Gå til innhold

Mail til Antirasistisk Senter - Hinder for ytringsfriheten?

arralou

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du komme med en slik grunnløs påstand? Det er ikke noe som tyder på at Ravenstesten f.eks måler kunnskap.

Til opplysning:

http://esciencenews.com/articles/2009/03/1...rgely.inherited

Jeg kan komme med den påstanden fordi intelligensmåling med tester som ikke er utarbeidet for ett enkeltindivid aldri vil kunne ta høyde for den enkeltes kunnskap, og derfor i alt for stor grad måler kunnskap, ikke intelligens.

Jeg tror du bør lære deg forskjellen på en kunnskapstest og en IQ-test - da det er meget stor forskjell på de to. Når man snakker om IQ-tester i vitenskapelig sammenheng, så er det hovedsaklig kulturuavhengige tester man bruker, slik som Ravens. Her kan du være totalt analfabet og bodd i skogen hele livet, men likevel score høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
so-called 'parallel' forms of the standard and coloured progressive matrices were published in 1998. This was to address the problem of the Raven's Matrices being too well-known in the general population. The fact that testees have grown increasingly experienced with the Ravens over the last 60 years could explain the increases in scores of around 10 IQ points per generation

http://en.wikipedia.org/wiki/Raven's_Test

Lenke til kommentar
Hvordan kan du komme med en slik grunnløs påstand? Det er ikke noe som tyder på at Ravenstesten f.eks måler kunnskap.

Til opplysning:

http://esciencenews.com/articles/2009/03/1...rgely.inherited

Jeg kan komme med den påstanden fordi intelligensmåling med tester som ikke er utarbeidet for ett enkeltindivid aldri vil kunne ta høyde for den enkeltes kunnskap, og derfor i alt for stor grad måler kunnskap, ikke intelligens.

Jeg tror du bør lære deg forskjellen på en kunnskapstest og en IQ-test - da det er meget stor forskjell på de to. Når man snakker om IQ-tester i vitenskapelig sammenheng, så er det hovedsaklig kulturuavhengige tester man bruker, slik som Ravens. Her kan du være totalt analfabet og bodd i skogen hele livet, men likevel score høyt.

I så tilfelle er dette noe revolusjonært, siden det er ganske få ting man kan teste i en skriftlig test der leseevne, kulturforståelse, forståelse for matematikk, naturlover m.m. ikke spiller inn.

Lenke til kommentar
I så tilfelle er dette noe revolusjonært, siden det er ganske få ting man kan teste i en skriftlig test der leseevne, kulturforståelse, forståelse for matematikk, naturlover m.m. ikke spiller inn.

Ravenstesten er ikke revolusjonerende. Du trenger ikke å kunne å lese, regne, kjenne til fysikk eller naturlover. Det er en av testene som er godkjent for medlemskap i Mensa. Kulturavhengige tester er kunskapstester og ikke egnet til å teste IQ, men er godt egnet til å teste om testobjektet faktisk kjenner til hvordan samfunnet rundt en fungerer.

Eksempel på tester som er uegnet er tester som har med oppgaver som dreier seg om matematikk, her under tallrekker eller addisjon og andre matematiske utregninger, da de krever at testobjektet har kunnskap om matematikk. Det er klart at en "hottentott" i mindre grad vil ha forutsetninger for å løse slike oppgaver enn et testobjekt som har lært matematikk. I tillegg vil også tester som har med oppgaver som du nevnte, tennisracket erstattet med baseballkølle, da det krever kunnskap om sport. Oppgaver som vi fikk på sesjon i forsvaret den gang jeg var inne, som dreide seg om f.eks det å flytte en stor stein og hjelpemidler man har til rådighet, er også kulturavhengige, da det krever kunnskap om fysiske lover. (Det var "selvsagt, vektstangprinsippet som var poenget i oppgaven.)

Ravens matrisetest, inneholder kun figurer som er plassert i mønstre. Det eneste det kreves av testobjektet for å score på testen er at testobjektet har evnen til å holde fast og ikke minst lage en krusedull i boksen for riktig svar. Denne testen krever ingen som helst kunnskap, utover det å evne å se sammenhengen mellom bilder satt i system. Slik kan man faktisk si at enkelte matematiske oppgaver kan være aktuelle også, så lenge man ikke bruker tall, men den fysiske mengden.

Jeg har tatt både kulturavhengige tester og kulturuavhengige tester og scorer bra på alle, men jeg må si at jeg sleit stort da jeg fikk spørsmål som krevde kunnskap om myntenheten som ble brukt i det landet testen var ment for. Jeg hadde ikke den ringeste anelse om hvor mange "pling" det gikk i en "plong" og hva 25 "zong" hadde som kallenavn.

Så jeg synes det er ganske hårreisende å si at IQ-tester ikke egner seg til å teste IQ, spesielt når det virker som at du faktisk ikke kjenner til hvordan seriøse IQ-tester er bygd opp.

rikspøbel: Og poenget er? Det finnes flere matrisetester, Ravens er bare et eksempel - jeg fatter ikke hvor du vil med dette. Siden du heller ikke kommenterer det du bare klipper og limer, så tilfører heller ikke innlegget ditt noe som helst - det er selvsagt mulig at det er jeg som er dum, som ikke forstår det.

Lenke til kommentar

Poenget er at du nevner en type test som eksempel på at det finnes kunnskapsuavhengige tester, som faktisk ikke er det. Jeg trodde det var åpenbart ut fra det lille sitatet jeg ga.

Jeg kjenner ikke til noen kunnskapuavhengige tester, som ikke rammes av Flynn-effekten, trening av arbeidsminnet, generell problemløsningskompetanse osv.

Lenke til kommentar

Interessant, men så er det også et spørsmål om sammenhengsforståelse ikke også kan være avhengig av kunnskap.

Men det er i alle tilfeller langt bedre enn de normale, kulturavhengige testene. Men for min egen del har jeg aldri kommet over en IQ-test som ikke er kulturavhengig, og jeg vil tro at en god del av det materialet en har om IQ til syvende og sist er basert på kulturavhengige tester.

:)

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke nødvendigvis det har noe med IQ å gjøre.
Så hvordan forklarer du den store forskjellen i kriminalitet?

Problemet er at IQ er noe som skal være uavhengig av kunnskap, det handler om intelligens, ikke kunnskap.
Korrekt, og det er nettopp derfor de fleste IQ tester (vet ikke hvilke du har tatt) er basert på nettopp, intelligens.

Om noen ikke forstår matematikk dårlig betyr ikke det at vedkommende nødvendigvis har lav IQ, det kan like gjerne bety en ubrukelig mattelærer.
Dersom du har tatt en "IQ test" der man må kunne matematikk tviler jeg på at det er en ordentlig IQ test.

Jeg pleier å si at man er en idiot om man tror alt kan løses med vold, men naiv om man tror alt kan løses uten..

Jeg pleier å si at man er enten er naiv eller kynisk ond dersom man er sosialist, men snill og grei dersom man er liberalist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...