Gå til innhold

PC, noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Er vel dette hovekortet du bør sikte på, basert på det som er nevnt.

 

Gigabyte GA-790XTA-UD4

 

Komplett

Amentio

 

(nyeste 790X chipset. fremtidsrettet m/ USB 3.0 og SATA3 6 Gbps support)

Tenke Tenke Tenke....

988

-874

=114 kroner dyrer... vi får la det gå, det jo trossalt superspeed USB :D

 

da blir handlelista slik:

komplett først:

- Cooler Master HAF 922

- Roccat Kone mus

- 500W PSU

- Prosessor (AMD athlon 630 x4 2.8GHz)

- DVDRW

 

Amentio:

- Windows 7

- Logitech G15

- BenQ 24"

- Skjermkort

- Ram

- HDD

- Hovedkort (det mekkus linka til :)

 

 

endlige priser: 2829 kr hos komplett og 6545 kr hos amentio som tilsammen blir 9374, mindre enn det jeg hadde tenkt men samtidig bedre :D!

Endret av CP-ape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei hei.... har bestemt meg til å vente til nyåret med å bestille, men har gjort noen STORE endringer i handlelista, slik ser den ut nå:

 

Windows 7

 

Hovedkort

 

CM HAF 922

 

AMD Phenom II X4 965 BE

 

Corsair HX1000W

 

ASUS HD5770

 

CM 200m rød led vifte

 

Corsair hydro H50

 

Full HD 24" BenQ

 

Samsung DVDRW

 

500GB HDD fra Samsung

 

4GB DDR3 Kingston RAM

 

Logitech G15

 

Cooler Master Sentinel

 

jeg har lagt til en god 1000W strømforsyning siden jeg vil ha muligheten til å blodklokke, samt crossfire i kort som er bedre enn 5770 i en senere anledning. For å blodklokke tenkte jeg at man trengte en kjøler til CPU'en som er bedre enn den som følger med, derfor H50, og Phenom II X4 965 BE er vel en av de beste, og letteste å overklokke prosessorne i dag? :]

Lenke til kommentar

668w ved 100 peek, 100% load, 10% aldringsfaktor, Crossfire, cpu overklokk 4 ghz 1,55, 2 hdd, 4 vifter, 4 led, 1 dvd brenner, 4 usv device, mus og tastatur. ps , jeg benyttet 140 w 965, så overklokket med 1.55 v bruker den da 217, 965 125 er ikke så tørst. For morro skyld la jeg inn test også med 2x5870, vi er da på 704w.

 

 

Antec PSU Calculator

 

Send To Printer Back To Calculator

 

Notes: (Only text visible within note field will print.)

 

 

 

 

 

System Type: Single Processor

Motherboard: High End - Desktop

CPU: AMD Phenom II X4 965 3400 MHz Deneb

Overclocked: 4000 MHz, 1.55 V

CPU Utilization (TDP): 100% TDP

 

RAM: 4 Sticks DDR3 SDRAM

Video Card: ATI Radeon HD 5850

Video Type: Crossfire

 

Regular SATA: 2 HDDs

 

DVD/CDRW Combo Drive: 1 Drive

Additional PCI Card (avg): 1 Card

 

USB: 4 Devices

Fan Controller: Yes

Front Bay Card Reader: Yes

Front Bay LCD Display: Yes

 

Fans

Regular: 4 Fans 120mm;

LED: 4 Fans 120mm;

 

Keyboard and mouse: Yes

 

System Load: 100 %

 

Capacitor Aging (+ W %): 10 %

 

 

Recommended Wattage: 668 Watts

 

Men ok du skal ha modulær.

 

Se litt på Antech 850w til kr 976,-

 

Da har du iallefall nok og spart kr 720,- og du har fortsatt rom for radeon 5850.

 

Antech er også bland de desidert beste psu'er på markede.

 

Her har du psu kalkulatoren jeg brukte.

 

Morsom kjøler du har valgt, gode tester, men akk så stiv pris.

 

Har du sjekket at minne har ferdige minneprofiler i AMD overdrive. Skal du først bruke så mye på overklokking, glem ikke minne, finn ut hvilke minnebrikker som har dette før du velger brikker. Tror nok du har mer igjen på å bruke 200-300 mer på bedre minne her, og kanskje 100 mhz mindre cpu klokk.

 

Men det er nesten en skam å sette inn radeon 5770 i en slik monster rigg som du legger opp til.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Morsom kjøler du har valgt, gode tester, men akk så stiv pris.

 

Har du sjekket at minne har ferdige minneprofiler i AMD overdrive. Skal du først bruke så mye på overklokking, glem ikke minne, finn ut hvilke minnebrikker som har dette før du velger brikker. Tror nok du har mer igjen på å bruke 200-300 mer på bedre minne her, og kanskje 100 mhz mindre cpu klokk.

Konge svar :D, Antech 850w til kr 976,- og xfx 5850 it is ^^ :)

 

Vet du om en CPU-kjøler som er like god eller bedre til en bedre pris enn H50, gjerne den da :)

 

Det om minne skjønte jeg ikke, ferdige minneprofiler i AMD overdrive >.<?

 

haha, er det jeg har satt opp en monster rigg ^^?

 

@XfiX: Har fått et intrykk av chieftec som et litt dårligere merke enn mange andre, men kan hende at jeg har feil da.

 

ediiit: funker denne ram'en?

(på amentio)

Endret av CP-ape
Lenke til kommentar

Ja det nærmer seg en monster rigg, cpu du har valgt er på gamersetting blant de absolutt beste.

 

Dog skal du være klar over at selv radeon 5970 blir flaskehals (på høye oppløsninger med gamersettinger) når 965 er klokket til 4 ghz.

 

KJøleren du har valgt vil nok gi det et par 100 mhz bedre overklokk, mulighen til 4.2-4,4 ghz, mot en god luftkjøler nok vil ta cpu'en til 4-4,2 ghz.

 

Jeg like hovedkortet du har valgt, det har usb 3.0 og sata6, men det har kun 8x8 pcie lanes ved crossfire, dette vil si en ytelsereduksjon når du skal ha 2 stk 5850 i crossfire, størreslsorden 3-10% avhengig av spill. Jeg vet at noen hevder dette er tull, men på gamersettinger er dette konstatert av både Anatech , og flere forumbrukere.

 

Minnebrikkene du har valgt ser grei ut, de minnebrikker som har AOD profil har gjerne oppgitt dette på sine hjemmesider, ofte er de "black" i navnet.

 

På standard kjøler får du nok 965 opp i rundt 3,8-4,0 ghz, dette er langt mer en radon 5850 trenger. Selv på stock frekvens får du maks ut av radon 5850.

 

Hvis du tenker litt strattegisk, så ser du at prisforskjellen på radeon 5850 og 5870 ikke er stort mer en prisen på kjøleren din. Så stratisk så kjøper du egentlig 5870, monsterkjøleren når du oppgraderer til 5870 i crossfire.

 

Men har du tatt radeon 5870, så vil det neste du ønsker deg være 2 skjermer til :), og da har du det råeste gamer oppsettet som er å oppdrive, et eyefinity oppsett. Dette har da noen store bakdeler, du må regne med at ditt sosiale liv går rett vest, for det blir bak gamer riggen hver ledige stund blir tilbrakt.

 

Edit:

 

Amd overdrive har muligheter for å klokke minne slik at du får maks ut av minnebrikkene dine, en del minnebrikker har ferdig klokket settinger i programmet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det står nå i prisguiden at den er modulær og at amentito har den, hmm med nærmere ettersyn, den er delvis modulær.

 

Er rimelig grei den du linker til også, men nå er du iferd med å komme så høyt i pris at du må ned til 5770, og det er det rett og slett ikke brukbart for en gamer i denne prisklassen.

nei, gidder ikke ned igjen til 5770, tar heller dette:

 

os: windows 7

hk: 790x

kabinett: CM HAF922

CPU: AMD phenom II x4 965 BE

PSU: CM silent pro m850

GPU: xfx 5850

xtra kjøling: 200mm CM rød leds

skjerm: BenQ G2420HD 24"

DVDRW: samsung's billigste :D

HDD: 750gb samsung F1

RAM: 4 gb HyperX kingston

tastatur: G15

mus: CM storm Sentinel

 

total: 12036 kr

 

edit: holder det med 850W om jeg skal sette inn et par hdd'er til og eventuelt en SSD, enda en 5850 OG overklokking + CPU kjøler (H50)? :/ må bare være sikker :D

 

edit2: har tatt den PSU kalkulatoren med alt over, og det går med god margin :D

Endret av CP-ape
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...