Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykosomatisk smerte/syre i magen.

Gjest Guest_jente19_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_jente19_*

Heisann, jeg hadde et innlegg her inne kalt "smerter i mellomgulvet". Men jeg tenkte det var best å lage nytt, siden ikke alle gidder å gå gjennom hele innlegget, og jeg har funnet ut hva det er som feiler meg.

Vel, jeg har psykosomatiske smerter, som foråsakes av stress og negativ tankegang (vart i over 1 1/2 år). Jeg har begynt på syrenedsettende igjen, gjorde dette for en god stund siden men følte det ikke hjalp noe serlig. men jeg prøver igjen.

Jeg har vondt i magen hver dag, og det går opp å ned i styrke, av og til gjør det vondt, og av og til er jeg kvalm og slapp. Ca. 1 gang hver tredje måned blir det så gale at jeg kaster opp å bruker dager på å få kroppen min tilbake til "normalen". I denne måneden har det skjedd 2 ganger. Så tidlig som i går natt, hvor jeg kastet opp 5 ganger hvor de 4 siste var på tom mage.

Er det noen som har/har hatt noe lignende? og hvordan takler du det eller evt. hvordan ble du kvitt det?

Og hva ville være den beste og forteste måten å få kroppen tilbake til normalt, etter man har kastet opp? Jeg prøver å spise, men det er grådig vanskelig.

Jeg setter pris på svar og støtte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt dette og det skyldtes stress på arbeidsplassen.

Jeg jobber som leder og jobbet mer eller mindre hele tida, noe jeg fikk merke baksiden av.

Jeg tok det rett og slett bare mer med ro, kuttet ned på jobbingen hjemme. En kollega sa faktisk det som gjorde hele utslaget for min del; "More fun, less work".

Med den setningen i hodet gikk jeg lysere dager i møte, og nå er magesmertene sjeldene der :)

Bruk mer tid på moro og hyggelige ting, og mindre tid på jobben. Jobb på jobb og ikke mer enn det.

Edit: Jeg har aldri kastet opp, men har hatt konstante smerter i mellomgulvet i flere uker på rad. Det tilspisset seg bestandig med "toppene" på jobben.

Edit 2: Epler! Det var det eneste jeg fikk i meg i enkelte perioder.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Jeg har hatt dette og det skyldtes stress på arbeidsplassen.

Jeg jobber som leder og jobbet mer eller mindre hele tida, noe jeg fikk merke baksiden av.

Jeg tok det rett og slett bare mer med ro, kuttet ned på jobbingen hjemme. En kollega sa faktisk det som gjorde hele utslaget for min del; "More fun, less work".

Med den setningen i hodet gikk jeg lysere dager i møte, og nå er magesmertene sjeldene der :)

Bruk mer tid på moro og hyggelige ting, og mindre tid på jobben. Jobb på jobb og ikke mer enn det.

Edit: Jeg har aldri kastet opp, men har hatt konstante smerter i mellomgulvet i flere uker på rad. Det tilspisset seg bestandig med "toppene" på jobben.

Tingen er at det ikke er jobb som stresser meg. Jeg er bare 19 og har ikke heltidsjobb. Jeg fikk meg nettopp en deltidsjobb som jeg kommer til å jobbe ganske mye i. Men hele dette året og i fjor jobbet jeg ganske lite. Det jeg tror er saken, er kjæresten min. Jeg er stresset over forholdet. Det er veldig avansert og langt å forklare om jeg skal gå innpå det. Men jeg tror det er den største delen av problemet mitt.

Og av og til har jeg så vondt at det hemmer meg i hverdagslivet. Jeg orker ingenting, så gøy og stas hjelper egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Edit 2: Epler! Det var det eneste jeg fikk i meg i enkelte perioder.

Jeg har sjekket dette ut før, og epler er ikke bra å spise for en med for mye syre i magesekken! så det var rart at det hjalp på deg :p

Lenke til kommentar
Det jeg tror er saken, er kjæresten min. Jeg er stresset over forholdet. Det er veldig avansert og langt å forklare om jeg skal gå innpå det. Men jeg tror det er den største delen av problemet mitt.

Og av og til har jeg så vondt at det hemmer meg i hverdagslivet. Jeg orker ingenting, så gøy og stas hjelper egentlig ikke.

Gjør noe med det!

Be om henvendelse til psykolog, hvis du trenger hjelp fra fagperson.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Gjør noe med det!

Be om henvendelse til psykolog, hvis du trenger hjelp fra fagperson.

:)

Jeg har vært hos psykolog et par ganger, og går fremdeles, men det er satt litt på vent, fordi han skulle på ferie og noe greier.

Jeg føler egentlig ikke det hjelper. Men jeg må jo nesten bare fortsette å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Dette har jeg også hatt. Fikk utskrevet alopam( tilsvarer sobril), dette var og i forbindelse med problemer i et tidligere forhold. Dette hjalp, sammen med Cipralex. Sier ikke at dette er noe for deg, men snakk med legen din. Psykosmatiske smerter er forferdelig, men kan gjøres noe med :)

Lenke til kommentar
Jeg har vært hos psykolog et par ganger, og går fremdeles, men det er satt litt på vent, fordi han skulle på ferie og noe greier.

Jeg føler egentlig ikke det hjelper. Men jeg må jo nesten bare fortsette å se hvordan det blir.

Bra! Terapi tar tid, så kjempebra du har den innstillingen at du vil fortsette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...