CombatPsycho Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Hei! Har lenge siklet etter forskjellige speilreflekskamera i prisklassen 5-6k, men ettersom dette blir mitt første speilrefleks, er jeg veldig usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Kommer til å bruke det mye til konsertbilder, naturbilder og annet, men ikke noe studio, profesjonelle greier. Har gått media og kommunikasjon i tre år med bla. foto som utdyping, så jeg kan håndtere et kamera rimelig greit. Det jeg lurer på, er om jeg egentlig burde gå for et kamera som Canon 1000D ettersom jeg ikke sikter så altfor høyt, eller om jeg like så greit kan skaffe et 450D, evt. noe på lik linje fra nikon e.l? Burde jeg unngå å kjøpe brukt? Kanskje nytt hus, sammen med brukt objektiv? Har tidligere hatt erfaring med 350D, noe jeg syntes var et bra kamera, om det spiller noen rolle. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 "Burde jeg unngå å kjøpe brukt?" -Nei. Du kan spare MYE penger på å kjøpe brukt (-og selge igjen med minimalt tap). Følg med på foto.no og finn.no. Jeg har kun gode erfaringer med bruktmarkedet. "Kanskje nytt hus, sammen med brukt objektiv?" -Eller brukt hus OG brukt objektiv. Se etter forrige hus-modell som fremdeles har tid igjen på garantien. Siden du ikke er helt fersk fotograf, så vet du trolig hva du trenger til ditt behov. Du bør studere alle de store systemene på markedet for å se hvilket system som passer deg best. Canon og Nikon er store og det viser også igjen på bruktmarkedet. Men Sony, Pentax, Olympus (4/3 og m4/3), og Panasonic (m4/3) er vel så interessante. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 450D har jeg hørt mye bra om, både tester og privat. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Denne så ganske grei ut. Får med en temmelig bra linse med høy blender i tillegg. Prisen virker veldig bra, eller er det jeg som tar feil ettersom 400 starter å bli litt smågammel? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er mye tryggere å kjøpe et brukt kamera som fremdeles har garanti. Et kamera kjøpt nytt i Norge har 2 års garanti og 5 år reklamasjon. Kameraet du viser annonse for, billig utenlandskjøpt Canon Rebel XTi (400D), er uten garanti og reklamasjon. -Kjøpers risiko bør gjenspeiles i prisen. Husk at det å prute er en del av brukt-gamet. Du bør vite hva du vil ha, og ha litt tålmodighet og is i magen når du skal handle brukt. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Garanti er noe produsent gir og er utenom norsk lov, reklamasjon er via norsk lov. Et nytt kamera trenger nødvendigvis ikke ha 2 års garanti ettersom det er veldig avhengig av produsent. Å kjøpe brukt er ikke noe problem så lenge det er fint behandlet og det ikke er tatt ekstremt masse eksponeringer. Så lenge kameraet er innen reklamasjonstid ville jeg ikke vært redd for å kjøpe brukt. Men det kan være greit i forkant å sjekke ut hvilken type kamera du ønsker, hvilken feeling du får av å holde et Nikon, Canon, Pentax eller hva som helst. Den rette følelsen vil være til god hjelp når det gjelder kameravalg. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Å kjøpe brukt er meget gunstig ja. Jeg har kjøpt 3 brukte dSLR og 4 nye. Forskjellen på de var utelukkende at jeg tapte mer penger på de nye. Ellers fungerte (og fungerer) alle som de skulle. Prikkfritt. Aldri hatt noe som helst trøbbel. Jeg solgte nylig min 40D med grep for 4300,- -og etter min mening er dette mye kamera for pengene. Jeg kjøpte dette forøvrig brukt for 1 1/2 år siden for 5200,- så det er jo knapt nok lommerusk i verditap. Brukt helt strøken 40D får du for 3500-4000,-. Dette kameraet ville jeg langt heller anbefalt fremfor en 450D. Dette om ikke minst mulig størrelse er kritisk, da 40D er noen gram tyngre og noen mm større... (hvilket for mange er en svært stor fordel) Endret 11. desember 2009 av ragamuffin Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Må bli litt mer tålmodig, og ser hva jeg kan finne på foto.no/finn.no. Så det var noen som hadde 500D til 5000 kr brukt, fint brukt, bare et lite hakk i lcdskjermen. Virker som et veldig bra kjøp, selv om det kun fulgte med det vanlige 18-55mmobjektivet som du får med. Skal se om jeg finner noe med høyere blender og større brennevidde. 17-70mm f/2.8 til 2000 må jo være veldig bra? kanskje ikke helt verdt oppgraderingen fra 18-55mm, men Endret 12. desember 2009 av Kim Salabim Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Sigma 17-70 f2.8-4.? har vel kun 2.8 ved 17 mm. Det er et rimelig objektiv og bør ikke telle spesielt høyt ved et bruktkjøp. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Må vel ut med en god del for å få noe med f/2.8 ellers? Var Sigma ja, og hvis det er kun ved 17mm er det lite vits å skaffe det. Endret 12. desember 2009 av Kim Salabim Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Må vel ut med en god del for å få noe med f/2.8 ellers? Var Sigma ja, og hvis det er kun ved 17mm er det lite vits å skaffe det. Tamron 17-50 / 2.8 er veldig god og bør være innen økonomisk rekkevidde. Det er nå kommet i en stabilisert versjon, så det bør vel renne noen flere innom bruktmarkedet til ok priser. Ja, du må ha litt tålmodighet på bruktmarkedet, og ikke forvente å få alt på en gang. Hva trenger du? Hus + normalzoom? Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Vil gjerne spørre om en ting som også angår trådstarter. Hva skal man sjekke ved besiktigelse av brukt hus? Jeg har noen momenter her, men vil gjerne ha hint om flere. 1. Sensor. Ha med et lett objektiv og ta langtidseksponering på trang blender mot hvit vegg. Ved tvil, inspisere sensor manuelt. 2. Sjekke alle knapper/hjul om de oppfører seg normalt eller virker slitt. 3. Eksponeringer. Hvordan sjekker man om det er tatt 10001 eller 20001 eksponeringer (Canon/Nikon)? 4. Sjekke for generelle kosmetiske skader. 5. Ta et testbilde på forhold du kjenner godt og sjekk at resultatet er normalt. Noe annet? Lykke til med kjøp. Mvh Eirik Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Eirik2: "Hva skal man sjekke ved besiktigelse av brukt hus? Jeg har noen momenter her, men vil gjerne ha hint om flere." -Sjekk først og fremst selgeren. Kontakt pr. e-post og telefon, samt et google-søk. Virker selger å være en ærlig sjel, kan handelen fortsette. Om ikke; styr unna. "1. Sensor. Ha med et lett objektiv og ta langtidseksponering på trang blender mot hvit vegg. Ved tvil, inspisere sensor manuelt." -Hva forventer du å finne? Skitt? Ett dødt pixel? Tar kameraet bilder er sensoren sannsynligvis ok. Sensorrens må en uansett regne med å gjøre. Døde pixler tar PC'n seg av. Men jeg anbefaler fremdeles å kjøpe et kamera som det enda er garantitid igjen på (< 2 år og kjøpt i Norge). "2. Sjekke alle knapper/hjul om de oppfører seg normalt eller virker slitt." -Jeg har alltid kjøpt brukte foto-ting usett. Jeg gidder virkelig ikke å reise 50 mil for å se på et kamerahus til 2000,- kr. Igjen; sjekk selger. Jeg har valgt å handle med folk som virker å være ærlige, og har stolt på det de har sagt om varen. Varen har alltid vært som beskrevet. "3. Eksponeringer. Hvordan sjekker man om det er tatt 10001 eller 20001 eksponeringer (Canon/Nikon)?" -igjen; snakk med eieren. H*n vet sånn omtrent antall, og om vedkommende har løpende nummerering, er det bare å lese av nr. på siste bildet. Er huset slitt er det sannsynligvis brukt mer enn om det ser ut som nytt. Uansett vil det fremdeles være minst 30-40 000 eksponeringer igjen før lukkeren må skiftes. Man kan visstnok også bruke dataprogrammer: Nikon: Pixel Fixer, Canon: Astrojargon. For sikkerhetsskyld: kjøp et kamera som ikke er så gammelt. Det er grenser for hvor mange bilder det går an å ta på 1 1/2 år. Et kamera som kan ta 2-3 bilder/sek har trolig færre eksponeringer enn ett som kan ta 4-5 b/s. Lukkeren på innstegsmodellene varer vanligvis minst 50 000 eksponeringer og 100 000 på de "halvproffe". "4. Sjekke for generelle kosmetiske skader." -Ja, vann- og slagskader. Litt riper i plasten må en nesten regne med på et kamera som har vært brukt. Kontroller at alt fungerer som det skal. -Om du befinner deg på samme sted som kameraet. Ellers; snakk med selger, og be gjerne om å få se flere bilder av varen. "5. Ta et testbilde på forhold du kjenner godt og sjekk at resultatet er normalt." -Ja, kameraet må jo prøves. "Noe annet?" -Serienummeret er greit å få oppgitt. På foto.no er det en database over stjålet fotoutstyr som man kan sjekke det opp mot. Finner du det: kontakt tidligere eier og politiet. -Datert kjøpskvittering fra butikken er greit å få med. -Emballasje synes jeg det er greit å slippe, men for noen er det viktig at kameraet kommer i en pappeske med kameralogoen utpå. -Betaling og forsendelse: Bli enig med selger. Postoppkrav er en grei oppfinnelse. Jeg har ofte betalt på forskudd, og det har stort sett gått greit. Men det er meg; jeg liker å stole på folk. -Legge inn annonsørerfaring på bruktsidene til foto.no, slik at andre kan få en positiv opplevelse av å handle med dere begge igjen. -Takke for handelen. -Fotografere. -Noe mer da? Endring: skrivefeil. Endret 13. desember 2009 av world wide weird Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 "Burde jeg unngå å kjøpe brukt?" -Nei. Du kan spare MYE penger på å kjøpe brukt (-og selge igjen med minimalt tap). Følg med på foto.no og finn.no. Jeg har kun gode erfaringer med bruktmarkedet. - Det må vel tillegges at det er noen sinnsykt dårlige dealer der ute også. På foto.no er det meste OK pris, men noen av prisene som forlanges på Finn er nærmest for svindel å regne, så man bør vite hva som er rimelig pris om man vil kjøpe brukt. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hvis du ikke går for et pent brukt kamerahus bør du ta en titt på Pentax k-x. Da du har konsertfoto og slikt på "ønskelista" kan dette være et godt tips. Den påstås å ha best ISO ytelse av begynnerkameraene, så det er verdt å undersøke. Som w.w.w skriver - gå gjerne et trinn opp til entusiastmodellene hvis du skal kjøpe brukt. KAN få mye bra for pengene der. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Skal du først kjøpe brukt så bør du vente til du finner et brukbart tilbud. Ingen vits å kjøpe "katta i sekken" bare for å spare noen kroner. Ta utgangspunkt i laveste pris i prisguiden og del den på to. Så kan du justere prisen litt opp og ned i forhold til slitasje, utstyrstype, alder o.l. Det du så sparer bør altså stå i forhold til risikoen du tar i forhold til at endel selgere vil bli kvitt skadet/dårlig utstyr. Jeg bare nevner det jeg selv har erfart: Pixelfeil på sensor og lcd skjerm. Støv på sensor (inkl. kompaktkameraer !). Bulker og større fysiske skader etter fall o.l. Ingen garanti - død kamera etter kort stund er = tapte penger. Manglende ekstrautstyr som lader, minnekort, batteri, kabler, manualer o.l. ..og ja, for å ikke glemme klassikeren; Nigeriasvindel og andre også norske svindlere som florerer som paddehatter på norske bruktsider når sosialen er brukt opp. Endret 14. desember 2009 av Spartan Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ta utgangspunkt i laveste pris i prisguiden og del den på to. Bare vær obs på at du kun bruker prisene fra prisguiden dersom det er noen som fortsatt har modellen på lager. For mange utgåtte modeller så ligger det høye priser i prisguiden, men det er ingen av "tilbyderene" som har produktet. På foto.no, hopp til siste side og bla framover. Da ser du hvilke prisforlangende som blir liggende lenge. Følg med på førstesiden noen dager og se hva som går fort, og til hvilken pris. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Finner du ikke kameraet i prisguiden så er vel det nærmest en museumsgjenstand i kameraverden, dvs. varer mer enn ca. 2 år gamle. Ofte fullt brukbare ting, men verdien er i praksis å regne med som en brøkdel av nypris. Er man ukjent i kameraverden så bør altså "varsellampene" gå når du ikke finner varen i prisguider og butikker. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Kan man virkelig forvente at man får tak i et hus feks til 50% av nypris? Ser feks at det ligger flere 50D på foto.no til ca 6000kr. 40D liggger på ca 4000. Er dette for høyt? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Kan man virkelig forvente at man får tak i et hus feks til 50% av nypris? Ser feks at det ligger flere 50D på foto.no til ca 6000kr. 40D liggger på ca 4000. Er dette for høyt? Ja, det er nok for høyt. Jeg kikket for ikke så lenge siden, og du bør kunne finne et fint 40D for 3000,- om du har litt is i magen. Kontakt de som har hatt anonsen ute en stund. 50D til litt over 4000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå