Gå til innhold

Oppgradering av "Hvermannsen"-PC

Anbefalte innlegg

Hei!

På tide å oppgradere PC'n, og jeg trenger litt hjelp i jungelen til å handle hovedkort, prosessor og RAM.

Bruker PC'n til mye, men sjelden/aldri spilling. Ofte mange forskjellige programmer samtidig.

Pris rundt 3000 er bra. Siden jeg ikke setter spesielt store krav til grafikk, holder det egentlig med ett HK med intergrert grafikk...?

Har sett litt på denne oppgraderingspakka fra Komplett. og lurte på å handle kun HK, CPU og RAM.

Tips mottas med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som tråden sier er at den nye steppingen ikke støttes av eldre bioser. Jeg tok en titt på cpu-support lista til det hovedkortet og der står det at den støtter alle de kjappeste proessorene fra AMD fra versjon F3. Enkleste måten å sjekke dette på er å sende en mail til Komplett før du bestiller.

Ellers så kan du bestille et tilsvarende kort i fra MSI eller ASUS.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Takker for svar :-)

Går da for det MSI kortet isteden, så oppsettet blir følgende:

Hovedkort: MSI 790GX-G65

CPU: AMD Phenom II X4 965 125W Black Edition

RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB (2x2 GB)

Også trenger jeg forslag til CPU vifte. Ingen fancy, men stillegående og gjerne med hastighetsstyring:-)

Lenke til kommentar

Det finnes veldig mye kjølere der ute. Hvilket kabinett skal dette inn i? Høyde fra hovedkortet til sideveggen er et viktig mål å vite. I tillegg kommer selvfølgelig hovedkortet med kjøleribber og minnebrikkenes kjøleribber opp som en faktor.

Lenke til kommentar

Må bare anbefale deg å kjøpe en Intel i5-prosessor istedenfor AMD Phenom II X4 965 Black Edition. Google for tester med dem opp mot hverandre. De koster ganske nøyaktig det samme, og med et rimelig (Asus) HK på 1156-plattformen blir det garantert bra. Eneste AMD-prosessoren er (såvidt) bedre på er gaming, i de testene jeg har sett. I de aller fleste andre aktuelle tester, vinner i5-prosessoren. Det er også svært lett å klokke i5-prosessoren stabilt med softwaren som følger med Asus-hovedkortene.

Lenke til kommentar

Ser man det. Ja, har lest testene av de 2 prosessorene på hw.no, og ser jo at Intel's i5 750 er bedre i de fleste testene.

Så kom gjerne med ett anbefalt hovedkort med intergrert grafikk, og en kjølevifte. Ser jeg kan bruke den samme RAM'en som til AMD.

Lenke til kommentar

Noe godt 1156-hovedkort med integrert grafikk har jeg ikke sett etter før, så tør ikke anbefale noe enda. Men vil igjen si at softwaren som følger med Asus sine HK er svært bra, enkelt og greit.

Det følger jo med en CPU-vifte når du kjøper i5-prosessoren, men denne er ikke noe å hoppe i taket for. Holder for de fleste, men absolutt verdt å erstatte ved behov. Hvor mye penger du legger i en CPU-vifte får du jo bestemme selv, men har god erfaring med Zalman-viftene. Svært stille og gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...