Gå til innhold

Hva gjør politikerne for å stoppe tagging?


Anbefalte innlegg

Er det en ting jeg virkelig hater er det tagging. Tagging får en by til å se grisestygg og dette merket jeg spesielt godt i Oslo når jeg kom inn med toget for noen dager siden etter å ha oppholdt meg flere år i utlandet. Jeg ble rett og slett en målløs av alle de enormt stygge "taggene jeg så".

 

Det er overalt. På vegger, gjerder, vogner, tak, plakater, vinduer og stort sett overalt hvor de helvetes sprittusjene eller sprayboksene klarer å feste seg. Jeg har vært i både verdens rikeste og fattigeste byer, men Oslo er fortsatt det absolutt verste jeg noensinne har sett. Og det verste er at jeg får ikke inntrykket av at det gjøres noe med.

 

Hva gjør Oslo for å få slutt på tagging?

 

Hva er straffen for å bli bustet for tagging?

 

Det eneste tiltaket jeg finner fra statens side gjør meg bare enda mer oppgitt: http://www.stopptagging.oslo.kommune.no/

Istedenfor å iverksette noen skikkelige tiltak for å ta livet av dette svineriet har staten heller satt opp noe som mer ligner på en kommersiel tjeneste i mine øyne.

 

Jeg husker også å lese for noen år siden at Oslo Kommune satte opp friområder hvor folk kunne tagge på dedikerte vegger. Hva faen hjelper dette? Til helvete med taggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikkelig tQff du..

 

 

til helvete med taggere, er gankse sikker på at du kjenner en tagger uten om at du veit om det, mange kan ha så dubble life at det er sykt..

skal være enig at noe tagging er styggt, men mye av det er faktisk historie og kunst, du ser jo gamlebye'n mye fin kunst..

 

du kan få mange hundre tusen ibot spørst hva du har gjort..

eller fengsel, men de må buste deg mens du sprayer for og ta dem..

 

graffiti er kunst og kommer ALDRI til og bli borte...

 

 

og btw, du er sikkelig tøff

Lenke til kommentar

Tror du virkelig jeg nå snakker om profesjonelt utført grafiti med tillatelse fra eieren av eiendommen det utføres på?

 

Om du skal være tagger så får du for guds skyld være det, men gjør som andre kunstnere - kjøp deg et lerret og gjør det i bakhagen. Ikke gå rundt med hettegenser kl 02.00 og tagg på andres eiendom!

Lenke til kommentar

Tagging er no møkk. 99% av alle som tagger er 14 åringer som syns det er tøft og prøver å gjøre opprør. Problemet er at de ikke kan tegne. Resultat er oppkast på veggene rundt om i byen. Graffiti, gjort på en lovlig vegg, ja, det er kult. En to sekunders tagg er styggt uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

De lovlige taggeveggene som på Hausmania fungerer mot sin hensikt. Ommrådet rundt Hausmania er er overfylt av tagging. De har forpestet hele området, og kun skapt visuel forurensing. Haus fungerer i tillegg som en rekruteringsplass for taggere. De får et innblikk i et miljø det er spennende å vanke i.

 

Forøvrig gjør Oslo Kommune fint lite for å forebygge tagging. Ja, det finnes noe få reklamer, men neppe nok til at det gjør forebyggende arbeid mot tagging.

Lenke til kommentar

Tror ikke de gjør så mye, er mye tagging og "grafitti" som det kalles (som er nesten like stygt) her i Bergen også.

 

Her er det også satt opp "frie" vegger som det er lov å tagge på, men det resulterer jo bare i at de har et sted å øve på griseriet sitt, og så stikker de andre steder og sprayer den ufyselige "kunsten" sin rundtom i byen.

Lenke til kommentar

tainez det er snakk om tagging, graffitikunst er noko heilt anna.

Tagging = det forbanna evneveike taperene som greier å pisse "signaturen" sin på forskjellige vegger / T-baner.

 

Faktisk det værste eg har sett er det ein tagger har dradd signaturen sin over ein graffitikunstverk. Det er nesten slik at det burde vore nakkeskudd for slike ugjerninger.

 

 

Sett heilt isolert på taggehandlinga er jo den så primitiv at det halve kunne vere nok.

lausbikkjer pisser på vegger/hjørner/stolper for å markere området sitt, det er akkurat det same taggerene gjer.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye tagging selv, mye ikke så fint at det gjør noe. KUK! på offentlige doer og bussskur er noe jeg ser ofte :p

 

Jeg synes ikke det gjør så mye. Selvfølgelig, tagging av typen "x was here" og lignende er ikke særlig pent, men det blir jo først og fremst gjort av mindreårige og dermed er det vanskelig å straffe dem. Da blir det vanskelig for politikerne å gjøre noe som helst, det blir opp til foreldrene og annen ungdom.

 

Jeg synes heller det burde bli lagd en slag taggeskole. Tagging kommer vi ikke unna er jeg redd, men vi kan gjøre taggerne mye flinkere, og om noen år vil kanskje mesteparten av taggingen bli fin å se på? :)

Lenke til kommentar

Selv bor jeg til vanlig i Perth, en by i Australia. Her har de nulltoleranse for tagging og du må virkelig lete for å kunne finne noe tagging. De har til og med opprettet en egen avdeling som skal eksistere i 4 år for å ta livet av taggin - og de har gjort en utrolig bra jobb. Her er noen av tiltakene de har innført:

 

- En egen "hotline" hvor folk kan rapportere taggere og ringe inn informasjon.

- Taggere må selv rydde opp etter seg, i tillegg til andre straffer (samfunsstraff og økonomisk).

- De jobber raskt og fjerner tagging så raskt som mulig etter det har oppstått.

- Involvere bygningseiere som sponsorer og deltagere i kampen mot tagging.

 

Som sagt så har dette fungert flott i Australia!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan det skulle fungere så flott... Å tagge en signatur tar jo bare et øyeblikk, og det er jo nesten umulig å finne ut hvem som gjorde det i etterkant (om man ikke skriver hele navnet sitt da, duh!)

 

Greit at det ikke blir mye tagging i storgata, men det er vel ikke så mye tagging der til vanlig uansett?

Lenke til kommentar

Om noen å ringer inn kl 02 om natten og sier en fyr med rød hettegenser, ca 180 høy og en annen fyr på ca 170 og grønn hetegenser står og tagger et sted, og politiet møter opp 5 minutter senere og buster noen som matcher beskrivelsen med sprittusj på fingrene så har de ganske god grunn til å gå videre med saken!

 

På den måten fungerer det veldig fint! Taggere har jo også en tendens til å henge rundt åstedet en stund både før og etter de har tagget..

Lenke til kommentar
men mye av det er faktisk historie og kunst, du ser jo gamlebye'n mye fin kunst..
??? Ja, det er også interessant for arkeologer å finne menneskelig avføring, men få vil derved oppfordre folk til å drite midt på fortauet.
graffiti er kunst og kommer ALDRI til og bli borte...
Man har klart å få bukt på uvesenet i mange land og byer hvor man ikke har gitt opp kampen mot kriminalitet og forfall i samme grad som i Norge.

 

Ellers er jo tagging et tegn på barn som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet. Barneværnet burde automatisk bli koblet inn i alle taggesaker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Oslo kommune har jo mange effektive virkemidler mot tagging; har dere ikke sett de små metall platene ca; 7x5 cm store som det står "dette er et taggefritt område" eller noe sånt.

Disse må jo være effektive -.-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
De lovlige taggeveggene som på Hausmania fungerer mot sin hensikt. Ommrådet rundt Hausmania er er overfylt av tagging. De har forpestet hele området, og kun skapt visuel forurensing. Haus fungerer i tillegg som en rekruteringsplass for taggere. De får et innblikk i et miljø det er spennende å vanke i.

Det er meg komplett uforståelig at politikerne i Oslo ikke evner å gjøre noe med disse veggene.

 

Å bli kvitt taggeveggene er en god start. Å effektivt håndheve lovverket er likevel det viktigste man kan gjøre for å forebygge tagging. Imidlertid er effektiv rettshåndhevelse tilsynelatende ikke en prioritet i Norge, uansett hvilken kriminalitetsform det er snakk om. Hva gjelder sanksjoner, vil nok noen uker med malingsfjerning få ungene til å vurdere andre fritidssysler.

Lenke til kommentar

Oi. Her var det mye aggressivitet og misforståelser ute og gikk.

 

Dagbladet publiserte et interessant leserinnlegg fra Tommy Tee i 2002. Jeg vil anbefale noen av dere å lese dette for å få en litt annen innfallsvinkel på problemet. (Uthevelsene er mine.)

Jeg har fulgt den såkalte nulltoleransedebatten en stund nå, men har grunnet debattens sørgelige lave saklighetsnivå hatt problemer med å engasjere meg. Nå føler jeg derimot at litt for mange usannheter blir stående uiomotsagt, og tiden er inne for en aldri så liten realitetssjekk.

 

For det første; behandler man ungdom som problemer vil man fort ende opp med ungdom som problemer. Enkelte skulle nok ønske at man gikk fra å være uskyldig barn til fornuftig voksen. Slik er det ikke, og tidsrommet mellom (ofte kalt ungdomstid) ser dessverre ut til å bli vanskelig å fjerne med det første.

 

Med dette berøres kjernen av «problemet» graffiti (hvor tagging er et av elementene). Hele hiphop-kulturen (som graffiti er en del av) er først og fremst en måte å uttrykke seg på. Derfor synes jeg det er merkverdig at man går til angrep på dette som et uttrykk. Dersom man fjerner denne måten å uttrykke seg på, fjerner man samtidig ungdoms behov for å uttrykke seg (dessverre.)Derfor vil ikke nulltoleransepolitikk være bra for annet enn statistikker og budsjetter, og tabloidavisene da.

 

Jeg må minne om at graffiti som en uttrykksform per definisjon ikke er en ulovlighet før den blir begått på annen manns eiendom uten tillatelse.

 

Derfor blir denne nulltolleransen nesten som å forby brødkniver _ som er det mest brukte drapsvåpenet her til lands _ og dermed tro at man med dette vil fjerne mordene. Dette er med andre ord kun behandling av et symptom snarere enn de virkelige problemene.

 

Det virkelige problemet her i byen er at ungdom blir behandlet som uønskede elementer og nedprioritert. Dette er for øvrig en politikk Høyre har stått for i Oslo gjennom mange, mange år, med rasering av fritidstilbud samt nedprioritering av Oslo-skolen. Dette er ingen hemmelighet, men selvfølgelig noe tyngre å rette på enn å kjeppjage og kriminalisere en håndfull unge som viser engasjement, kreativitet og tiltakslyst til å utrette noe – for øvrig mangelvare blant flertallet av dagens reality-tv glanende generasjon av tenåringer. Dog er disse selvfølgelig lettere å kontrollere, og i likhet med New York anno sent 70-tall tror jeg det er her kjernen av dette overdrevne hat mot graffiti ligger. Mangel på kontroll.

 

Når byrådet for miljø og samferdsel i Oslo, Hilde Barstad, og andre høyreving-politikere populistisk nok viser til hvor fantastisk flott nulltoleransepolitikken har fungert i andre land (uten å konkretisere), er dette selvfølgelig riktig _ forutsatt at man kun ser på statistikker og budsjetter. Men dette gjenspeiler sjelden hele sannheten.

 

Nulltoleranse har fungert helt etter planen både overfor folkegrupper og religioner i regimer vi kjenner godt til. Jeg hadde bare en bestemt fornemmelse av at dette er systemer partiet Høyre og Oslo byråd ikke vil like å bli sammenlignet med.

 

Når det gjelder byrådets opptreden i saken som oppstod i kjølevannet av graffiti-utstillingen under Soria Moria-utstillingen på Torshov, kan jeg ikke si annet enn at dette viser hvor overdrevent alvorlig byrådet tar «taggerproblemet», og samtidig hvor lite oversikt de egentlig har over egne aktiviteter.

 

Den kanskje mest usmakelige og usakelige figuren i denne diskusjonen er Høyres byråd for miljø og samferdsel som får lov til å servere nesten hva som helst når det gjelder påstander om en kultur hun har minimal kunnskap om. At writere (graffitikunstnere, taggere – uønsket barn har også mange navn) er kriminelle og voldelige er en påstand som tydeligvis bare signaliserte begynnelsen av denne utilslørte stigmatiseringen av en ungdomskultur og ungdommene knyttet til den. Denne typen utsagn står og faller på sin egen urimelighet og blir møtt med alt fra forargelse til latter av de som har kjennskap til miljøet. Det farlige med spredning av slike usannheter er, ved siden av økt politikerforakt hos ungdom, at personer uten kjennskap til de faktiske miljøene faktisk tar dette som god fisk og handler deretter.

 

At Barstad skyldte på opplysninger fra Oslo-politiet når motbøren ble for stor, hjelper til lite annet enn å gi oss en sørgelig innsikt i henne, partiet Høyre og ikke minst Oslo byrådets manglende interesse for å ta ungdom og deres kultur på alvor. Dessuten har jeg alltid lært at politiet skal være den utøvende makt her i landet. Kanskje best å la det være slik?

 

Helt til slutt vil jeg berøre myten om at graffiti-writere også står for utøvelse av annen kriminalitet. Her har sågar Oslo-politiet de siste år fått tallmateriale å breske seg med. I denne forbindelse uttaler Høyres stortingrepresentant Heidi Larssen i Aftenposten at «For et par år siden var taggere kun taggere. I dag ser vi at det foregår tøff kriminalitet i grupperinger med utgangspunkt i taggermiljøet». Utsagnet stemmer delvis, og her kommer det interessante: På slutten av 80-tallet var utsagnene og påstandene nøyaktig de samme. Men da hadde de overhodet ingenting med virkeligheten å gjøre. Aftenposten, politiet og Oslo Sporveier sto sammen og serverte løgner om et (på den tiden) harmløst miljø som var lite, oversiktelig og ikke minst rus og voldsfritt. Men ettersom «sannheten» om writere i media har blitt at de er voldelige og utøvere av tøff kriminalitet, har konsekvensen blitt at disse miljøene tiltrekker seg personer som setter pris på denne typen elementer.

 

Som man sår høster man. Dette burde Oslo-politikerene være voksne nok til å ta konsekvensen av i stedet for å bruke tiden til å prate om ting de rett og slett ikke har greie på. Og jeg som trodde politikernes dummhet nådde sitt høydepunkt med Rune Gerhardsen og Gro Balas «Taggerhode»-kampanjer på midten av 90-tallet.

 

Tommy Tee

Kilde.

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Så lenge det er andres personer eiendom de vandaliserer så har de ikke noe de skulle ha sagt.

 

Når det er sagt, så fungerer ikke nultoleranse-prosjekter enten det er mot taggere, tigging, horer, gambling eller gud vet hva så lenge politiet ikke har ressurser til å følge det opp i stor grad. Når de ikke har det så får vi prioritere hva vi ønsker nulltoleranse på. På min liste er det mye som står høyere enn tagging for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest gjennom tråden, men her er hva jeg synest.

 

Tagging blir som oftest gjort av "rebelske" ungdommer som ønsker ugang. Taggingene består som oftest av symboler eller fraser som markerer en/flere person(er). En statement kan man si. Disse taggingene er å finne i urbane strøk og helst i nedslitte, "beskjedne" strøk, men du finner de også på større bygninger mer åpne for allmennheten. Slikt har jeg ikke noe til overs for.

 

Jeg er ingen tagger og jeg har ingen kjennskap til miljøet. Men en ting folk (gjerne av en eldre generasjon) ikke helt klarer å skille mellom er tagging og grafitti.

Grafitti er mer en bare et symbol og et budskap, men det ligger også en viss grad for kunstutførelse i disse. Jeg kaller det bykunst.

 

Det jeg mener er at tagging burde blitt slått ned på, og grafitti burde fått et bedre rykte. Bruk grafitti på plasser som "tilhører" ungdom, slik at de kan føle seg tilpasset, og at det er deres plass.

 

Det er også mange som betaler mennesker for å lage grafitti på murer/generel byggverk, for som jeg har sakt, det er en nyskapende kunstform. Håper flertallet vil oppfatte ulikhetene mellom disse to.

 

mvh xitto

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...