abene Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Standarden for web i 3D, Webgl, nærmer seg lansering. Les mer Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Hva er poenget? EDIT: Glem det, tenkte ikke helt Se svaret under Endret 11. desember 2009 av AlecTBM Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hva er poenget? Siden mer og mer flyttes på web så er det naturlig at man også utvider hva man kan gjøre på web Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Sant sant, Glem det spørsmålet, blir uansett et slit for oss som utvikler websider og tjenester Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Beklager hvis jeg tar feil, men jeg ser ikke hvor du har at IE har planer om å ha Webgl-støtte innebygd. Slik jeg har forstått det så er IE utenenfor i denne saken. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg forstår ikke helt hva som er greia her. Er det snakk om å lage websider med compiz-look, eller er det cs-looken det går mot? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte? Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren. Jeg forstår ikke helt hva som er greia her. Er det snakk om å lage websider med compiz-look, eller er det cs-looken det går mot? Det har ingenting med det å gjøre. Gjennom Canvas elementet kan en tegne 3D grafikk på en webside, det er alt. Endret 11. desember 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte?Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren. Alle nettlesere holder på med hardware-akselerering, så det skal nok ikke være noe problem. Dessuten går det jo an å tilpasse det man lager. Det blir en behagelig opplevelse hvis man bruker det på riktig måte Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte?Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren. Alle nettlesere holder på med hardware-akselerering, så det skal nok ikke være noe problem. Dessuten går det jo an å tilpasse det man lager. Det blir en behagelig opplevelse hvis man bruker det på riktig måte I spillmotorer kjører sjeldent script realtime. Oftest er scripting ren callback fra native code for å spørre hva spillmotoren skal gjøre dersom en spesiell ting forekommer. Det samme gjelder webbrowsere. JavaScript står sjeldent og ruller hele tiden. Derimot må de det med en slik implementasjon, siden hver eneste frame krever et eller flere kall fra scriptmotoren. Mange ting må gjøres for å kunne øke ytelsen. Jeg kan heller ikke se noen matrisefunksjoner i API-et... Dette er HELT klart noe som ENKELT kunne blitt implementert i klient-modulen for å øke ytelsen dramatisk (siden matrisealgebra foregår veldig ofte i 3D grafikk) Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Siste generasjon JS-motorer er jo ganske raske, og raskere blir de nok Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) De tar ikke igjen native code. Og før de implementeres på samme måte som JRE og .NET forholder jeg meg temmelig skeptisk. Endret 11. desember 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 De genererer faktisk noe nativ kode vel. Og det trenger ikke å være like raskt som det raskeste av det raske for å ha mange nyttige bruksområder. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Flotte greier, dette er enda en spiker i kista for Flash. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 De genererer faktisk noe nativ kode vel. Og det trenger ikke å være like raskt som det raskeste av det raske for å ha mange nyttige bruksområder. Nei, men dersom flere trivielle oppgaver var skrevet på forhånd (som en matrise- og vektorklasse) hadde mye blitt enklere, og raskere, og WebGL kunne fått flere bruksområder. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Så lenge dette blir åpent og fritt stiller jeg meg positiv. Jeg er derimot kraftig i mot unødvendig og overdreven bruk av grafikk bare for at ting skal se "kult" ut på samme måte som kabinetter stappes fulle av lys. Dersom det har en praktisk hensikt kan 3d web sikkert gjøre ting enklere, raskere (å bruke), eller mer oversiktelig, for ikke å snakke om fler muligheter. Selv er jeg en tilhenger av hovedsaklig sort-hvitt tekst sider med god struktur og rammeverk, og ekstra ting der det har noe å gjøre. [OT] F.eks. skulle jeg ønske man kunne få mulighet for hardware.no koblet til diskusjon.no konto og gjøre litt grunnleggende personaliserng. Jeg kunne tenke meg så enkelt som ren tekst intro til ariklene med en link i bokser, sotert etter kategorier i kolonner (hardware, software, test, press release copy-paste (ja HW gjør det)) og kronologisk i rader. Og mulighet for reklame i form av tekstbokser med link på sidene (alà classified ads), siden jeg har adblock og flashblock og alikevell ikke ser reklame pr i dag ville HW tjent på det. Forresten burde HW også starte med skikkelige tags på artiklene sine så det blir mulig å søke[/OT] Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) De genererer faktisk noe nativ kode vel. Og det trenger ikke å være like raskt som det raskeste av det raske for å ha mange nyttige bruksområder. Nei, men dersom flere trivielle oppgaver var skrevet på forhånd (som en matrise- og vektorklasse) hadde mye blitt enklere, og raskere, og WebGL kunne fått flere bruksområder. WebGL er tenkt som som en basis struktur som man kan lage enkle spill med eller andre ting med, det er vel tenkt at andre kan bygge oppå dene strukturen for å lage større systemer (scengraph og lignende), men det er ikke webgl sin oppgave. Du har helt rett i at ting skrevet i javascript vil bli mye mye tregere enn native kode, men webgl er fortsatt et steg i riktig retning og er ikke tenkt å være veldig raskt, men heller basere seg på godt kjente sikre systemer som javaskript .... du vil vel ikke ha WebD3D Endret 11. desember 2009 av Giddion Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Haha! For all del, nei. Men jeg tenkte mer at det hadde vært fornuftig å laget en grafikkmotor, og ikke et tynt lag mot OpenGL. Det er en viktig veining mellom ytelse og muligheter her, og de har tatt muligheter til det tåpelig ekstreme etter min mening. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Nå har jeg ikke satt meg helt inn i dette ennå, men jeg må stille meg undrende til hvordan kompliserte "spill" og lignende skal kunne lages i dette. Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Skal kompliserte spill lages i dette? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Skal kompliserte spill lages i dette? Jeg mente ikke kompliserte spill, men kompliserte ting som spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå