Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en dør plutselig og ganske tilfeldig. Feilkobling av Mist 650W rev 4.

Anbefalte innlegg

Oppsett:

Lian Li PC-6070B Scand

Asus P5N-E SLI

2x Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024)

Gainward GeForce 8800 GT 512 MB

Intel Core 2 Duo E6850

Zalman CNPS9500 AT

3x Samsung SATA disker.

MIST 650W

DVDRW / CDRW

D-Link Nettverkskort

Hauppauge 150 PVR MCE (medfører at jeg reelt sett kjører med 3.5GB i Windows 7 ellers funkern ikke ..)

OS

Windows 7 Ultimate x64

Hva er problemet?

PC'en ser ut til å plutselig miste strømmen (plutselig død, er vel beste beskrivelse). Dette gjelder enten jeg surfer eller spiller. Altså problemet oppstår uavhengig av bruk.

Hva kan du observere etter problemet har oppstått?

Jeg ser at hovedkortet fortsatt har strøm (lyset til nettverkskortet er på, i tillegg ser jeg lyset til hovedkortet. Enkelte ganger kan jeg prøve å starte opp pc'en uten at det skjer noe som helst. Kanskje at jeg hører at en av viftene, enten til skjermkortet eller cpu'en ruser seg opp, bare for å dø ut igjen. Etter en stund kan jeg starte opp pc'en igjen. Problemet kan oppstå umiddelbart, etter noen timer eller noen dager senere etter at PC'en er slått på.

Hva er gjort så langt?

Oppgradert BIOS til hovedkortet.

Oppgradert driver til skjermkortet.

Sett etter støv som kan ha samlet seg, maskinen er i all hovedsak ren. Bortsett fra støv på CPU vifta.

Innstallert SW for å overvåke temperaturen på CPU (~40 - 45 grader) og GPU (~ 60 - 80 grader). Fant ut at temperaturen var stabil.

JFGI evt. HW.no diskusjonsforum

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=377631

Tråden nevner PSU'en som en mulig synder. Min PSU kjøpte jeg for rundt 2 måneder siden, og er i så hensende ny. Den gamle begynte å knittre, derfor skiftet jeg den ut. Spørsmålet er hvordan bekrefter jeg at det kan være PSU'en?

Jeg har bladd igjennom Googles og HW.no's søkeresultat uten å ha funnet noe særlig mye.

Merde!

Edit: Endret på HW oppsettet iogmed at den manglet noen komponenter i lista.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan prøve :

1 : Koble ut alle ekstra enheter, usb og feks cd / dvd rom brenner.

2 : Sjekk temperaturen på Hk også, ta på kjøleribbene om det lar seg gjøre, er de veldig kjølige så kan det være tegn på at det er dårlig kontakt og hk som sliter med for lite kjøling.

Plugge ut psu og ta med til en kompis eller en datashop og be dem teste den , i noen tilfeller har di sånne psu testere som ganske så fort kan avklare problemet , funker den fint fint til kompisen din (med ca samme last) så har du et problem en annen plass.

Edit : Ser også at du har et Nvidia 8xxx skjermkort, det har vært mye problemer med disse, så jeg anbefaler at du sjekker admin loggen og ser etter eventuelle pekepinner der. : Kontrollpanel administrative verktøy > hendelseliste.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Først av alt takk for en god og grundig/oversiktelig beskrivelse av problemet. Det er noe de færreste gidder å ta seg tid i før de begynner å "kreve" løsninger fra forumet. Det hjelper også på lang vei mot å løse problemet.

I og at problemet oppstår uansett bruk så utelukker det ihvertfall en god del ting. At du har utelukket CPU temperatur er også en god ting. At du ikke crasher med en bluescreen eller lignende leder meg da til å tro at dette er et hardware relatert problem. Om du skulle gjort deg helt sikker på dette så ville jeg evt. annbefalt deg å boote opp en Ubuntu liveCD og latt maskinen stå på med den en stund, kjøre litt tallknusing samt websurfing osv. bare for å se at problemte oppstår da også, da vi da med rimeig sikkerhet kunne utelukket alt som har med software å gjøre, selv om jeg som sagt allerede misteker hardwarefeil her.

Hvis jeg skulle tippe på den mest sansynlige feilkilden så er jeg enig med din mistake i at PSU kunne være feilkilden, spesiellt når jeg forstår det slik at problemene har begynnt å oppstå relativt kort tid etter du byttet PSU. Selv ny hardware kan ha produksjonsfeil. Desverre er det ikke så mange måter å bekrefte feil på denne når feilen er såpass tilfeldig. Du kan selvfølgelig måle spenninger og se at det ikke er noe hårreisende galt med dem, men det vil ikke utelukke alle mulige feil som PSUen kan ha.

Min første annbefaling (ved mindre du velger å utelukke software via ubuntu som nevnt over først) ville vært å prøve å koble til din gamle PSU og bruke denne et par dager for å se om samme feilen oppstår. Den er slik jeg forstår det ikke død, men du byttet den fordi den begynnte å høres spooky ut korrekt? Selv om det selvfølgleig hadde vært mest ideelt å prøve med en annen PSU enn denne så tror jeg det er bedre enn ingenting om du ikke har en du kan låne fra et annet system. Den trenger tross alt bare holde sammen et par dager for å kunne konkludere med noelunde sikkerhet om problemet ditt var PSU relatert. Selv om den evt. ikke er 100% så er sjansen liten for at den vil produsere akkurat samme fenomen ihvertfall.

Håper dette hjelper deg på vei mot en diagnose av problemet.

-Stigma

EDIT: malvado gir også noen gode råd her, spesiellt når det gjelder å koble vekk alle ikke-kritiske komponenter. Jeg vil dog kommentere på at å føle på kjøleribbene på hovedkortet etter feil er ikke noe jeg vil annbefale. For det første er det alt for unøyaktig til å kunne fortelle deg noe som helst, og for det andre så vil kjøleribbene være omtrentlig like varme uansett om det er god eller dårlig kontakt da det uansett vil oppstå et termodynamisk balansenivå der kjøleribben vil utstråle røfft sett like mye varme som brikken produserer (minus det minimale som avgis gjennom hovedkortet og baksiden). Selv ved dårlig kontakt vil fremdeles mesteparten av varmen gå via ribben, og dermed vil den lande på ca samme temperatur. Jeg stopper forklaringen der for å ikke avspore tråden ved mindre noen stiller followup spørsmål.

Vil du utelukke varme på chipset vil jeg heller annbefale å bruke et program som måler temperaturen på de viktigste chipsettene. Selv om slike måletemperaturer ofte er unøyaktig så vil det være godt nok til avdekke evt. problemer med ekstrem termperatur. Jeg tviler også litt på at feilen ligger der i og med t du nevner at problemet ditt oppstår også mens maskinen er hovedsakelig idle (websurfing).

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med Stigma i at det kan være problematisk å "kjenne" om kjøleribben blir spesielt varm eller ikke, men i og med det er enorm forskjell på de kjøleløsningene som brukes ( i noen tilfeller en enkelt pasiv kjøler) og montering / kvalitet på disse så anser jeg det ikke som helt unyttig å ta på disse.

En annen ting er at en kjapp inspeksjon av kjøleribbene kan være fornuftig, å ta litt på disse og sjekke at de står godt nok montert kan av og til avdekke andre problemer.

**Får prøve å poste litt mer detaljert neste gang , hadde litt forfallende arbeid som måtte bli ferdig til i dag og svaret ble bare litt sånn halveis**

Lenke til kommentar

Noen som vet av noen scripts som kan kjøres når jeg bruker LIVE CD'en? Blir litt skadet av å bare bruke Windows .... så å huske sånt er ikke bare bare.

Jo mer jeg har tenkt på det, så kan jeg ikke å huske å ha kjent om PSU vifta funker. Jeg regner med at det er to ting jeg trenger noe som får gpu og cpu til å jobbe hardt, slik at PSU'en er nødt til å kjøle seg.

Men nå er jeg på jobb, så det er litt vanskelig å bekrefte om den er gåen eller ei.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Noen som vet av noen scripts som kan kjøres når jeg bruker LIVE CD'en? Blir litt skadet av å bare bruke Windows .... så å huske sånt er ikke bare bare.

Jo mer jeg har tenkt på det, så kan jeg ikke å huske å ha kjent om PSU vifta funker. Jeg regner med at det er to ting jeg trenger noe som får gpu og cpu til å jobbe hardt, slik at PSU'en er nødt til å kjøle seg.

Men nå er jeg på jobb, så det er litt vanskelig å bekrefte om den er gåen eller ei.

Du mener noe å stressteste maskinen med under Ubuntu sant?

Du kan bruke denne for eksempel:

http://linux.softpedia.com/get/System/Diag...burn-1407.shtml

samme type ting som prime95. bør være mer enn nok til å fremkalle evt. problemer du har.

Men... vil du være enda mer grundig så kan du kjøre globs:

http://globs.sourceforge.net/

Det er en Linux ekvivalent til 3dmark, så den vil stresse både CPU og skjermkortet og totalt sett gi hele maskinen en god treningsøkt.

Hvis viften på PSUen din ikke fungerer så er jo det en rimelig åpenlys feil, men det trenger ikke være noe så åpenbart. Det kan fint bare være en lekkende kondensator et sted som gir et fall i spenning i ny og ne som er nok til å slå av systemet. Jeg tror den beste måten du kan teste det på er som sagt å bruke en annen PSU, selv den du byttet fra.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R

Jeg hadde samme problemet på min PC...

Det viste seg at det var dårlig kontakt på den største kontakta som går fra PSU til hovedkortet:p Skjedde helt tilfeldig fra når jeg surfa til jeg spilte...

Jeg vet ikke om det er tilfelle hos deg da, men :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemet på min PC...

Det viste seg at det var dårlig kontakt på den største kontakta som går fra PSU til hovedkortet:p Skjedde helt tilfeldig fra når jeg surfa til jeg spilte...

Jeg vet ikke om det er tilfelle hos deg da, men :)

Greit å sjekke det uansett ;)

Det gir også mening iogmed at selv om hovedkortet får strøm, betyr det ikke at kontakten er ordentlig i.

Lenke til kommentar

Herre, maskinen stoppet på livecd'en når jeg skulle velge språk! ... (LES: døde)

Da kan jeg krysse av:

- Skjermkortet (3D på bootup menyen er hellere tvilsom)

- CPU (hva er det å beregne her ...)

Konklusjonen må da være at PSU'en må sees nærmere på (som nevnt tidligere).

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Da ville jeg gjort Hakuna sa, siden det ofte er dette som er problemet.

Det skjer ofte at en plugg ikke er skikkelig tilkoblet, som da kan føre til varmeutvikling og/eller varierende motstand som igjen fører til mindre strøm. Det gjør at pluggen kan smelte etterhvert, og at maskinen ikke virker i det hele tatt.

Sjekk pluggene, så du er sikker på at det ikke er dette som er problemet.

Lenke til kommentar
Da ville jeg gjort Hakuna sa, siden det ofte er dette som er problemet.

Det skjer ofte at en plugg ikke er skikkelig tilkoblet, som da kan føre til varmeutvikling og/eller varierende motstand som igjen fører til mindre strøm. Det gjør at pluggen kan smelte etterhvert, og at maskinen ikke virker i det hele tatt.

Sjekk pluggene, så du er sikker på at det ikke er dette som er problemet.

Plugger sjekket. Jeg tok bl.a. av strømkabelen til nordbrua, iogmed at det er en 8 pins, som er splittet til 2x 4 pins. Det gamle P5N-E SLI kortet har bare en 4 pins strømkontakt på nordbrua, så kontakten fra PSU'en er ikke den mest ideelle. Dermed måtte jeg sikre at den kontakten var skikkelig i, ved å ta den av og på.

Jeg har sett at vifta i PSUen surrer og går, så det tyder på at den ikke burde bli varm.

Så det neste steget er å putte i den gamle 500W'en for å se om samme problem oppstår.

Får håpe at det ikke er hk som er gåent ...

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Herre, maskinen stoppet på livecd'en ...

Du mener at den slo seg av slik som du har hatt problemer med før, eller at den bare ikke startet opp korrekt?

-Stigma

Jepp.

Ok flott, det er "bra" i den forstand at vi da vet at dette er et rent hardware problem. Jeg ville sjekket med den andre PSUen som du nevner. Jeg tror det er det neste logiske steget.

-Stigma

Lenke til kommentar

Foreløpig ser det ut til at 650W'en er synderen. Har ikke noen problemer, bortsett ifra knittring fra 500W'en.

Edit: Jepp det må være 650W'en. PC'en virker mer stabil nå, bråker betraktelig mer, men er stabil iallefall.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Yess, da har jeg fått PSU'en tilbake fra Microplex / Netshop. De fortalte meg at det fantes ikke feil på PSU'en.

Etter å ha tenkt litt på det, så kommer jeg frem til at jeg feilkoblet den modulære PSU'en. Iogmed at jeg ikke ønsker å gjenta den "suksessen", lurer jeg da på om andre har peiling hvordan en Mist 650W rev 4. skal kobles.

Årsaken til at jeg spør, skyldes at jeg ikke fikk med bruksanvisning da den ble levert, og hellere ikke nå som jeg fikk den tilbake. Det er ingen markeringer på selve kontaktene, men det står lakkert en oversikt av kontaktene på hva de skal yte. For å si det mildt. Jeg er litt blank på hva som skal kobles hvor, og det er litt spesielt at jeg ikke finner noe på microplex sider om emnet.

Noen som kan hjelpe en n00b ...?

Edit:

Fant denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179458

Er det virkelig slik at det spiller liten trille på hvor du plasserer kablene?

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...