Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil jeg gå opp i vekt?

Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Har spiseforstyrrelse og er både dehydrert og underernært. Har fått beskjed av legen at hvis jeg ikke snur nå så blir jeg tvangsinnlagt (ble det egentlig for 2 uker siden, men jeg nektet). Har den siste måneden ligget på rundt 2-300 kcal om dagen (noen dager ikke mer enn 100 kcal) og har gått ned 10+ kg på èn måned ca.

Hvis jeg fra i morgen begynner å spise normalt å innta 2000 +/- kcal om dagen, vil jeg veldig fort legge på meg igjen da? Har ikke fett på kroppen nå og er et "beinrangel". Man kan telle ribbeina på meg... Legen sier jeg bør legge på meg rundt 15 kg før jeg kan begynne å trene igjen... Hvor lang tid vil det ta?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest trådstarter

Legen ba meg for øvrig spise alt jeg ville og det var bare bra at jeg drakk mye sjokolade/jordbærmelk, is, sjokolade, pizza o.l hvis jeg ville det.

Det jeg har pleid å spist på en dag i det siste er en liten yoghurt og litt druer...

Jeg har så å si 0 krefter om dagen, og orker så vidt å stå opp...

Lenke til kommentar

2000 +/- kcal om dagen kombinert med små mengder fysisk aktivitet (gå en kort, rolig tur om dagen) vil enten holde deg på den vekten du er idag, eller gjøre at du sakte går oppover alt avhengig av ditt dagsbehov. Umiddelbart så vil du merke litt vektoppgang om du klarer å få i deg nok væske, siden man mangler litt vekt i form av vann når man er dehydrert.

Det er ikke enkelt å komme seg igjen. Men klarer du å stabilisere deg på 2000 +/- så vil du se at litt av overskuddet kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter
2000 +/- kcal om dagen kombinert med små mengder fysisk aktivitet (gå en kort, rolig tur om dagen) vil enten holde deg på den vekten du er idag, eller gjøre at du sakte går oppover alt avhengig av ditt dagsbehov. Umiddelbart så vil du merke litt vektoppgang om du klarer å få i deg nok væske, siden man mangler litt vekt i form av vann når man er dehydrert.

Det er ikke enkelt å komme seg igjen. Men klarer du å stabilisere deg på 2000 +/- så vil du se at litt av overskuddet kommer tilbake.

Skal veie meg hos legen igjen på onsdag (veide 59 kg for 2 dager siden), hvor mye vektoppgang i form av vann vil jeg ha?

Tviler på om jeg klarer å stabilisere meg på 2000 +/- så kjapt egentlig. I dag (har ikke lagt meg ennå) så har jeg inntatt 250 kcal og muttern kjøpte en 0,5 l jordbærmelk til meg som jeg skulle drikke, men som jeg ikke har rørt siden den inneholder mer kalorier enn vann og lettbrus... Og da tror jeg at jeg blir feit hvis jeg drikker den...

Lenke til kommentar

Regne stykke er ganske enkelt. Tar du inn mer enn du forbrenner legger du på deg. Hvis du er veldig tung, trenger du ikke å tenke så mye på hva du spiser da du kun skal få fett på kroppen. Men etter vært når du begynner å få litt og skal begynne å trene burde du konsentrere deg på å få i deg bedre mat med rett tilskudd.

Vitaminer og omega burde du ta som tilskudd i tillegg til maten du spiser. Drikk mye vann.

Lenke til kommentar

Setter du deg 2000 +/- som mål så har du et inntak som er omtrent det som skal til for å holde vekten for en gutt på 184 som er i normal aktivitet.

Selv balanserer jeg akkurat over 60kg og er 183 høy. Jeg er mange kilo tyngre enn jeg var når jeg var på det værste, og er kommet så langt at jeg gjerne skulle orket et inntak på 4000 +/-.

Du blir ikke feit av 0.5l jordbærmelk. Det kan kjennes ut som mye, siden det er en stund siden kroppen din har fått så mye næring på en gang.

Lenke til kommentar

du har spiseforstyrrelse og er både dehydrert og underernært-.- spis da mann

kom deg opp på 70kg vertfall. mange så klare seg fint der å du kan fortsatt ver tynn som det spinkele du vil ver

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bangfish_*

Dette er nok en idiotisk idé, men vel-vel:

skal du har i deg mest mulig kcal, men orker ikke spise noe særlig, så tving i deg 100 gram delfia kokosfett eller flott matfett. De to nevnte inneholder 3700 kcal per 100g :ohmy:

Jobber i butikk og fikk rimelig bakoversveis da jeg så disse tallene. (jobber i butikk)

Lenke til kommentar
Dette er nok en idiotisk idé, men vel-vel:

skal du har i deg mest mulig kcal, men orker ikke spise noe særlig, så tving i deg 100 gram delfia kokosfett eller flott matfett. De to nevnte inneholder 3700 kcal per 100g :ohmy:

Jobber i butikk og fikk rimelig bakoversveis da jeg så disse tallene. (jobber i butikk)

Lol. Kanskje KJ, men ikke kcal. Det er umulig. Fett inneholder 9 kcal per gram dvs. rent fett inneholder 900 kcal per 100 gram. Hvis det var 3700 KJ blir det 880 kcal, så det er mye mer riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...