Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gå i fra pci til usb?

Anbefalte innlegg

Benytter idag et pci trådløst nettverkskort av typen D-Link dwa-547 og har store problemer med dette kortet. Det er ekstremt ømfintlig. Har jeg dunket borti maskinen må jeg gjerne ligge på alle fire og fikle med antennene i en halvtime før jeg kanskje får 64 % prosent styrke. Da får jeg benyttet bredbåndet fullt ut. En liten millimeter feil kan gjøre at farten går fra 15mbit til en halv mbit. Begynner å bli skikkelig lei ettersom laptopen får maksfart rundt i hele huset. Derfor tenkte jeg og gå over til en usb dongle med 3-5 meters usb kabel og legge den i retning routeren. Gir ikke usb dongler bedre rekkevidde enn pci kort? Gikk ifra D-link sin 108mbit pci kort til dette n-kortet i håp om bedre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at PCI kort med ekstern antenne (altså 1-2m ledning før antennen starter) er det som virker best. Deretter USB kort (med forlengelsesledning for å finne en bra posisjon).

PCI kort med antenne festet direkte på kortet kan ofte ha signalproblemer. Kommer nok av PCens mindre gunstige plassering under pulten.

Lenke til kommentar

Gitt samme forhold så er kort med antenne som regel bedre, spesiell om du kan bytte denne siden du da kan relativt billig hive på en mye sterkere antenne. Sjekk dealextreme.com for billige antenner som er relativt ok (pass på at det er riktig uttak til ditt kort).

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, det jeg tenker er fleksibiliteten en usbdongel gir. Når jeg sier ømfintlig så er den veldig ømfintlig. Bare et par centimeter forskjell på antennen kan gjøre store utslag. Litt kjipt å ha 15/15mbit nett når du ikke får mer enn 3-4 mbit på det trådløse. Har også tenkt litt på dette med å kjøpe antenner på DX. Hva bør jeg bytte ut? pci-kortet eller routeren.

Routeren er en Linksys WRT-54GX.

Lenke til kommentar
Jeg ville satt en retningsbestemt innendørsantenne på en av antenneutgangene på ruteren din. Da bør man ende opp med vesentlig bedre signal og pålitelighet.

Men hvorfor har du ikke en N-ruter? N-kort gir dekningsfordeler kun ved bruk av N-rutere.

Hadde D-Link 635 en gang i tiden. Den ble så ustabil og jeg kastet den alt jeg kunne rett i veggen. Ble til tusen biter :p

Gjerne smartere å bytte ut routeren kanskje? Synes det er utrolig merkelig at laptopen som er på nøyaktig samme plass som den stasjonære får mye bedre signalkvalitet enn de to store antennene.

Lenke til kommentar
Kan jo være ide å bruke homeplug (via strømnettet).

Når det gjelder gode nettverksdongler så har alpha noen på 500mW med følsom mottaker.

Forskjellen på disse og en slapp "vanlig" dongle er som natt og dag.

http://www.wlanparts.com/product/AWUS036H/...W_AWUS036H.html

Så litt på den usb saken du linket til. Er ikke den litt gammel? Leste igjennom manualen og der stod det støtte til windows 98SE og millenium. I tillegg klarer den vell ikke mer en 54 mbit. Hvordan er kvaliteten på homeplugger? Det er ikke snakk om mange meterne i luftlinje, men det strekker seg over et par kurser i huset. Skal jeg bytte ut noe må jeg være sikker på at den skal klare 15 mbit både opp og ned. ER fortsatt i tvil om jeg skal gå for n-router eller usb kort eller eventuelt homeplug.

Lenke til kommentar

Den alpha-saken er 11g og kan overføre ca 15Mbit i praksis. Jeg har selv kjøpt en slik i år og er veldig fornøyd.

De nyeste homepluggene med 200Mbit eller mere er ganske gode. De tåler litt lengde og dør ikke like lett som de første versjonene.

Kan du ikke kjøpe noen på Elkjip og så levere de tilbake dersom de ikke yter godt nok hos deg?

Lenke til kommentar
Den alpha-saken er 11g og kan overføre ca 15Mbit i praksis. Jeg har selv kjøpt en slik i år og er veldig fornøyd.

De nyeste homepluggene med 200Mbit eller mere er ganske gode. De tåler litt lengde og dør ikke like lett som de første versjonene.

Kan du ikke kjøpe noen på Elkjip og så levere de tilbake dersom de ikke yter godt nok hos deg?

Lurer på om ny router er veien å gå. Prøve på ny med n-standarden igjen. Alle maskinene i huset + laptop støtter n. Er litt usikker på om jeg skal gå for Linksys + dd-wrt eller D-link 655.

Har alltid hatt lyst å prøve linux-firmware på routeren. Har hatt to Linksyser før, men har selvfølgelig klart å kjøpe rett modell men feil versjon. Har lest mange bra tester om D-link.

Lenke til kommentar
DIR-655 er en trådløsrouter med brukbar rekkevidde og høy hastighet.

Når det gjelder DD-WRT så er det litt begrenset støtte til 11n enheter med eksterne antenner ennå. Selv har jeg ASUS RT-N16 som er OK trådløst og suveren ellers, men kanskje ikke like bra trådløst som DIR-655.

Ok. Da tror jeg DD-WRT får vente. Tror jeg prøver meg på en D-Link dir 655. Sånn som det er nå så ligger jeg på 52% i signalstyrke. Det gir meg 10,5 mbit ned og 14,3 mbit opp. Regner med at en ny router på N kan forbedre dette.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...