Gjest mr. right Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Synes sperring av mailadresse er en VELDIG dårlig løsning for å si det mildt. Hvis du leser mitt innlegg litt lengre oppe, så skjønner du hvorfor. Det var noen som sendte usaklige klager bare for å klage, og tror du ikke moderator ga en f... i å lese klagene, men utestengte meg bare fordi jeg fikk klager? Det verste var at de aldri leste mailene hvor jeg ba om en forklaring. Enten fordi de visste at det var usaklige klager de sperret meg ute for, eller så var det fordi de ga en f... i alle klager. Det går ikke an! Mailen jeg fikk fra moderatorene var:"Nå er jeg utrolig lei av å motta klager på deg fra meddebattanter". Jeg fikk en usaklig klage til, så var det kroken på døren for mailadressen min. Jeg fikk aldri vite hvilke debattanter som sendte klage, hvorfor de sendte klage og hvilken regel jeg hadde brutt. ikke åpnet de for å åpne adressen heller. Jeg er bare en grei gutt jeg. ble stengt ute pga usaklige klager. først og fremst så må man akseptere at spåkbruken er på samme nivå som vgd og helst over. så kan det bare være karantenetid på mailadr. og ikke konstant. Ikke sperr ute, men sett karantene på mailadr., det synes jeg er maks. Hvis man ser det er sinnsykt grovt og det hele tiden er utskjelling og stygge karakteristikker med grovt språkbruk, da stiller det seg annerledes. Så må man og åpne for å åpne mailadressen etter at de har blitt sperret ute. Først da tror jeg det går an med en slik ordning. Så nei, tror virkelig ikke (med all min erfaring med horribel moderering) at dette vil føre noe godt med seg... Jeg anbefaler deg å registrere en konto her på forumet så du får satt deg inn i hvordan ting fungerer her, i stedet for å diskutere hvordan ting fungere på andre fora. Det er nemlig lite hensiktsmessig i denne debatten. - Gjestekontoen er en funksjon som kun skal benyttes for å poste sensitive data for våre brukere. Alle andre innlegg skal postes fra en registrert konto med epostadresse. - Alle utestengelser skal begrunnes og være i samsvar med retningslinjene. - Man kan klage på alle utestengelser, og saken behandles da av 3. part som vurderer om utestengelsen er feil eller ei. - Utestengelser på ubestemt tid medhører sjeldenhetene og er bare siste utvei. Dette brukes kun når noen har blitt utestengt en rekke ganger uten å vise tegn til bedring, eller for rene spam-kontoer. Vanlig lengde på utestengelser er 3 eller 7 dager. - Selv utestengelser på ubestemt tid er ikke permanente. Man kan, ved å søke, bli tatt inn i varmen igjen dersom man viser at man har forbedret seg, og skriftlig går god for at man skal etterfølge retningslinjene. Oppfordringen er, som sagt, registrer deg en konto og se hvordan ting fungerer. så må det være helt klart hvem vi må snakke med for å kunne få omgjort en slik avgjørelse om å åpne mail.adresser igjen. Det må være en som er overordnet alle så de kan ta nye avgjørelser vedrørende klager og det må være saklige avgjørelser. Alt det du nevner her er allerede tilfelle i dag på vårt forum. Oi. beklager at jeg ikke sett meg inn i hvordan det har fungert her. dette må være det beste jeg har sett før. melder meg inn med det samme! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Nå syns jeg at samme forslag har blitt nevnt her så mange ganger at dere burde ta og overveie dette internt. Det er jo tydelig at mange brukere ønsker seg en slik løsning. En kjapp tilbakemelding: Rent teknisk blir ikke dette aktuelt før neste forumversjon. Den er nå under uttesting. Videre vil vi vurdere dette opp mot personvernhensyn og andre momenter før vi bestemmer oss. Men dette er en løsning vi har sansen for. Geir .) Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Spennende, ser frem mot uttallige "det var bedre før" poster i fremtiden da. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 For å understreke ironien i diskusjonen bryter mr. right gjestepostreglene gang på gang i denne tråden. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 For å understreke ironien i diskusjonen bryter mr. right gjestepostreglene gang på gang i denne tråden. Nå har jeg eksplisitt gitt unntak fra reglene i denne tråden: Og ja, i denne tråden må dere gjerne gjesteposte om dere føler for det. Men psykologisk får nok ordene mer vekt om det står en bruker bak, her som i andre tråder... Geir Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ja så klart, men poenget står fortsatt, er man så avhengig av å poste her, så kan man vel opprette en bruker for å kjempe for det. En gjestebruker sin mening har i mine øyne meget liten vekt i forhold til hva som burde gjøres på forumet. Lenke til kommentar
Gjest mr.right Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 For å understreke ironien i diskusjonen bryter mr. right gjestepostreglene gang på gang i denne tråden. teamaet var da moderering? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 For å understreke ironien i diskusjonen bryter mr. right gjestepostreglene gang på gang i denne tråden. teamaet var da moderering? Har du lyst til å aktivt diskutere, lag en bruker, har du et flaut spørsmål, spør som gjest. Det er vel slik gjestepostfunksjonen er tenkt, og det er slik den burde brukes. Du burde i mine øyne lage deg en bruker for å bli tatt seriøst i diskusjoner om forumets fremtid. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 og du burde lese alle inlegger før du begynner å preke hva som er riktig. tom waits for al... sa selv tidligere at poster med nyttig informasjon blir tillatt av noen/de fleste av moderatorer selv om de ikke er av sensitiv art. Når det gjelder temaet i tråden. Så har dere et seriøst problem i grunn. Dere kan egentlig ikke koble en bruker med gjeste poster fordi det strider mot hensikten bak gjeste funksjonen som er anonymitet. Knytter dere det til bruker så vet dere ikke hva som skjer når noen andre får kontroll av forumet om et par år, eller noen finner ut at de skal hacke forumet for å finne ut hvem som postet en spesifikk post. Knyttet dere til IP så kan det være en såkalt delt IP som skole/jobb, eller at noen låner internettet av noen andre og man . Og dermed så er det ikke nødvendigvis samme person. Men så kan vi begynne å tenke på hva dere kan allerede kan gjøre. Og det er jo en IP sammenligning. His man ser bort fra delt IP, så har dere allerede en mulighet for å knytte gjeste poster av sensetiv natur til brukere. Og hvis man tenker seg om så vil man ikke sitte på en skole pc og skrive på Seksualitet forumet at man har (f.eks.) fått sopp i underlivet, fordi noen kan se over skuldra dine og se hva du skriver. Så poster av sensitiv natur blir mest sannsynlig tror jeg skrevet hjemmefra eller fra steder hvor man har minst mulighet for å bli oppdaget. Dermed så vil poster med sensitiv informasjon allerede være mulig å bli koblet til en bruker. Det jeg ville gjort i en slik situasjon, er å lage en tilknytning mellom en gjeste konto og en bruker konto som slettes etter 1-2-3 timer (tiden det vil ta for en moderator/admin å finne postene) slik at man slipper masse forskjellige qjeste kontoer fra samme person. I denne perioden man har valgt som "karantene periode" så får man kun mulighet å poste med det gjeste-navnet man valgte når man opprettet gjeste kontoen, dermed så slipper man diskusjon med seg selv trolling og poster fra gutt17 og jente21 fra samme person. Denne gjeste-kontoen vil man få muligheten til å bytte til ved å trykke på en knapp, hvor det markeres tydelig f.eks. ved bytte av avatar at man har byttet til gjeste konto. Kjekt å slippe pinlige situasjoner hvor man tror man har byttet konto, men at det ikke har skjedd. Etter karantene tiden er over så slettes den automatisk. Vil man i ettertid poste med samme gjestenavn, så lager man bare en ny konto med samme navn som tidligere. Problemet med en slik metode er at man kan utgi seg for å være en annen etter at karantene tiden er over. Men det kan man uansett på internet. Dere kan også legge til en mulighet for dere selv å sjekke hvor mange forskjellige gjestekontoer som blir tilknyttet til samme bruker innen 24 timer, 1 uke, 2 uker, 1 måned. Ikke navn som blir brukt, men kun antall. F.eks. så kan dere se at Ola Nordmann har laget 8 forskjellige gjeste kontoer i løpet av siste 24 timer, noe som bør gi dere mistanke om f.eks. trolling. Og da kan dere utføre en IP sjekk for å se hvilke gjeste kontoer det er snakk om. Evt sjekke i hva brukeren skriver i nye karantene perioder. Hvis dere skal få buk på spam og trolling så må det forekomme en tilknytting av bruker og gjeste kontoer. Troll og spammere har lite respekt for forumet og dermed også tjenester som gjeste funksjonen og de vil utnytte den så lenge de kan. Generelt angående gjeste funksjonen, jeg mener at den skal være en tjeneste for registrerte brukere og ikke late folk som ikke har registrert seg. Og at den skal brukes kun når innholdet er ubehagelig informasjon. Postene til f.eks. mr. right bør tas vare på i form at en moderator tar en kopi av innholdet, lagrer det et sted som er satt av for det, hvor h*n fyller ut info om hvilken gjeste navn ble brukt, hvor det ble postet og når, så kan h*n slette posten, og skrive at Gjeste bruker X skal ta kontakt hvis man vil at posten skal komme tilbake. Og når man tar kontakt så kommer posten tilbake, men med brukeren sin registrerte konto som "forfatter". Er det bra informasjon så er det skrevet fordi vedkommende ønsker å dele det og hjelpe andre, og dermed vil brukeren ta kontakt med moderatoren for å få den postet fordi det er grei informasjon. Men alle poster som er av natur "ja enig" o.l. er det like greit å fjerne. I slike situasjoner så kan også brukeren forklare hvorfor h*n brukte gjeste konto siden det ikke er sensitiv informasjon, eller at det kanskje er sensitivt for brukeren. Har ingen aning om hva som er mulig å utføre av det som jeg har skrevet, men håper at noe sånt blir satt i plan. Og PS, man kan ikke fjerne tjenesten mener jeg. Jeg mener at den er nyttig hvis den blir brukt slik den skal bli brukt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Takk for svaret. Jeg skal komme tilbake til det. Vil bare påpeke at alle poster vi sletter (men ikke innholdet fra redigerte poster) blir tatt vare på. Så vi har muligheten for å legge slettede poster tilbake, eller sende det på PM til brukeren om vedkommende ønsker det. Forutsatt at innholdet ikke er i strid med retningslinjene selvsagt. I tillegg gir dette oss dokumentasjon på regelbrudd, som admin kan se ved en eventuell klage på moderering. Geir Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det jeg ville gjort i en slik situasjon, er å lage en tilknytning mellom en gjeste konto og en bruker konto som slettes etter 1-2-3 timer (tiden det vil ta for en moderator/admin å finne postene) slik at man slipper masse forskjellige qjeste kontoer fra samme person. I denne perioden man har valgt som "karantene periode" så får man kun mulighet å poste med det gjeste-navnet man valgte når man opprettet gjeste kontoen, dermed så slipper man diskusjon med seg selv trolling og poster fra gutt17 og jente21 fra samme person. Akkurat dette fikk meg til å tenke litt over hvorfor vi i det hele tatt tillater at gjestebrukere å sette et navn. Hva er poenget, om vi husker at gjestekontoen er til for registrerte brukere som poster anonymt, ikke for folk som ikke gidder å registrere seg. Hadde det kanskje vært mer fornuftig om navnene var automatisk genererte (anonym1, anonym2, mv) f. eks. fra IP-adresse. Noe sånn som at en IP adresse ville poste med navn anonymX. Evt. at denne koblingen utløp etter 24 timer slik at IP-en fikk tildelt et nytt navn. Noe slikt burde jo i hvertfall ramme de trollene som prater med seg selv. (Lurer på om disse trollene noen gang tenker over at det å prate med seg selv, fra samfunnets side, gjerne er sett på som et tegn på at alt ikke er helt som det skal være mentalt?) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 og du burde lese alle inlegger før du begynner å preke hva som er riktig. tom waits for al... sa selv tidligere at poster med nyttig informasjon blir tillatt av noen/de fleste av moderatorer selv om de ikke er av sensitiv art. Innlegg av høy kvalitet er uhensiktsmessig å slette, men hvorfor er det så ekstremt vanskelig å registrere se om man vil ta del i forumet? Sist jeg sjekket var det ikke en menneskerett å poste på diskusjon.n. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 cyclo: fordi hvordan skal du da vise at du er trådstarterens når du skal poste nye poster etter f.eks. 1 dag i tråden du startet? Du kan skrive i selve innlegget at du er trådstarter, men jeg tror det vil bare skape mye forvirring. Og navna er jo der også for å kunne beskrive hvem det er, gutt17 / jente21 o.l. slik at man kan sette seg litt bedre i deres problemstilling. Innlegget over har et par rare formulerings feil o.l. Håper det er greit nok slik at posten får idéen frem. (skrev før jeg la meg) Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Noe nytt i denne saken? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Nei. Hodet mitt (og resten av adminteamets) har tatt juleferie. Men vi kommer tilbake til det. Har et par andre kategorier som jeg skal i gang å gjøre noe med også, ordstyrere i politikk og "gudene vet hva" i religion. Geir Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ser at det er veldig mange som har lyst på en "anonymiser-meg"-knapp slik at en bruker kan ha 2 identiteter. Ville bare hoppe inn å si at om dette blir tilfelle, la for all del være noe kun admins har tilgang til, og da ikke noe som står over hver post, men noe som aktivt må sjekkes manuelt om interessen er der (dette ble nevnt tidligere i tråden også). Dette forumet har gjennom årene fått en god del moderatorer, og jeg syntes ikke det er riktig at alle disse kan komme å knytte min bruker til mine sensitive problemer som jeg velger å dele på forumet helt uten videre. De kan muligens requeste dette fra admins om det er noe spesifikt, men ellers bør de ikke ha tilgang til dette. Om kun admins har tilgang til dette vil dette resultere i at hele 11 stykker allerede kan knytte deg opp mot din bruker. Om dere i tillegg lar moderatorteamet få tilgang til dette vil antall person som kan knytte deg og dine sensitive poster sammen totalt 54 personer. Ja, kanskje ikke så mange om man tar hele forumets brukermasse i betraktning, men det er i alle fall langt fra noe som kan kalles anonymitet. Alt i alt en greit løsning, men for å oppsummere; la dette bli en funksjon for admins og da noe som må sjekkes manuelt ved hvert tilfelle. Om dette blir for rungvindt får vi klare oss med funksjonen slik den er i dag, for muligheten til å poste anonymt må være her, one way or another. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Ja, vi ser nok for oss å ha en begrenset tilgang til dette. Det skjer ellers ikke noe med saken før forumet er oppe og går på IPB v. 3, så slipper vi å implementere og teste på to versjoner. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg