Inc Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Opp til flere ganger når flere utskriver er levert, så ser jeg at "Hmmm.. Her kunne jeg ha klippet bildet til en annen dimmensjon", slik at den ville ha passet i X ramme/Passepartout. De fleste bildene som jeg har utskrift på passer ikke i en standard ramme og her er problemet. Når bildet er tatt og behandligen er ferdig så er man som oftest fornøyd, Mmmmkay? Men så vil jeg ha det på papir, stor utskrift mao. Men ingen rammer, eller passepartouter passer, hva gjør man? Lager man utsnittet som passer en standard profil eller beskjærer/krymper en bildet til det passer det man måtte ønske? Luft dine tanker og ærfaringer her: Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg cropper nærmest alltid bildene i et standard rammeformat, nettopp av den enkle grunnen at hvis man en dag vil ha bildet på veggen, så finnes det rammer. Derfor bruker jeg "bare" formatene 1:1, 3:2, 4:3, 5:4, 7:5, 16:9. En annen ting er at dette er formater som ser bra ut av seg selv. Da jeg underviste i fotografering i fjor, var det også noe jeg påpekte ovenfor elevene mine. Det gjør det også lettere å redigere frem bra bilder, fordi du får ett moment mindre å tenke på... Av samme grunn er jeg fint lite glad i fotografstørrelser som 14x18cm og 28x36cm. Det betyr som regel at du må handle rammer hos samme fotografen - til tre ganger prisen av "samme" ramme andre steder. Så min konklusjon er: crop alltid bilder i et standard rammeformat. Lenke til kommentar
cavey Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Bilder på CD/digitalt, ville jeg hatt ucroppet slik at jeg selv kunne beskjære det i ønsket format uten å måtte fjerne for mye av bildet. Tilbyr du prints, bør du selvsagt gjøre det i standardstørrelser slik at kunden lett kan sette det i rammer uten å måtte finne frem saksen selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå