Gå til innhold

Østelig og vestelig mystikk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har blitt bedt om å holde et foredrag og har temaet "Østlig og vestlig mystikk" altså det å møte en gud eller oppnå den klareste virkelighet da..

Noen som har oversikt over noen eksempler på "gudemøter" i de spesielle religionene?

Eller feks hvilke religioner det er vanlig å oppnå den sanne virkelighet gjennom meditasjon, buddismen ja men ellers?

Veldig usikker på dette temaet og ville gjerne fått høre andre meninger om hva jeg kan snakke om, hovedtyngden skal være å sammenligne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vestlig, og hva er østlig?

Altfor vidt definert etter mening til å få noe fornuftig ut av en sammenligning.

Men en start kan være;

Siden du er i Norge så står du midt i arven fra opplysningstiden, men også reformasjonen innen det religiøse aspektet. Protestantismen var en ganske skarp avvisning av katolismen der "jeg" var asbolutt viktig i forhold til gud. Protestantene ville at kropp og sjel skulle overgies gud, og alt annet var fiksfakseri som ikke gjorde noe fra eller til. I tillegg var protestantene radikale på det sosiale planet, ved at de oppsøkte nye mennesker for å spre sin religion. Dette gjorde forsåvidt den "gamle" kirken også til en grad, men protestantene kunne gå inn i fattigkvarterene og sette opp messe under åpen himmel. Der protestantene fikk lov til å være blomstret protestantismen fordi den preket til jeg, den personlige frelsen som du som person hadde kontroll over i mye større grad enn i den gamle kirken.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Du kan jo kikke nærmere på kabbalah i judaisme, sufisme i islam, yoga i hinduisme, zen i buddisme, kristne mystikere som thomas aquinas, francis av asissi og mester eckhart. Ting som alkymi er også nyttig lesestoff, og der finner man gjerne en del som er felles mellom øslig og vestlige tradisjoner. Gnostisisme har vel også vært utbredt både i vest og øst. Sjamanisme før verdensreligionene kom hadde også en del elementer som gikk igjen, men vet ikke om det kan kategoriseres som mystikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...