da ble følgende bestillt, håper det funker... INTEL X25-M 160GB SSD SATA 2.5" 9.5mm MLC Gen2 (SSDSA2MH160G2C1) 1 3 486,- 3 486,- TRANSCEND 64GB SSD 2.5" IDE flashbasert harddisk, MLC (TS64GSSD25-M-) 1 1 549,- 1 549,- Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Da ble følgende bestillt, håper det funker... INTEL X25-M 160GB SSD SATA 2.5" 9.5mm MLC Gen2 (SSDSA2MH160G2C1) 1 3 486,- 3 486,- TRANSCEND 64GB SSD 2.5" IDE flashbasert harddisk, MLC (TS64GSSD25-M-) 1 1 549,- 1 549,- Nå er begge SSD-diskene installert, Intel 160Gb på Lenovo T60 (klonet gammel disk med alle programmer), og Transcend 64GB på den gamle Compal CL56 (ny XP-installasjon). Og det ble to nye PC-er! :D Full oppstart på begge PC-er på tar ca 1 min, dvs. på 1min10sek har jeg åpnet en internettside. Og den gamle PC-en (uten noe særlig programmer enda) starter fra hibernate på 18sek (T60 ca 40sek)!! Programmer åpnes på et blunk, og Lightroom er mye raskere i bruk (kan justere bilder/dra i spaker og bildet oppdateres uten at jeg må sitte å vente før jeg drar i neste spak). Skjønner ikke at folk kjøper nye PC-er, når de bare kan kjøpe SSD disk og få en helt ny PC. I tillegg er det faktisk meget deilig å slippe harddisk-lyden, det er merkelig/uvant å sitte med en PC som er HELT stille, men utrolig behagelig. Endret 2. januar 2010 av Zamot Lenke til kommentar
Anv Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Å kjøpe en SSD er en av de største (kanskje den eneste store) oppgraderingen man kan gi en gammel pc. En ny pc med SSD vil fortsatt være raskere enn en gammel pc med SSD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå