Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte til LED, spm om strømforbruk


hypnotize7

Anbefalte innlegg

Merker man noe på bensinforbruket ved å skifte ut vanlige pærer med LED-lamper? Ser de trekker 1/10 av strømmen tilsvarende vanlige pærer, men det er jo få wattendringer det er snakk om. De koster jo betydelig mer enn vanlige pærer, så artig å vite om merkostnaden kan spares inn på pæras levetid (har ikke noe stort større forventning enn det). Altså ikke et spm om økonomisk kjøring, det får man samle opp i en annen tråd.

 

Er det noen lysstyrke-begrensinger til bilpærer? Tenker på om hvis jeg skifter ut en vanlig 21 watts bremselyspære med en 21 watts LED-lampe, blir ikke det litt vel mye lys? Stemmer det at LED-lamper tenner ørlite før vanlige pærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lys er ikkje det same som watt. LED-lys kan gje like mykje lys ved mindre effekt (watt) som glødelamper, men ved lik effekt (watt) er og straumen lik.

 

Ohms lov tar ikkje hensyn til kva du brukar energien til.

 

P = U*I

 

12V * 2 Ampere = 24 Watt

12V * 1 Ampere = 12 Watt

 

Då må ein snakke om Lux eller lysstyrke. LED gir meir lux ved same effekt enn glødepærer fordi mindre energi går med til varme. Så har du igjen diskusjonen om kvaliteten på lyset, fargespekter og alt det der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Da gir LED 10-150 lm pr watt mens 12V vanlige pærer 24 lm pr watt, hvilket medfører at hvis jeg bytter ut baklysene og parklyset så sparer jeg 23 watt for å få rett lysstyrke (fant ut av det stod 10 watt pære til 5 watt baklys, ikke bra.....). Merkes 23 watt noe særlig? Er helt grønn på bil, så aner ikke hvor mye ampere en dynamo til en ´98 Opel Corsa lager.

 

21 watt LED-bremseslys gir visst samme effekt som en 200 watts stuepære, det er vel litt drøyt?

Lenke til kommentar

Er poenget med dette å spare bensin? I så fall kan du legge frå deg planane med ein gong. Om det er målbart så er det så mikroskopisk at du sparer meir på å plukke tomflasker du tilfeldigvis går forbi.

 

Skal du spare pengar på drivstoff må du endre køyremønster, skaffe ein drivstoffavtale eller bytte bil. Dei store summane er det uansett ikkje snakk om. Har du ein bil som går 12 000 kilometer i året og brukar 0,7 på mila vil du spare 400 kroner i året på å kjøpe bensin til 11,50 i staden for 12 kroner.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange som forveksler mellom effektiviteten til små ultralaveffekt røde/grønne/gule LEDs, slike som blir brukt til indikatorer, med de kraftige som brukes for å lyse opp. De kraftige som selges billig er slike som har ca. samme effektivitet som en xenonpære, i mange tilfeller, for de sterkeste, lavere effektivitet.

 

For LED-pærer til biler kan man ikke bare bytte rett ut og forvente at selv om de i teorien gir mer lumen skal lyse bedre opp eller tilsvarende av det glødelampa som sto der i fra før av gjorde. Grunnen er bl.a følgende:

 

- Lykteglasset er farget for endel av lysene, det gjelder spesielt bremselys. Disse fargefiltrene er beregnet for å håndtere lyset fra glødepærer, og vil derfor filtrere basert på fargespektret fra glødepærer som er et jevnt spekter helt fra infrarødt område og gradvis reduksjon ut til fiolett. Hvite LEDs har ikke denne typen distribusjon, men har topper på enkeltfarger som kan være farger disse fargefiltrene filtrerer ut helt eller delvis eller farger som de ikke filtrerer. Det vil gi feil farge og feil lysstyrke. Røde LEDs har typisk èn topp på en eller annen rødfarge, og ingen lys ellers. Denne toppen kan havne på utsiden av karakteristikken til fargefilteret, og dermed kan den bli delvis filtrert bort som "uønsket lys". Det igjen kan gi kraftig redusert lysstyrke.

 

- Lyktene som er laget for glødepærer er laget for å ha en glødepære stående med en glødetråd på et fast punkt. Reflektoren rundt er designet for å reflektere lyset som kommer direkte fra denne glødetråden fremover/bakover i bestemte retninger. Dette er strenge krav som bestemmer hvor langt bakover og hvor langt til sidene lysene bak skal synes, og dette er spesielt viktig for bremselys. (Deffekte eller feil på bremselys kan være god nok grunn til å gi deg skylda om noen kolliderer i deg bak). Når LED-pærer monteres i disse lyktene er det helt tilfeldig hvor lyset går, og ofte vil det gå i helt feil retning, gjerne slik at det spres ujevnt i alle retninger. Det gjør at den faktiske intensiteten som går i de retningene hvor lysene skal være synlig blir vesentlig lavere enn med de korrekte pærene.

 

Og sist, det er ca. 10kWh med energi i en liter bensin. De små wattene du sparer på å bytte til ulovlige pærer er ikke verdt de små milliliterene med bensin du sparer pr. time. Jeg har regnet ut at om du sparer f.eks 50W (her har jeg tatt litt i), med effektivitet på motor+generator på 30%, ca. 15ml bensin pr. time lysene er påslått.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ang Lykteglasset, rødt er rødt. Filtreret et rødt lykteglass ut bølgelengder på ca 650-700nm så ville det blitt dårlig med lys uansett hvilken pære som stod der. De erfaringer jeg har hatt er at rødfargen blir mye renere med ledpærer kontra en glødepære, men det er gitt at ledpæren er av høy kvalitet. En annen ting et at det blir et mye lavere optisk tap siden en rød ledpære utelukkende utstråler det spektrumet, kontra en glødepære som utstråler et vidt spektrum.

 

 

Ang Geometri: Dette skal jeg komme tilbake til, jeg har de orginale Hella baklyktene til Hiluxen. Jeg skal ta bilde av både med standard og med ledpære av høy kvalitet. Disse lyktene har en moderne reflektor med fargefilter på, så det burde gi en god indikasjon på hva som skjer når en putter ledpærer i slike lykter. Lykter med eldre teknologi har jeg testet i stor skala og dette har fungert meget godt.

Lenke til kommentar

Lyset kan være så rødt og fint det vil, men det endrer ikke det faktum at fargefilteret som står i lykta kan gå i konflikt med rødfargen LED-ene lyser med. Et rødt fargefilter slipper ikke alle farger innenfor det røde spektret igjennom. Ofte er det bare èn eller noen få topper i fargespekteret et slikt filter slipper igjennom, og med mindre LED-pæra treffer nøyaktig i en av disse toppene blir mye av lyset kuttet vekk.

 

Lykter som er godkjent er godkjent med glødepære, dvs. at de oppfyller alle standarder som kreves til den typen lykt, og det er derfor ingen grunn til å betvile at en original lykt med originaldeler fungerer tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Lyset kan være så rødt og fint det vil, men det endrer ikke det faktum at fargefilteret som står i lykta kan gå i konflikt med rødfargen LED-ene lyser med. Et rødt fargefilter slipper ikke alle farger innenfor det røde spektret igjennom. Ofte er det bare èn eller noen få topper i fargespekteret et slikt filter slipper igjennom, og med mindre LED-pæra treffer nøyaktig i en av disse toppene blir mye av lyset kuttet vekk.

 

Dette blir veldig mye synsing fra din side og lite fakta. Lykteglassene/fargede reflektorer slipper igjennom et bredt spekter av rødt lys og ikke akkurat "den eller den" bølgelengden, Hella bruker akkurat samme plasttype i lykteglassene med de samme fargepigmentene på ledlykter som de bruker på vanlige med glødepære i, definisjonen på rødt ligger på bølgelengden 650-700nm og det er det produsentene går etter. At du ikke er begeistret for ledpærer er har jeg ingen problemer med, men da er det desto viktigere å forholde seg til det en kan bygge under på.

 

 

Lykter som er godkjent er godkjent med glødepære, dvs. at de oppfyller alle standarder som kreves til den typen lykt, og det er derfor ingen grunn til å betvile at en original lykt med originaldeler fungerer tilstrekkelig.

 

Har vi noen gang vært uenig i dette?

 

 

 

Edit: Her er testen jeg lovte, hadde ingen røde lysdioder for hånda så det ble blinkyset i stede.

 

TEST 1. Philips "E1" BAY15S 21W

Gldepre.png

 

TEST 2. V-leds 27SMT BAY15S 2,4W

Ledpre.png

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...