Gå til innhold

Trenger help til ny pc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg trenger noen råd til ny pc.

 

Her er en liste over delene jeg har tenkt til å kjøpe:

 

 

Kabinett: NZXT TEMPEST Midi Tower Sort

 

Hovedkort: ASUS Maximus III Formula, P55

 

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 295

 

CPU: Intel Core i7 Quad Processor i7-860

 

Strømforskyner: CORSAIR Powersupply TX 950W

 

Ram: CORSAIR Corsair 8GB

 

Jeg har harddisk.

 

 

Ser dette ut som en bra plan? Er det noe jeg burde bytte ut eller mangler?

 

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er fan av Nvidia, men vet ikke om jeg har tolmodighet til å vente langt ut på nyåret før den nyeste generasjonen kommer - av ren nysgjerrighet hva er prisen på disse kortene?

 

Takk for tipset om strømforsyningen, har ikke all greie på PC hardware.

 

 

Vil helst gå for et ASUS grafikkort så det passet med hovedkortet, og jeg har god erfaring med merkenavnet.

 

Ser resten bra ut?

Lenke til kommentar
Det hadde hjulpet om du faktisk sa hva du har tenkt å bruke PC'en til.

Second that.

 

Fullstendig ubrukelig å gi råd med mindre du oppgir hva du skal bruke maskina til. De som beskriver dette mest nøyaktig får den beste hjelpen.

 

Men uansett hva du skal gjøre, så får du riste deg løs og innse at du får mye bedre ytelse per idag hvis du kjøper ATI-skjermkort. Skal du ha high-end gaming-PC f.eks. kjøper du simpelthen ikke AMD-prosessor eller NVidia skjermkort. End of story :D

Lenke til kommentar
Det hadde hjulpet om du faktisk sa hva du har tenkt å bruke PC'en til.

Second that.

 

Fullstendig ubrukelig å gi råd med mindre du oppgir hva du skal bruke maskina til. De som beskriver dette mest nøyaktig får den beste hjelpen.

 

Men uansett hva du skal gjøre, så får du riste deg løs og innse at du får mye bedre ytelse per idag hvis du kjøper ATI-skjermkort. Skal du ha high-end gaming-PC f.eks. kjøper du simpelthen ikke AMD-prosessor eller NVidia skjermkort. End of story :D

 

-Dette skal bli en gamer pc som skal takle de nyeste og mest krevende spillene som kommer ut.

 

-Jeg skjønner ikke hva du mener på slutten, jeg har ikke valgt amd og nvidia, jeg går for intel og nvidia.

 

-Og hvor viktig er det å ta ati i stedet for nvidia hvis du går for 295 kortet?

Lenke til kommentar

Hvis du skal spille er ikke i7 det beste alternativet. Da er det bedre med i5 750 eller PHII 955. Ved gamerinnstillinger, altså ting på high/max og høy oppløsning, så viser det seg faktisk at AMD klarer å dra mer ut av de nyeste skjermkortene deres. Med AMD får du også billigere hovedkort.

 

Et godt alternativ til skjermkortet du har valgt er 5870.

Lenke til kommentar

@FlinkeFreddy: Det er helt korrekt :)

 

@pro_odeh: Er enig i at i7-prosessor blir litt overkill hvis man nesten utelukkende skal game med maskina.

Men testene som viser AMDs toppmodell slå i5 mtp gaming, glemmer et par ting. Jo, PHII 965 Black Edition vinner svært marginalt hva gjelder gaming og taper på resten av testen. Men husk da at i5-prosessoren ikke enda er overklokket, mens AMDs prosessor er fabrikklokket til 3,4GHz. Å "autoklokke" med softwaren som følger med mitt Asus P7P55D, er så enkelt at bestemor kan klare det. Og den klokkes stabilt til godt over 3GHz (mer med ny CPU-kjøler). Da henger ikke PHII 965 med. Så jeg ville uansett valgt i5-prosessoren, men kjøpt en CPU-kjøler med ved siden av. Den som følger med er ingen kompis når du skal klokke.

 

Til dette med GPU, så får du mer for pengene ved å kjøpe ATI per dags dato. Derfor er det tullete sløsing med penger å kjøpe NVidia. Gå heller for et 5870-kort enn GTX 295. Så kjøper du et 5870 når du trenger det i fremtiden. Da er de også billigere.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om overkill eller ikke. En i7 klarer faktisk ikke å presse ut alt fra et 5870(!). Faktum er at 965 klarer flere fps enn i7 og i5 på gamer-innstillinger.

Og om en skal snakke om overklokking så er 965 en black edition, altså at den har ulåst multiplier. Det er derfor mye lettere å klokke den enn en i5.

i5 har heller ikke hyperthreading, som i7 har, og har derfor ikke den fordelen.

 

Dette er en PC som skal klare de aller fleste spill på høyeste innstillinger. Da er det faktisk slik at AMD+ATI gir mer kraft og er billigere enn Intel+ATI. Som Black Edition er den også mye lettere å overklokke, da man slipper å tenke på FSB og spenninger, du overklokker med et tastetrykk med AMD overdrive som følger med. For meg blir da valget lett.

 

Det betyr ikke at i5 er et dårlig valg i denne sammenhengen. Det gir mye for pengene. Men AMD er bare litt bedre. :)

Lenke til kommentar

Hmm! Har du noen kilder hvor man kan lese mer om dette? Har misforstått flere ting her isåfall :) Har nemlig lest en del tester av i5 og 965 BE, og de samsvarer ikke helt med det du sier... Men kan for all del være jeg som er feilinformert her, skal ikke akkurat være veldig bastant! :D

 

Takk for bra innspill ihvertfall!

Lenke til kommentar

Osse linker til noen tester her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14730235

 

Problemet er at de fleste GPU-tester som kjører skjermkortet hardt, kun bruker i7 (siden disse er de kraftigste vi har). Og de fleste CPU-tester kjører lave oppløsninger slik at GPU'en ikke blir begrensende faktor, og ikke på reelle oppløsninger som gamere bruker; altså 1900 X 1xxx. På lave oppløsninger ender man opp med forskjeller som 140 og 164 fps, som er totalt unyttige, da alt over 60fps er unødvendig. Mens på høyere oppløsninger så er det faktisk AMD'en som drar best ifra.

 

Jeg kjenner kun til de to testene som er linket til i innlegget ovenfor som sammenligner de ulike prosessorene på gamer-innstillinger. Kom gjerne med flere om du kjenner til dem. Alltid interessant å lese.

 

Jeg liker vanligvis ikke å sitere konklusjoner, da grafer sier mer, men tar meg friheten til å sitere deler av benchmarkreviews sin konklusjon:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

"While the synthetic benchmark tests were inconclusive and favored the X4-965 or i5-750 depending on the suite, but gaming performance was definitive. The difference was minor, but a 2-3 FPS advantage for the AMD X4-965 over the i5-750 in every game we tested was enough to prove the point."

 

"Video game frame rate performance unanimously favored the AMD Phenom II X4-965 processor series in each of the gaming tests we conducted, and the unlocked Black Edition feature allowed for a rediculously simple overclock from 3.4 to 4.2GHz using standard air cooling. In summary, the new 125W version of the AMD Phenom II X4 965 BE processor follows deep in the footsteps"

Lenke til kommentar

Til min forbauselse så hamler phenom II meget meget godt med også når i7 er klokket til 4 ghz, og det samme er phenom klokket til.

 

5 knepne seierer til phenom

1 uavgjort

3 knepne seiere til i7

 

i7 og phenom testet med radeon 5970

 

Så til oppsummering av tester jeg har lest nå med 5850/5870/5970 på gamersettinger

 

Så er margine i klar fordel til Phenom.

 

13 til phenom

2 uavgjort

4 til i5/i7

 

Hadde egentlig forventa at i7 skulle dra fra når den var klokket til 4 ghz, men den gang ei.

Lenke til kommentar

Ta en Radeon HD 5870 eller Radeon HD 5970, hvorfor? siste teknologi, GTX 295 er liksom utdatert for lengen siden

 

GTX 295 har ikke DirectX 11

GTX 295 har ikke Eyefinity (støtte for 3 skjermer)

GTX 295 har ikke støtte for bitsteaming av TrueHD og DTS-HD i 8-Channel 24bit/192KHz

GTX 295 har ikke støtte for 8-Channel LPCM 24bit/192KHz

 

så HD 5870 eller HD 5970 er klart det beste valget om dagen

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Ta en Radeon HD 5870 eller Radeon HD 5970, hvorfor? siste teknologi, GTX 295 er liksom utdatert for lengen siden

 

GTX 295 har ikke DirectX 11

GTX 295 har ikke Eyefinity (støtte for 3 skjermer)

GTX 295 har ikke støtte for bitsteaming av TrueHD og DTS-HD i 8-Channel 24bit/192KHz

GTX 295 har ikke støtte for 8-Channel LPCM 24bit/192KHz

 

så HD 5870 eller HD 5970 er klart det beste valget om dagen

 

Når jeg sammenligner er ikke forskjellene så alt for store.

 

295 har 1,7 videominne (installert)

5970 har 2,0 videominne (installert)

5870 har 1,0 videominne (installert)

 

Den største forskjellen er overklokkingen, men det har jeg aldri gjort før, så det har ikke den største prioriteten for min del.

 

Det er jo det at 5x70 har DirectX 11, men er det virkelig så viktig at jeg skal punge ut 1000 kroner ekstra?

 

Prisen er selvfølgelig det viktigste,

 

295 går for rundt 4000,- , mens 5970 går for 5000,- og 5870 som er mye dårligere går for hele 3200,-

 

Er disse forskjellene virkelig så drastiske at det vil ha store konsekvenser for spillopplevelsen eller er det bare mindre bagateller som skiller dem?

 

Hvis jeg bestemmer for å gå for 5970, hvilke deler burde jeg bytte ut?

Hvis jeg bestemmer meg for å gå for 295, er delene greie nok?

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn for å velge GTX 295 over 5870.

Ytelsesmessig bytter de om å yte best i tester. I noen spill er 295 best, i andre er 5870 best. Det samme gjelder syntetiske tester. De billigste 5870 koster 2850 nå, selv om lagerstatusen er dårlig for tiden. Du må nok vente en stund før du får kortet. Men uansett så er det over 1000 kr billigere enn 295, for tilnærmet samme ytelse, og med DX11 i tillegg.

I mine øyne er det ikke et vanskelig valg i det hele tatt. Det koster ~30% mindre, det har nyere teknologi og yter like bra.

 

Hvor mye videominne som er installert har nesten ikke noe å si. Det var viktig for en del år siden, men det er ytelsen som spiller noen rolle. Derfor kan det lønne seg å lese en del tester av kortet før du bestemmer deg. Etter min formening vil 5870 holde i lange baner.

Søk på 5870 review på google så finner du masse kjekt lesestoff :)

 

Kjekt med flere lenker Osse! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...