Gå til innhold

Christin ønsker å lære mer - nybegynnertråd

Anbefalte innlegg

Hei alle!:)

Jeg er totalt nybegynner i fotografi-hobbyen. Derfor kommer det sikkert en del spørsmål. Jeg tenkte å heller samle alle spørsmålene her, slik at jeg ikke tar helt av i 20 forskjellige tråder på en gang her inne.

Jeg mener i alle fall det var det lureste å gjøre.

Så, etterhvert vil jeg spørre om alt jeg lurer på her inne. Hvis jeg ikke finner noen andre tråder om det.

Litt om meg og mitt kamera:

Jente, 87mod, helt ny som "fotograf". Jeg har ingen erfaring i form av kurs eller skole. Jeg har bare et speilreflekskamera som jeg vil ta flotte bilder med.

Speilreflekskameraet mitt er en Canon EOS 450D, og jeg har kun objektivet som fulgte med, 18-55mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spurt litt rundt og de fleste mener jeg bør skaffe meg et 70-300mm objektiv. Men det er jo så mange forskjellige av disse. Det som skiller dem (for meg) er noen tall og bokstaver og jeg skjønner ingenting i dette virrvarret.

Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare forskjellen på disse, og kanskje komme med en anbefaling på hvilket av alle disse 70-300mm jeg bør velge?

Setter pris på all info :)

Lenke til kommentar

70-300mm angir brennvidde-området til objektivet. De som skiller de forskjellige variantene er hvor skarpe de er og hvor lyssterke de (hvor mye lys de slipper inn). I tillegg har noen utgaver bildestabilisering (IS).

70-300m er området til den klassiske tele-zoomen, og er ikke nødvendigvis det beste valget for en 450D. Canon sin nye EF-S 55-250mm IS er et bedre alternativ. Det har bildestabilisering og fortsetter fra der normalzoomen slutter (55mm). Ytelsen er god i forhold til prisen, og prisen er fornuftig.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har spurt litt rundt og de fleste mener jeg bør skaffe meg et 70-300mm objektiv.