Gå til innhold

Bredbånd: CanalDigital eller ADSL?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skaøl skaffe meg bredbånd.

Skal ønsker hvertfall 10Mbit linje.

Jeg har valget mellom disse:

Canal Digital kabel-tv bredbånd MEGA pakke 12/2,5Mbit til 447kr

NextGenTEL NEXT2 ADSL her jeg bor git det i følge kundeserive hos NGT ca. 15/1Mbit, 448kr

Det finnes også selvfølgelig ande levrandører av ADSL, Telenor etc.

CanalDigital har rasker upload mens NGT har raskere Download.

Hva bør jeg velge?

Og hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige teknologiene som levers her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å gi deg et svar her, men rent teknisk med 15/1Mbit ADSL2+ belaster du telefonlinjen nesten maksimalt i forhold til hva ADSL2+ klarer med en optimal telefonlinje. Det er ingen garanti engang for at kabelen kan levere 15Mbit/s ned. Med Canal Digital coax og 12/2,5Mbit/s ligger du kanskje på en 1/10 av hva kabelen kan levere med dagens standarder. Det kan bety at lite belastet Canal Digital coax kan være mer stabilt enn ADSL2+ på maks. Oppgraderingsmulighetene med Canal Digital coax er ufattelig større enn hva du kan få på ADSL2+/telefonlinje pr dags dato.

Lenke til kommentar
Uten å gi deg et svar her, men rent teknisk med 15/1Mbit ADSL2+ belaster du telefonlinjen nesten maksimalt i forhold til hva ADSL2+ klarer med en optimal telefonlinje. Det er ingen garanti engang for at kabelen kan levere 15Mbit/s ned. Med Canal Digital coax og 12/2,5Mbit/s ligger du kanskje på en 1/10 av hva kabelen kan levere med dagens standarder. Det kan bety at lite belastet Canal Digital coax kan være mer stabilt enn ADSL2+ på maks. Oppgraderingsmulighetene med Canal Digital coax er ufattelig større enn hva du kan få på ADSL2+/telefonlinje pr dags dato.

Telefonilinjen på adsl2+ har en teoretisk hastighet på 25/2.5mbit på annex m standarden.

Så belastningen stemmer nok ikke helt etter det du sier her.

Dog så har kabel større "total" kapasitet, men denne deler du da med naboene, så det varierer hva du virkelig får. Canal digital i mitt borretslag har overbooket sin kabel drastisk og får elendig hastighet på kveldstid.

Så selv har jeg gått over på en VDSL2 linje som gir meg faktiske hastigheter.

Lenke til kommentar
Teoretiske hastigheter på ADSL2+ gjelder bare når telefonlinja er under en km, som etter hva jeg har erfart er ganskje skjeldent.

På 2.6km linjelengde så hadde jeg en bruttohastighet på 17mbit fra NGT.

Så alt er avhengig av kvalitet på linjen.

Men dette er min egen erfaring og jeg har desverre hatt for mange problemer med Canal Digital for at jeg kan anbefale de som leverandør.

Lenke til kommentar

NGT leverer rutere som er fra broadcom, disse er en god del bedre enn mange av de andre routerene på markedet, når det kommer til håndtredning av lange avstander. (Inteno, Comtrend osv er routere som baserer seg broadcoms HW og software).

NGT gir også mulighet for høy hastighet over kobber, ved senere oppgradering til VDSL2.

Samt, så ligger sentralen til NGT i bergen, dette fører til at det er flere omveier når det kommer til routing. *Innom bergen før oslo* :S Dette ser mange på som VELDIG irriterende.

Men, så har NGT etter min erfaring DRITT kundeservis. og holder IKKE avtaler som de lover. De klarte og påkoste meg 2 DYRE abn, samt at TLF kundeservis lyver så det renner av dem. :) Da det er 12mnd binning ble jeg nøtt til å leve med dette.

---

Nokk om NGT.

Canal Digital er verdensmestere i å overbooke nodene sine, som fører til at naboen din kan sørge for at du mister hastighet, pakketap osv...

Mens i andre områder/byer, så leverer de det de lover, helt knikefritt. Etter som jeg husker eies CD av Telenor, og er vel noe lik når det kommer til kundeservis etter det jeg husker. Da de er SINNSYKT vrange, og ufyselig.

CD benytter seg ikke av kobbernettet, som da fører til at de er mye mindre begrensninger i nettet, samt mindre pakke-tap. Coaxial kabler har så og si en mikroskopisk begrensning, pr. dags dato. Teknologien er ikke av de eldre på markedet. Som vil si at det kan skje mye nytt der.

Canal Digital benytter seg av EuroDOCSIS 3.0, denne teknologien gir mulighet for en teoretisk hastighet på ca 440/120mbps. Og canal digital sier de skal levere hastigheter på flere hundre mbit, når tiden er inne for det.

-------

Husker ikke hvordan det er med binningstid på CD. Men med NGT så må du binne deg til dem i 1 år. Dog du kan bere degradere til den minste linja, og kjøre inn fra annen leverandør på det andre kobberparet, om det blir must. :)

Vet ikke helt hva jeg skal si, men det er to leverandører, og den ene er verre enn den andre.. Etter min erfaring.

Men Sats på Canal Digital, og du vil trolig bli en fonøyd kunde :)

Telefonilinjen på adsl2+ har en teoretisk hastighet på 25/2.5mbit på annex m standarden.

Joda, teoretisk hastighet er en ting, men vi lever i norge der kablene ble lagt under/rundt krigen. Så, ikke alle sitter på helt nye 0.6mm kabler, med en total avstand til sentralen på 25meter.

Men, selv da klarer en vel bare toppe på 22/2mbit om en er heldig ;)

Eks på dette: Det ene kobberparet vi har takler ikke mer en 14.4Mbit med ADSL2+, og det er 500meter fra sentralen, mens det andre paret har vi klart og toppe på ca 19Mbit. Men, vi ble fornøyde da :)

Hadde vært litt gøy å mekke to 50/10mbit VDSL2 linjer å bundle dem :) Da Jeg ikke har tilgang til større her oppe :)

Endret av slacky
Lenke til kommentar
NGT leverer rutere som er fra broadcom, disse er en god del bedre enn mange av de andre routerene på markedet, når det kommer til håndtredning av lange avstander. (Inteno, Comtrend osv er routere som baserer seg broadcoms HW og software).

NGT gir også mulighet for høy hastighet over kobber, ved senere oppgradering til VDSL2.

Samt, så ligger sentralen til NGT i bergen, dette fører til at det er flere omveier når det kommer til routing. *Innom bergen før oslo* :S Dette ser mange på som VELDIG irriterende.

Men, så har NGT etter min erfaring DRITT kundeservis. og holder IKKE avtaler som de lover. De klarte og påkoste meg 2 DYRE abn, samt at TLF kundeservis lyver så det renner av dem. :) Da det er 12mnd binning ble jeg nøtt til å leve med dette.

---

Nokk om NGT.

Canal Digital er verdensmestere i å overbooke nodene sine, som fører til at naboen din kan sørge for at du mister hastighet, pakketap osv...

Mens i andre områder/byer, så leverer de det de lover, helt knikefritt. Etter som jeg husker eies CD av Telenor, og er vel noe lik når det kommer til kundeservis etter det jeg husker. Da de er SINNSYKT vrange, og ufyselig.

CD benytter seg ikke av kobbernettet, som da fører til at de er mye mindre begrensninger i nettet, samt mindre pakke-tap. Coaxial kabler har så og si en mikroskopisk begrensning, pr. dags dato. Teknologien er ikke av de eldre på markedet. Som vil si at det kan skje mye nytt der.

Canal Digital benytter seg av EuroDOCSIS 3.0, denne teknologien gir mulighet for en teoretisk hastighet på ca 440/120mbps. Og canal digital sier de skal levere hastigheter på flere hundre mbit, når tiden er inne for det.

-------

Husker ikke hvordan det er med binningstid på CD. Men med NGT så må du binne deg til dem i 1 år. Dog du kan bere degradere til den minste linja, og kjøre inn fra annen leverandør på det andre kobberparet, om det blir must. :)

Vet ikke helt hva jeg skal si, men det er to leverandører, og den ene er verre enn den andre.. Etter min erfaring.

Men Sats på Canal Digital, og du vil trolig bli en fonøyd kunde :)

Joda, teoretisk hastighet er en ting, men vi lever i norge der kablene ble lagt under/rundt krigen. Så, ikke alle sitter på helt nye 0.6mm kabler, med en total avstand til sentralen på 25meter.

Men, selv da klarer en vel bare toppe på 22/2mbit om en er heldig ;)

Eks på dette: Det ene kobberparet vi har takler ikke mer en 14.4Mbit med ADSL2+, og det er 500meter fra sentralen, mens det andre paret har vi klart og toppe på ca 19Mbit. Men, vi ble fornøyde da :)

Hadde vært litt gøy å mekke to 50/10mbit VDSL2 linjer å bundle dem :) Da Jeg ikke har tilgang til større her oppe :)

Som sagt så er det forskjell på en OA linje og en WS linje.

Det som står i kapaks er urellevant for en OA leverandør mtp hastighet, OA leverandører leverer så å si alltid mer enn Telenor.

Er avstanden 25m til sentralen så fungerer en 25/2,5mbit linje utmerket, sjekk grafene først :) selv har jeg VDSL2 og er strålende fornøyd med det. (får vel ca 40/10 på 760m rotten 0,4 eller lavere kabel)

Lenke til kommentar

De siste årene har jeg hatt Bluecom ADSL, Telenor ADSL, NGT ADSL og Canal Digital kabel. Jeg er helt klart mest fornøyd med Canal Digital, både når det gjelder hastighet og stabilitet. Sjelden noe tull, og får de hastighetene jeg er lovet.

De hadde røket ut til fordel for fiber, men det er ikke noe jeg kan få pr idag, så jeg er fornøyd med det nest beste foreløpig.

MVH

Tommy

Lenke til kommentar
Er avstanden 25m til sentralen så fungerer en 25/2,5mbit linje utmerket, sjekk grafene først

Jeg var nå egentlig ganske skabbsikker på at dette var snakk om den teoretiske topphastigheten til ADSL2+. Det har seg slik at en aldri klarer å nå topp hastighet, i praksis. Men, uansett...

Sist jeg sjekket så var det da slik at ADSL2+ på Annex M-standaren har en teoretisk topphastighet på 28/3.5 Mbps. Da er sjansen større for at en kan nå 25/2.5mbps, i praksis.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så var det da slik at ADSL2+ på Annex M-standaren har en teoretisk topphastighet på 28/3.5 Mbps. Da er sjansen større for at en kan nå 25/2.5mbps, i praksis.

Vi får nok ikke Annex_M på en stund her på bjerget. Tror svenskene bruker det for de har ikke ISDN og sånne steinalderhemsko.

Annex_a/b er forøvrig begrenset til 1500kbs upload, men da må du flytte inn og møblere sentralen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...