Gå til innhold

Test: Silverstone Strider Plus 850 W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry, men jeg må nesten spørre: hvor lærte Jørgen å skrive norsk? Hva i all verden slags gramatikk er dette?

 

"Alle resultatene vi opparbeider henviser til at dette er en helt grei og stabil enhet"

 

Og hva menes her?

 

"Det som er verd å nevne er at alle effekter er spesifisert ved en temperatur på 25 grader. Det er mer enn normalt, ATX-standarden spesifiserer 25°C. I praksis betyr dette at man har tilgang på flere stabile watt."

 

Mulig det bare er jeg som er en tosk, men jeg mener jo at språk er ganske viktig på en journalistisk nettside.. :ohmy:

Lenke til kommentar
Fin test. Men hva er det som gjør en PSU ekstra godt egnet for spillere?

 

Det ligger nok veldig mye i markedsføringen, det skal det ikke legges skjul på.

 

Men, det som definitivt er viktig for en som spiller, er +12 V-linjen. Denne/disse bør være store og stabile, fordi skjermkortene trekker mest strøm fra +12 V-linjene. Er det snakk om flere slike linjer bør PCIe-kontaktene ha dedikerte linjer - ikke bare "jukselinjer".

 

Mens jeg skrev avsnittet over innså jeg at dette burde vært på plass i testen, jeg skal passe på å få det med neste gang :-)

 

 

Sorry, men jeg må nesten spørre: hvor lærte Jørgen å skrive norsk? Hva i all verden slags gramatikk er dette?

 

"Alle resultatene vi opparbeider henviser til at dette er en helt grei og stabil enhet"

 

Og hva menes her?

 

"Det som er verd å nevne er at alle effekter er spesifisert ved en temperatur på 25 grader. Det er mer enn normalt, ATX-standarden spesifiserer 25°C. I praksis betyr dette at man har tilgang på flere stabile watt."

 

Mulig det bare er jeg som er en tosk, men jeg mener jo at språk er ganske viktig på en journalistisk nettside.. :ohmy:

 

Pirking på språket er på sin plass :-)

 

Jeg rettet litt på den første setningen.

 

Den andre setningen tror jeg nok handler mer om at jeg surret litt med tallene. Det første tallet skal være 40, ikke 25.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Fin test. Men hva er det som gjør en PSU ekstra godt egnet for spillere?

 

Det ligger nok veldig mye i markedsføringen, det skal det ikke legges skjul på.

 

Men, det som definitivt er viktig for en som spiller, er +12 V-linjen. Denne/disse bør være store og stabile, fordi skjermkortene trekker mest strøm fra +12 V-linjene. Er det snakk om flere slike linjer bør PCIe-kontaktene ha dedikerte linjer - ikke bare "jukselinjer".

Hva skjer om denne ikke er stor nok? Skulle tro at selv en ordinær 500W PSU skulle klare å drive alle normale systemer, selv med SLI/crossfire.

Lenke til kommentar

Hvis ikke PSUen klarer å levere nok strøm, så blir systemet ustabilt eller vil ikke starte. Dessuten forkortes levetiden på PSUen hvis den kjøres opp mot max koninuerlig, og virkningsgraden faller også med tiden - mao. leverer ikke en PSU etter noen år ikke like mange watt som da den var ny. Derfor er det ofte å anbefale å overdimensjonere PSUen til en viss grad.

 

Men jeg vil betegne 850W til en "normal" spill-PC for overkill...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Aldri helt skjønt vitsen med 700W + PSU'er, når jeg setter opp SLI/CF bruker jeg isteden 2 650w'ere. Små kabbis er uansett ikke tingen når elektronikken genererer varme i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Hvis ikke PSUen klarer å levere nok strøm, så blir systemet ustabilt eller vil ikke starte. Dessuten forkortes levetiden på PSUen hvis den kjøres opp mot max koninuerlig, og virkningsgraden faller også med tiden - mao. leverer ikke en PSU etter noen år ikke like mange watt som da den var ny. Derfor er det ofte å anbefale å overdimensjonere PSUen til en viss grad.

 

Men jeg vil betegne 850W til en "normal" spill-PC for overkill...

Er det noen som har noen kilder der noen med noe som kan kalles en normal spillpc har fått disse problemene med PSU på <600W? Selvfølgelig vil kondensatorene ha et visst tap over tid (selv om de mest nevenyttige av oss, sikkert kunne hevet greia i ovnene i en time eller to). Poenget mitt er uansett at det virker for meg som om det legges unødvendig mye penger i PSU i svært mange av PC-oppsettene jeg ser her på forumet. HW.no gjør svært mange strømforsyningstester, hadde det ikke vært mer interssant med en "hvor kraftig strømforsyning trenger jeg?"-test. Altså ikke en artikkel med resultater fra en eller annen kalkulator, men faktiske opplevelser med et visst oppsett og forskjellige strømforsyninger.

Lenke til kommentar
Hvis ikke PSUen klarer å levere nok strøm, så blir systemet ustabilt eller vil ikke starte. Dessuten forkortes levetiden på PSUen hvis den kjøres opp mot max koninuerlig, og virkningsgraden faller også med tiden - mao. leverer ikke en PSU etter noen år ikke like mange watt som da den var ny. Derfor er det ofte å anbefale å overdimensjonere PSUen til en viss grad.

 

Men jeg vil betegne 850W til en "normal" spill-PC for overkill...

 

 

Er det noen som har noen kilder der noen med noe som kan kalles en normal spillpc har fått disse problemene med PSU på <600W? Selvfølgelig vil kondensatorene ha et visst tap over tid (selv om de mest nevenyttige av oss, sikkert kunne hevet greia i ovnene i en time eller to). Poenget mitt er uansett at det virker for meg som om det legges unødvendig mye penger i PSU i svært mange av PC-oppsettene jeg ser her på forumet. HW.no gjør svært mange strømforsyningstester, hadde det ikke vært mer interssant med en "hvor kraftig strømforsyning trenger jeg?"-test. Altså ikke en artikkel med resultater fra en eller annen kalkulator, men faktiske opplevelser med et visst oppsett og forskjellige strømforsyninger.

 

Har vært borti tråder på forumet her hvor enkelte har slengt i nytt skjermkort i maskinen uten å sjekke om PSUen klarer å levere nok watt først, og som har endt opp med en ustabil eller ikke fungerende maskin. Men det skjer ikke så ofte nei. I HD4***-tråden var det faktisk en som benchet et system med en overklokket Core2Quad og 2stk overklokkede HD4870X2, det hele drevet av en Corsair 650W! På ingen måte noe å anbefale å holde på med i lenden, men det sier litt om hva en kvalitetsPSU faktisk er god for.

 

Jeg har også etterlyst en sånn test/artikkel i forbindelse med flere av PSU-testene til HW.no. Det testes veldig mange PSUer i klassen +700W, og det kan lett gi folk inntrykk av at alt under dette ikke duger. Faktum er jo at hvis man sitter på et system med en Core i5/Phenom X4, et par HDDer og et skjermkort i klassen HD5850 (noe jeg vil betegne som en gjennomsnittlig gamer-rigg), så er en PSU på noe særlig over 500W ganske bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...