Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista booter ikke. Feil i "partmgr.sys"

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp. Jobber mye med eksamener for tiden og har mye notater og tankekart o.l. på pc'en som jeg trenger asap - joda, jeg har backup (går mot eksterndisk hver natt :) , men jeg trenger fortsatt pc'en for å få brukt filene :p

Vista klarer ikke å boote.

Får følgende feil:

"windows failed to load because a critical system driver is missing, or corrupt".

File: \Windows\System32\drivers\partmgr.sys

Status: 0xc000021

Til info kan jeg ikke peke på noe spesielt utagerende jeg har gjort med pc'en i det siste, og den har fungert stabilt i lang tid.

OS'et er Windows Vista 64-bit og er installert på et RAID5 bestående av tre WD raptor 74GB disker. Bios rapporterer om at raid'et er "normalt".

HK: Abit AB9 Pro

Har prøvd å boote fra Windows-dvd'en i forsøk på å "reparerer", men kommer ikke langt i prosessen fordi den ikke finner noen OS-installasjon.

Setter stor pris på alle tips og triks!

Mvh

ames

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nesten virke som det er blitt noe krøll med boot.ini filen eller bootsektor på hard disken din. Vil neste satse på det siste etter som Vista installasjon DVDen ikke finner noe operativ system.

Du kan gjøre det samme som du prøvde; start PCen fra Vista installasjon DVD og velg Reparer. La Vista lete etter operativ systemet, når den er ferdig med det (vil nok ikke finne noe), klikk Fortsett eller hva det nå heter.

Nå burde du ha et vindu med forskjellige valg, husker ikke alle, men nederst av alle de valgene bør du ha et som heter "System symbolet" eller noe slikt. Klikk på det og du burde få opp et svart vindu som sier noe a la: "X: Sources" eller noe slikt. Prøv å skriv C: og trykk Enter. Står det så C: er du inne på hard disken din. Da skriver du: bootrec /fixmbr og trykker Enter. Dette skriver en ny MBR (Master Boot Record) til system partisjonen din, det vil ikke overskrive noen av filene dine. Deretter skriver du bootrec / fixboot og trykker Enter.

Nå burde alt være i orden forhåpentligvis. Fjern Vista DVDen og start PCen på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg har et problem med å få utført dem..

Som sagt har jeg forsøkt å kjøre windows-dvd'en og det medfølgende reparasjonsverktøyet. Før jeg gjorde dette lastet jeg inn "fail-safe-settings" i BIOS. Dette satte tydeligvis harddisk-modusen til IDE, og førte til at RAID-diskene ble sett på som enkelt-disker. Dette kan vel være årsaken til at OS'et ikke ble funnet..

For å kunne utføre operasjoner på harddiskene/os'et må selvfølgelig raidet være operativt. Jeg har derfor stilt tilbake til RAID-mode i BIOS. MEN da vil ikke maskinen boote fra dvd'en! Den går rett til feilmeldingen om partmgr.sys. Kommer aldri noen valg om "press any key to boot from cd". Skrur jeg tilbake til IDE-mode booter dvd'en. (First boot står valgt til dvd/cd-rom i begge tilfellene.

Noen som har noen tips til hvordan dette "ekstra-problemet" kan omgås?

Lenke til kommentar

Den er grei, men kan du gi litt mer opplysninger om hvilke komponenter du har i PCen din så vil det hjelpe mye.

Er det er selv bygd PC eller en ferdig kjøpt PC? Egentlig er første bud hvis du vil ha hjelp å oppgi alt du vet om PCen, det vil hjelpe oss mye i å finne ut hva som ikke virker.

Normalt burde PCen boote fra CD/DVD-ROM uansett om diskene er satt til IDE, SATA eller RAID. Jeg har prøvd alt dette og har aldri hatt problemer med å boote fra CD/DVD-ROM.

Normalt burde PCen boote fra CD/DVD-ROM hvis det er satt som 1. boot device i BIOS.

Lenke til kommentar

Her er litt info om pc'en. Den er selvbygd i 2006, men med skjermkort-oppgradering og ram-utvidelse i fjor.

HK: Abit AB9 Pro

RAM: OCZ 4 GB DDR2 PC-6400 (husker ikke nøyaktig produktnummer eller timings..)

HDD: Diverse, men til OS: 3 stk. WD raptor 74GB RAID-5.

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4830 512MB GDDR3

Lydkort: ESI Juli@

PSU: Mist 500W

Enig at det -burde- funke å boote fra cd i begge tilfeller, men faktum er at det ikke går når HDD står i raid-mode. Veldig rart, men i min søken etter løsninger på problemer mitt har jeg kommet over andre som har hatt boot-problemer og samtidig slitt med å boote fra cd. Da har en "fail-safe"-load av BIOS hjulpet.

Jeg er 100% sikker på at cd-rom står som first boot device i begge tilfeller. Til info ser oppstarten av maskinen (logo, info osv) litt annerledes ut avhengig av om jeg har i raid eller ide-mode, så det er tydelig at ulike ting lastes inn avhengig av hdd-mode. Kanskje ikke rutinen for cd/dvd-boot er lagt inn når det er raid-mode, men på den annen side, hvordan hadde jeg klart å installere windows på raidet i utgangspunktet da :p

Har jeg rett i at det vil være meningsløst å forsøke noen som helst form for rep hvis ikke hdd står i raid-mode? I såfall vurderer jeg nemlig å bare lar maskinen være til etter eksamenene, og heller legger inn win7 på en ny ssd da. Så får jeg heller gå på biblioteket på skolen i mellomtiden.. æsj, men ikke lenge igjen til ferie nå da, så det går vel bra :)

edit: leif.

Endret av a_m_e_s
Lenke til kommentar

Som du selv sier så er det rart at den ikke vil boote fra CD hvis du har valgt RAID mode. Jeg kjørte RAID5 med Vista 64-bit og hadde ikke noe problemer med å boote fra CD.

Så jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skulle være vanskelig å boote fra CD uansett om diskene er satt til IDE eller RAID. Må være noe rart med BIOSen da.

Nå vet jeg ikke hvilken BIOS versjon du har men siste BIOS for ditt hovedkort er versjon 22, og som du kan laste ned fra Abit support side.

I versjon 17 har de blant annet denne korreksjonen:

"JMB363 now works as intended when enabling ICH8R RAID ROM."

Så jeg vil anbefale deg å oppdatere BIOS til versjon 22 som vil ha alle tidligere forbedringer for å se om dette gjør at PCen vil boote fra CD. Hvordan BIOS skal oppdatere finner du på denne siden eller i manualen til hovedkortet.

Som du selv sier så vil ikke en repair virke med mindre diskene er i RAID mode. Om du vil vente til du har installert Win 7 på en SSD disk for å få ut filene dine så er jo det mulig. Men som sagt, prøv å oppdatere BIOS så ser vi hva som skjer.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...