baronimpo Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Hei, vi er 5 stykker på LAN. Men vi får ikke koblet alle 5 til internett samtidig, bare 4 og 4. Har funnet ut at det ikke er noen av PCene som er problemet, da jeg koblet ut den ene pcen som hadde internett, fikk den pcen som ikke hadde nett nett. Vet noen av dere hva dere kan være? Endret 10. desember 2009 av jintoo Lenke til kommentar
Bjotte Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 det kan være det at IP range i router konfigurasjonen bare består av fire adresser. hvis den gjør det er det bare å legge til en eller flere adresser. den enklestemåten for å se om det er IP range som ikke er stor nokk er å ha alle maskinene koblet til og se om det er noen som får en apaipa adresse (169.254.xxx.xxx). du kan skjekke IP adresse med komandoen ipconfig i CMD. Det gjøres slik: 1) trykk windows tasten og R 2) skriv CMD i vinduet som kommer opp trykk enter 3) i det svarte vinduet som kom opp skriver du ipconfig hvis du et sted i den lista med info som kommer opp finner en adresse som begynner med 169.254 har du antagligvis funnet ut av problemet da må du bare konfigurere ruteren din elle hva enn du bruker til å dele ut IP på nettverket. håper dette gir litt mening men jeg kan ikke hjelpe deg noe mer uten å ha noe mer info som hvilken ruter du har og eventuelt om de bare er internett som er fraværende eller om det er hele nettverket. hvis han når nettverket dvs. at han kan snakke med de andre PC-ene på netverket da er det noe gant fra din internettlevrandør og da annbefaler jeg deg å kontakte dem. hvis du har fåt ruter fra dem og bruker den til å dele ut IP så kan du kontakte dem å spørre dem o de kan fikse det for deg. jeg vet nextgentel kan fjernkonfigurere ruteren din. så kontakt de du får nett fra om det er internett det er noe gant med eller du ikke finner ut av det. beklager at jeg ikke kan hjelpe mer men nå skal jeg legge meg å såve. Lenke til kommentar
baronimpo Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Hei, takk for svar. Det du sier stemmer, på den pcen som ikke har nett kommer ip addressen opp som 169.254.179.244. Det som er litt dumt er at vi har 2 switcher tilkoblet, men det vi har gjort er at vi koblet tp kabelen fra modemet, til den ene switchen også er det en kabel mellom switchene igjen. De pcene som har nett er spredt mellom begge switchene. Switchene er en D-LINK 1005D og en Netgear GS605. Har prøvd å ha den 5. pcen i både netgear og d-link switchen. På pcen som ikke har nett kan jeg se de andre pcene som deler filer Endret 11. desember 2009 av jintoo Lenke til kommentar
Bjotte Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 da hadde jeg ringt nettlevrandøren din og hørt om de hunne fjernkonfigurert modem/router hvis det er den som gir ut IP på lanet. jeg kunne ha hjolpet deg mer om jeg viste hva du hadde som delte ut IP i nettverket. Lenke til kommentar
baronimpo Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Hei igjen, takk for hjelp. Har snakket med canal-digital og fått beskjed om at man maks kan ha 4 koblet til på en gang med kabel, men at det ikke er en slik grense med trådløst.(?!?!) Høres meget rart ut spør du meg Endret 11. desember 2009 av jintoo Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Du får maks fire offisielle IPer, ergo om du har en router med DHCP etter modemet vil du kunne ha ~så mange PCer du vil. Med andre ord, koble modem -> router -> svitsj og ting burde fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå