Jens72 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hvorfor sa Obama det han gjorde på NAACP møtet hvis det ikke gjelder for gruppen? Denne tråden handler om hvorfor ikke det blir satt større fokus på rasisme mot alle "raser" og ikke bare mot hvite slik anitrasistisk senter gjør. Svarte er f.eks. overrepresentert når det gjelder vold på tvers av raser. Det er med bakgrunn i det at folk her har begynnt å forklare det med at de har lavere sosioøkonomisk bakgrunn og du har sagt at det er helt naturlig at det skal være slik pga. slaveriet. Da har Obama kommet på banen og sagt at svarte må slutte å bruke familiebakgrunnen sin som unnskyldning for at de begynner med dop, dropper ut av skolen og starter med kriminalitet. Dette må de ta tak i selv og istedet for å ha forbilder som skryter av å pule flest mulig damer og røyke seg høy hver dag, så må det bli bedre forbilder som leger med lang utdannelse osv. Vi kan fortsette å grave oss ned i unnskyldninger eller ta et oppgjør med holdningene våre slik Obama vil(Det gjelder ikke bare svarte, men alle som absoluitt skal skylde på alt annet enn seg selv). Det er utrolig vanskelig å forandre holdninger, men det høster langt bedre frukter enn å få andre til å gjøre oss en bjørnetjeneste ved å late som at feilen ligger hos alle andre enn oss selv. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det er da ingen som har sagt at ikke dette også gjelder den gruppen, men han fokuserte kanskje på den gruppen akkurat da nettopp fordi anledningen var et NAACP møte? Ta gjerne et oppgjør med disse holdningene, men så lenge du ikke har grunnlag for å angripe en gruppe spesielt, vil det fremstå som diskriminering, og i dette tilfellet rasisme. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Ja nettopp, og da gjelder det for gruppen svarte som NAACP faktisk jobber for. Du prøver jo bare å ro og vende deg unna og slenger tom. på ord som diskriminering og rasisme for å prøve å få bort fokus på en stor utfordring svarte har. Obama stiller jo selv disse utfordringene til svarte, men det hadde sikkert ikke vært akseptabelt å komme med slike uttalelser hvis en var hvit, slik du mistenkeliggjør meg for diskriminering og rasisme fordi jeg gjengir det Obama sa. Det blir ikke bedre at vi fortsetter å unnskylde de med at det er forståelig at du ble kriminell og sitter i fengsel fordi din far gjorde det samme. Jeg gjentar Obama, No excuses! Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg sier da klart og tydelig at dette også er et problem som angår denne gruppen, hvordan den nå er definert, men påpeker at du ikke har grunnlag for å utpeke denne gruppen spesielt. Hva er det med dette du ikke forstår? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det er spesielt fordi svarte bruker det som en gruppe noe asiater og hvite f.eks. ikke gjør. Når en vietnameser presterer dårlig i USA er det overhodet ikke akseptabelt hverken hos amerikanere eller vietnameser å unnskylde seg med at han er vietnameser og pga. historien til landet gjør han det dårlig. Det finnes enkelte hvite og asiater som bruker sin familiebakgrunn som unnskylding for å begå kriminalitet, mens svarte bruker det som en gruppe selv om det selvfølgelig er mange svarte som synes det er feil, slik Obama også sier. Hvor lenge synes du det er naturlig å skylde på slaveriet når en på samme tidspunkt drar fram iphonen og hører på hvordan 50cent fikk slikket sin lollipop? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Les dette nøye nå, når jeg sier det for fjerde gang: Jeg kan ikke se at du over hodet har noe grunnlag for å si at svarte bruker dette som en gruppe. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Les dette nøye nå, når jeg sier det for fjerde gang: Jeg kan ikke se at du over hodet har noe grunnlag for å si at svarte bruker dette som en gruppe. Jo, nettopp fordi at svarte topper statistikken for kriminalitet per innbygger, noe asiater som i aller høyeste grad møter mange av de samme utfordringene - IKKE gjør. Det er ikke rasisme å påpeke faktum. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Det kommer vel helt an på hvor vilkårlig man definerer begrepet faktum. Jeg kan ikke se at du viser til noen konkrete tall, men at en gruppe skiller seg ut positivt sier uansett ingenting om at en annen gruppe skiller seg ut negativt så lenge vi snakker om mer enn to grupper. Endret 13. desember 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 På grunn av lange sitater har jeg valgt å legge teksten i skjult tag. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vrace.gif For example, in work place killings, 26.7% of offenders are Black out of a total African American population of about 13.4%. The report further noted that, "most murders are intraracial", with 86% of White murders committed by Whites, and 94% of Black murders committed by Blacks.[11] The document does not provide any details concerning what races or ethnicities are included in the designations "White", "Black", or "Other Races". A February 1997 report on rape and sexual-based crime published by the United States Department of Justice stated that of the crimes surveyed, 56% of arrestees were White, 42% were Black, and 2% were of other races; although "Hispanic" was not recognized as a racial category, with Hispanics predominantly being grouped together with Non-Hispanic Whites. The report additionally noted that "victims of rape were about evenly divided between whites and blacks; in about 88% of forcible rapes, the victim and offender were of the same race." In 1998, nearly one out of three Black men between the ages of 20-29 were in prison or jail, on probation or parole on any given day.[19][20] Approximately 70% of prisoners in the United States are non-Whites. [21] In terms of federal prison, 57% of those incarcerated were sentenced for drug offenses. However, the federal prison population is a very small percentage of the massive state prison population, which also holds numerous people convicted of drug offenses. Currently, considering local jails as well, almost a million of those incarcerated are in prison for non-violent crime.[22] In 2002, roughly 93.2 % of prisoners were male. About 10.4 % of all black males in the United States between the ages of 25 and 29 were sentenced and in prison by year end, compared to 2.4 % of Hispanic males and 1.2 % of white males Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det er omtrent samme tall som har vært tatt opp tidligere, men de sier veldig lite om de ikke er justert for sosioøkonomiske og andre forhold. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hvis du mener at tallene fra det amerikanske justisdepartementet ikke er gode nok, så får du grave fram tall som etter din mening er korrekte. Frem til da, så tror jeg det er mest matnyttig å bruke de tallene som faktisk er blitt presentert og som kommer fra en forholdsmessig troverdig kilde. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg sier ikke at de ikke er troverdige, men man kan allikevel ikke spå været med dem. Tallene sier ikke noe om årsakene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Nei, de viser bare at statistisk sett så er svarte, i USA, oftere fengslet for forbrytelser. Noe som faktisk heller ikke betyr at svarte begår flere kriminelle handlinger. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Strengt tatt ikke, og det kan nok være slik at flere svarte dømmes uskyldig, men det er ikke noe jeg har stilt spørsmål til her. Derimot har jeg stilt meg svært skeptisk til at det skal være en betydelig genetisk årsak når det er allment kjent at sosioøkonomiske forhold er sterkt korrelerende på tvers av etniske grupper. Endret 13. desember 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Strengt tatt ikke, og det kan nok være slik at flere svarte dømmes uskyldig, men det er ikke noe jeg har stilt spørsmål til her. Derimot har jeg stilt meg svært skeptisk til at det skal være en betydelig genetisk årsak når det er allment kjent at sosioøkonomiske forhold er sterkt korrelerende på tvers av etniske grupper. Nuvel, jeg vet faktisk ikke om det er noen sterk korrelasjon når det kommer til krim og sosioøkonomiske forhold. Det er nok slik at det er forskjell i hvilken type kriminalitet man begår, men at det faktisk er så store forskjeller på krim og ikke krim tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Om kriminell oppførsler virkelig er genetisk betinget så skulle vi se mer kriminalitet blant rike svarte usa'nere også. Er det tilfelle? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Om kriminell oppførsler virkelig er genetisk betinget så skulle vi se mer kriminalitet blant rike svarte usa'nere også. Er det tilfelle?IQ og rikdom samsvarer ofte, så med andre ord skal vi ikke se bortifra at de svarte med høyere IQ gjerne befinner seg på den skalaen, og dersom argumentet med lav IQ = mer vold stemmer passer dette meget bra. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Har du noe grunnlag for å si at lav IQ fører til vold? Smarte folk er ofte like voldelige som ikke så smarte folk, det er tross alt ledere som erklærer krig. Og om det bare er IQ-en som er i veien så er det jo bare å dele ut mange flere kryssord i ghettoene så blir jo kriminaliteten borte, eller? Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (...)IQ og rikdom samsvarer ofte(...) Egentlig ikke. Det har faktisk vært et velkjent paradoks i snart 20-40 år her i Europa mens de har begynt å titte på det i USA først i senere tid. Ellers hvis det er korrelasjon mellom kriminalitet og genetikk så er det bare å arrestere barna av kriminelle med en gang. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Egentlig ikke. Det har faktisk vært et velkjent paradoks i snart 20-40 år her i Europa mens de har begynt å titte på det i USA først i senere tid. Ellers hvis det er korrelasjon mellom kriminalitet og genetikk så er det bare å arrestere barna av kriminelle med en gang. Da er vi tilbake til at svarte rike menn må være mer kriminelle en andre rikinger, om raseteorien skal holde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå