Gå til innhold

Trenger hjelp med dependencies for å installere dolphin-emu på ArchLinux(/x86_64)..

Rusma

Anbefalte innlegg

Hoooi!

Har tenkt til å installere Dolphin (gamecube emulator) for å spille litt windwaker (epic, til neste gode zelda kommer ut). Har spillt det på samme pcen før, da riktignok på Windows XP 32bit, hvilket gav meg ganske fattig fps noen steder i spillet (f.eks. når pcen måtte "rendre" virkelig store haller osv.).

Nå kjører jeg Arch Linux <3 Har prøvd å installere dolphin-emu-svn-bin fra AUR med yaourt, men det funka ikke, så jeg installerte bare dens dependencies, og har tenkt til å kompilere siste ticket fra svn istedet. Klarte ikke helt å bygge sakene ferdige med scons ved å følge denne guiden: http://code.google.com/p/dolphin-emu/wiki/Linux_dependencies

Kan noen plz oversette dependenciene til Arch Linux pakker?

Har andre erfaringer med dolphin på arch - kom med det! Andre, og bedre guider?

Skjønner ikke hvorfor nvidia-cg-toolkit er en global dependencie, uavhengig om man kjører nvidia, ati, via eller intel.

Mine specs:

• DELL Dimension 5150
    • Intel Pentium D 920 (eller noe) @ 2.99 GHz
    • Radeon ATi X600
    • 2GB ram
    • harddisker med nok plass

Her er listen på linken også:

* subversion
* scons
* g++
* wx2.8-headers
* libwxbase2.8-0
* libwxbase2.8-dbg (optional)
* libwxbase2.8-dev
* libwxgtk2.8-0
* libwxgtk2.8-dbg (optional)
* libwxgtk2.8-dev
* libsdl1.2-dev
* nvidia-cg-toolkit
* libbluetooth-dev (optional)
* libxxf86vm1-dbg (optional)
* libxxf86vm-dev
* libxext6-dbg
* libxext-dev (optional)
* libglew1.5-dev
* libcairo2-dbg
* libcairo2-dev (optional)
* libao2
* libao-dev

Endret av Rusma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg var faktisk tidligere maintainer av dolphin-emu-svn :p Morsomt. Dependenciene som er i PKGBUILDen i AUR er korrekte. Det er ikke alltid Dolphin-svn kompilerer, selv med alle deps. De utvikler både for Windows og Linux samtidig, og når de bruker to forskjellige build-systemer kan fort ting gå i kluss (spesielt når de sikkert fokuserer mest på Windows/MSVC). For dolphin sin del vil jeg anbefale å bruke dolphin-emu-svn-bin, eller tvinge dolphin-emu-svn til å bruke en revisjon som du vet kompilerer. (Å se på hvilken rev svn-bin er på er en god idé.) Hvis det virkelig er dependencies du mangler utover det dolphin-emu-svn mener er korrekt bør du få feil som:

"Can't find header file", eller tilsvarende. Hvis du ser på googlecode sia til dolphin er det veeeldig mange commits som kun består av "Fixing Linux compilation" eller tilsvarende.

Dette er forsåvidt et problem med PCSX2 også, som er omtrent umulig å bruke med nyere revisjoner nå. Som PCSX2-svn-maintainer har jeg egentlig gitt opp, siden buildsystemet krever code::blocks nå... :D

Erfaringen min med dolphin-emu er at når det funker, så funker det bra i Linux. Den er litt kvassere (les: raskere) i Linux x64 enn noen annen platform jeg har prøvd. nVidia-cg-toolkit brukes av shaderene i OpenGL-pluginen. Tror cg-kompilatoren fungerer uansett opengl-implementasjon.

EDIT: Fikk nettopp kompilert rev. 4681 på x86_64. Hvis du ikke får kompilert, kan du paste feilmeldinger?

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
[...]

EDIT: Fikk nettopp kompilert rev. 4681 på x86_64. Hvis du ikke får kompilert, kan du paste feilmeldinger?

Først 'checking'-beskjedene:

scons: Reading SConscript files ...
 Checking for pkg-config version > 0.15.0... (cached) yes
 Checking for sdl lib version > 1.0.0... (cached) yes
 Checking for bluez... (cached)
 Using pkg-config for bluez... (cached) yes
 Checking for ao... (cached)
 Using pkg-config for ao... (cached) yes
 Checking for alsa... (cached)
 Using pkg-config for alsa... (cached) yes
 Checking for portaudio... (cached)
 Using pkg-config for portaudio... (cached) no
 Looking for lib portaudio... yes
 Checking for lib portaudio version > 1890... yes
 Checking for sfml-network... (cached)
 Using pkg-config for sfml-network... (cached) no
 Looking for lib sfml-network... no
 Checking for x11... (cached)
 Using pkg-config for x11... (cached) yes
 Checking for wxWidgets >= 2.8... (cached) yes
 Checking for GL... (cached)
 Using pkg-config for gl... (cached) yes
 Checking for GLU... (cached)
 Using pkg-config for glu... (cached) yes
 Checking for Cg... (cached)
 Using pkg-config for cg... (cached) no
 Looking for lib Cg... yes
 Checking for CgGL... (cached)
 Using pkg-config for cggl... (cached) no
 Looking for lib CgGL... yes
 Checking for GLEW... (cached)
 Using pkg-config for glew... (cached) no
 Looking for lib GLEW... yes
 Checking for xxf86vm... (cached)
 Using pkg-config for xxf86vm... (cached) yes
 Checking for GL... (cached)
 Using pkg-config for gl... (cached) yes
 Checking for GLU... (cached)
 Using pkg-config for glu... (cached) yes
 Checking for GLEW... (cached)
 Using pkg-config for glew... (cached) no
 Looking for lib GLEW... yes
 Checking for xxf86vm... (cached)
 Using pkg-config for xxf86vm... (cached) yes
 scons: done reading SConscript files.

Dette er feilmelding (også) for ticket 4681 (pleier å bruke rtorrent fra svn også, morro) (det er for 'scons flavor=release'):

[...]
Build/Linux-x86_64-release/libs/libdebwx.a(RegisterView.o):(.rodata._ZTV9CRegTable[vtable for CRegTable]+0x138): undefined reference to `wxGridTableBase::SetRowAttr(wxGridCellAttr*, int)'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libdebwx.a(RegisterView.o):(.rodata._ZTV9CRegTable[vtable for CRegTable]+0x140): undefined reference to `wxGridTableBase::SetColAttr(wxGridCellAttr*, int)'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libdebwx.a(RegisterView.o):(.rodata._ZTI13CRegisterView[typeinfo for CRegisterView]+0x10): undefined reference to `typeinfo for wxGrid'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libdebwx.a(RegisterView.o):(.rodata._ZTI9CRegTable[typeinfo for CRegTable]+0x10): undefined reference to `typeinfo for wxGridTableBase'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `CEXIMic::TransferByte(unsigned char&)':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x339): undefined reference to `Pa_OpenDefaultStream'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x407): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `CEXIMic::~CEXIMic()':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x443): undefined reference to `Pa_CloseStream'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x452): undefined reference to `Pa_Terminate'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x46b): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x493): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `CEXIMic::~CEXIMic()':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x4d3): undefined reference to `Pa_CloseStream'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x4e2): undefined reference to `Pa_Terminate'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x4fb): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x523): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x563): undefined reference to `Pa_CloseStream'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x572): undefined reference to `Pa_Terminate'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x583): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x5b3): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `CEXIMic::CEXIMic(int)':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x62d): undefined reference to `Pa_Initialize'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x643): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `CEXIMic::CEXIMic(int)':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x6bd): undefined reference to `Pa_Initialize'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x6d3): undefined reference to `Pa_GetErrorText'
 Build/Linux-x86_64-release/libs/libcore.a(EXI_DeviceMic.o): In function `SetMic(bool)':
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x718): undefined reference to `Pa_StopStream'
 EXI_DeviceMic.cpp:(.text+0x728): undefined reference to `Pa_StartStream'
 collect2: ld returned 1 exit status
 scons: *** [Binary/Linux-x86_64/Dolphin] Error 1
 scons: building terminated because of errors.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

edit: la til mer error...

Endret av Rusma
Lenke til kommentar

Ah, den feilen har jeg vært borti før ;) Det er en GCC-bug eller wxGTK bug. Jeg løste problemet med å kompilere wxGTK med GCC 4.3.4. Etter det skal linkinga skje smertefritt. Jeg kan godt kompilere wxGTK for deg med GCC 4.3.4 hvis du vil. Hvilken CPU har du?

Her er wxGTK kompilert med 4.3.4: Testa nettopp og det virka her i hvertfall: http://maister.homelinux.org/downloads/wxg...6_64.pkg.tar.gz

Vent litt ...

DELL Dimension 5150

Intel Pentium D 920 (eller noe) @ 2.99 GHz

Radeon ATi X600

2GB ram

harddisker med nok plass

Tviler på at det der blir en morsom opplevelse, men du får prøve. :)

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Ah, den feilen har jeg vært borti før ;) Det er en GCC-bug eller wxGTK bug. Jeg løste problemet med å kompilere wxGTK med GCC 4.3.4. Etter det skal linkinga skje smertefritt. Jeg kan godt kompilere wxGTK for deg med GCC 4.3.4 hvis du vil. Hvilken CPU har du?

Her er wxGTK kompilert med 4.3.4: Testa nettopp og det virka her i hvertfall: http://maister.homelinux.org/downloads/wxg...6_64.pkg.tar.gz

Vent litt ...

DELL Dimension 5150

Intel Pentium D 920 (eller noe) @ 2.99 GHz

Radeon ATi X600

2GB ram

harddisker med nok plass

Tviler på at det der blir en morsom opplevelse, men du får prøve. :)

Ok. Hvordan går jeg frem for å gjøre det. Evt. er det noe jeg kan gjøre i AUR ved å editere noen pkgbuilds?

Hvorfor ingen morsom opplevelse? Det er en litt gammel pc som har problemer med en del ting, men tin funket helt greit under windows det meste av tiden.

Hiver meg på denne, jeg vil hvite HVORFOR.
Det står lenge oppi der at =>
nVidia-cg-toolkit brukes av shaderene i OpenGL-pluginen.
. Så da kan du hive deg av, om du ikke vet hvordan man kompilerer wxgtk med gcc ...
Lenke til kommentar

"The NVIDIA Cg Toolkit is the best way to take advantage of today's GPUs across multiple platforms and APIs. Now supporting OpenGL's ARB_vertex_program and ARB_fragment_program extensions, the compiler allows developers to create advanced visual effects for today's programmable GPUs from NVIDIA and other vendors." http://developer.nvidia.com/page/cg_main.html :)

Hmm, ja, tenkte på at CPUen kanskje var litt svak, men hvis det funker fint i Windows bør det funke bra i Linux også.

Hvis du har lyst til å kompilere wxGTK selv med GCC 4.3 for læringens skyld må du først installere GCC 4.3 siden Arch nå kjører 4.4.2.

http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=26807 Den bør gå. Tar nok sin tid å kompilere ;) Den installeres parallellt med core sin gcc pakke.

Når du så skal installere wxGTK går nesten alltid configure-scripts etter variablene CC og CXX for å bestemme hvilken C/C++-kompilator som skal brukes. Hvis du i build() funksjonen skriver export CC="gcc-4.3" og export CXX="g++-4.3" skal configure finne gcc-4.3 og g++-4.3 filene som gcc43 installerer for deg. Du bør se i kompilatormeldingene som flyr over skjermen om det virkelig er gcc-4.3/g++-4.3 som virkelig brukes. Etter wxgtk er installert bør det bare være å bygge dolphin-emu-svn som du har prøvd før.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

lol :)

Denne feilen oppsto:

==> Extracting Sources...

-> Extracting gcc-core-4.3.3.tar.bz2 with bsdtar

-> Extracting gcc-g++-4.3.3.tar.bz2 with bsdtar

-> Extracting gcc-fortran-4.3.3.tar.bz2 with bsdtar

-> Extracting gcc-objc-4.3.3.tar.bz2 with bsdtar

-> Extracting gcc-java-4.3.3.tar.bz2 with bsdtar

==> Entering fakeroot environment...

==> Starting build()...

You need the de_DE locale to build gcc.

==> ERROR: Build Failed.

Aborting...

Error: Makepkg was unable to build gcc43 package.

legger til de_DE nå ...

Men hvor legger jeg inn

export CC="gcc-4.3" og export CXX="g++-4.3"

som du sa. i en av aur-filene til wxgtk? Eller mener at det er "enviroment variables" som defineres til en-gangs-bruk i bash (i så fall hadde det ikke vært 'export' og '="..."' i f.eks. tcsh).

Edit: liten feil

Endret av Rusma
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oppdatering:

@TheMaister evt. andre: Har nå compilert og installert wxGTK med GCC 4.3 som du (TheMaister) sa her. Jeg tror jeg installerte wxGTK fra ABS. Beskjedene som fløy over skjermen viste riktige ting.

Vel, hva nå? Det ser ikke ut til at dolphin-emu-svn fungerte noe bedre nå. Skal jeg sende output hit?

OT: @TheMaister: Jo, og du er jo fortsatt Contributor på den ene pakken ;)

Lenke til kommentar

Det ble endel output så jeg legger det ved som en txt-fil.

OT: OK, CPUen og PCen generellt er litt gammal i tillegg til at hovedkortet ser billig ut og GPUen er forleeengst utdatert. Men alt har fungert greit i ca. 4 år nå, og så har jeg jo andre PCer jeg kan bruke isteden. Og så kompilerer jeg ikke GCC så ofte :) Ville du anbefalt en 4kjerners nå om dagen eller? Og det er vel nVidia som gjelder for dolphin og andre lignede konsoll-emulatorer

dolphin-emu-svn_buildfailure.txt

Lenke til kommentar

Hmmm leser over kompile error og blir ikke klokere, kan du ha oversett noe? Husker da jeg kompilerte et projekt for lenge siden: Fikk ikke error men jeg mangla en bit av noe.

Har du kompilert denne pakken før (dolphin-emu-svn-bin)?

Så det er altså mulig å forsøke å kompilere noe, men at det ikke går uten at man helt klart kan lese hva som gikk galt (slik som du da erfarte for lenge siden)? Interessant :hmm:

Lenke til kommentar

Tilbake da kompilerte jeg et projekt som brukte OGRE, og jeg kompilerte inn noen ting å feil rekkefølge(for projekte skulle tydligvis ha litt av hvert i sin sære rekkefølge).

Hva hender vis du kjører bare make da?(hvet at det skal ha ingenting å si, men et forsøk er altid et forsøk). Men at det skal være så mangel større errors virker ganske galt, sikker på at du ikke har gjordt noe ala å glemt å kjøre bootstrap eller hva det nå kalles?

Lenke til kommentar

Hmmmm, begynt å kompilered et for moros skyld......

scons: building associated VariantDir targets: Build/Linux-i686-release
Compiling Build/Linux-i686-release/Externals/Lua/lua.o
In file included from Externals/Lua/lua.h:16,
                from Externals/Lua/lua.c:15:
Externals/Lua/luaconf.h:279:31: error: readline/readline.h: No such file or directory
Externals/Lua/luaconf.h:280:30: error: readline/history.h: No such file or directory
Externals/Lua/lua.c: In function 'pushline':
Externals/Lua/lua.c:182: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
scons: *** [build/Linux-i686-release/Externals/Lua/lua.o] Error 1

Joda dette lover godt, virker som noen ikke har gjordt jobben sin her og det er ikke meg.

edit: http://code.google.com/p/dolphin-emu/wiki/Linux_dependencies

Listen er sannsynligvis ikke komplett?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Ok, klarte faktisk å kompilere det under Fedora.

Dependacylista på googlecode sida er ukomplett, og følger ikke nåværende SVN delvis.

Mine feilkilder endte opp som:

*readline-dev/libreadline-dev manglet

*CG-toolkit-? som jeg dro ned med RPM-fusion var tydligvis decrapter eller manglelfull, måtte skaffe version fra Nvidias egne sider

Og da kompilerte det. Begge 2 mangler fra googlecodesida, delvis. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...