Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv og arveavgift, kunne det vært unngått ?

sipowicz

Anbefalte innlegg

Jeg og min søster arvet et hus etter min bestemor som har flyttet på sykehjem. Min mor og hennes bror har avstått fra arv, og latt dette gå videre til meg og min søster. Arven er på 825 000 kr hver. Har nå fått krav fra skatt sør på nesten 30 000 kr, er dette riktig ? Flere mener at det ikke skulle blitt arveavgift på dette, men at det muligens skulle vært levert et dokument til skatt sør hvor min mor og hennes bror avstår fra arv, kan noe i så fall gjøres i etterkant, eventuelt hva ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Man slipper ikke arveavgift selv om arven hopper over et ledd.. Hvorfor skulle du slippe arveavgift? Grensen er 470.000. Av de neste 330.000 svares 8% (6% for barn). Skulle vel bli noe under 30k. I teorien kunne dere sluppet avgift om din mor tok i mot en del, og så gav det videre til dere. Men da bruker dere opp en del av "fridelen" fra mor nå, så det vil bli mer avgift senere en gang. (Dog er det jo mulig arveavgiften er avskaffet på det tidspunkt..).

Lenke til kommentar

Saken var den at jeg har pratet med flere som mener det er feil at vi blir pålagt arveavgift, og selvsagt ønsker man jo gjerne å slippe unna, ikke akkurat noe man med betaler med glede, regner med jeg ikke er alene om det, selv om det sikkert finnes unntak...

Forøvrig sitter min bestemor med uskiftet bo, så derfor antok vi at 412 500 som da blir summen med en halvpart fra min avdøde bestefar skulle være nok til å komme under den magiske grensa.

Endret av sipowicz
Lenke til kommentar
Jeg ville med glede betalt 30 000 av over 800 000 i skatt. Du har arvet penger, i Norge betaler man arveavgift, derfor skal du også betale arveavgift.

For noen er selvsagt skatte og avgifts-politikken i dette landet den største selvfølgelighet, andre setter spørsmålstegn ved den. Fortstår at dette var feil sted å stille dette spørsmålet. Prøver et annet sted jeg :thumbdown:

Lenke til kommentar
Kva er det du vil ha svar på då? Fleire har jo klart sagt at du må betale arveavgift.

Kan jo ikke bare akseptere det fordi noen sier det her, uten å forklare hvorfor, hadde du gjort det uten videre ?

@ole_marius: er snakk om gave ja, mens hun lever.

Lenke til kommentar

Relevant lovtekst: Arveavgiftsloven § 7:

§ 7. Hvilken ektefelle midlene skal regnes å komme fra.

Når en gjenlevende ektefelle som sitter i uskiftet bo foretar utdelinger av boets midler, utgjør avgiftsgrunnlaget det hver enkelt mottaker får tildelt. Slik utdeling ansees som gave fra lengstlevende ektefelle medmindre annet følger av de øvrige regler i denne lov.

Utdeling fra uskiftebo til ektefellenes felles arvinger ansees ved avgiftsberegningen å komme med en halvpart fra hver av ektefellene. Dette gjelder likevel ikke dersom utdelingen som følge av arverettslige regler eller andre forhold må ansees å komme fra den ene ektefellen.

{...}

Formodentlig blir det beregnet arveavgift fordi det er din mors linje som arver. Unntaket i annet ledd gjelder ektefellenes 'felles arvinger' og er etter fast praksis blitt tolket som felles livsarvinger -- dvs barn. Barnebarn er ikke livsarvinger mens barna er i live. Det vil si at utdeling til barnebarn går ikke inn under unntaket i annet ledd.

Første ledd, altså hovedregelen, blir derfor gjeldende. Gaven anses å være fra lengstlevende ektefelle, og er over fribeløpet. Det skal derfor svares arveavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...