Gå til innhold

Sovjetisk spionasje på USA?

Laktampe

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er mulig denne tråden blir litt tynn, men la gå.

Har tenkt litt den siste tiden på den kalde krigen og spionasje.

Jeg har lest flere ganger om USA og hvordan de drev spionasje med fly (o.l flyvemaskiner) over Sovjet,

men jeg kan ikke huske å ha hørt noe om Sovjetisk spionasje over USA, med samme metode?

Om det ikke har blitt registrert slike tilfeller, hvordan tror dere USA ville reagert?

(Om det har skjedd, hvordan reagerte USA?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...)

Tror at Sovjet satset mer på HUMINT, altså informasjon innsamlet av spioner. De hadde også rekognoseringssatellitter som Zenit. Så vidt jeg vet så bygde de aldri spesialiserte spionfly som U-2 men når man ser på når Zenit programmet startet så skjønner man at de kanskje aldri følte behovet.

Lenke til kommentar

Sovjet hadde rett og slett ikke det samme behovet som USA. Det sovjetiske samfunnet var lukket i en slik grad at man knapt kunne få tak i et kart over byen man bodde i. USA er et åpent samfunn hvor informasjon flyter mye friere - det gjør det selvsagt mye enklere for spioner å operere.

På 1950 og '60 tallet, som jo var spionflyenes glansdager, måtte dessuten spionsatelittene returnere til jorden (i det minste måtte den ferdig eksponerte filmen returners), og det var ikke akkurat noen lek. Russerne kunne lande i Sibir, mens amerikanerne utviklet metoder for å fange dem opp i luften over Stillehavet:

airctch.jpg

C-119 fanger Corona-kapsel

Edit 2:

Sovjet hadde et par dedikerte spionfly, men så vidt jeg vet overfløy de aldri USAs territorium:

Yak-25RV Mandrake: http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-25

Myasishchev M-55 Mystic: http://en.wikipedia.org/wiki/Myasishchev_M-55

..og selvsag MiG 25RV.

De forsøkte seg også på en reverse engineered versjon av U-2, Beriev Be-13, men den ble skrinlagt i 1962.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...