Glutexo Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg har tenkt at kanskje det er et problem med å skrive raske å-lyder med å. Noen døme på ord jeg meiner er åssen, sånn og skvåsj. Det er ikke mange ord jeg kommer på som er sånn, kan det være fordi raske å-lyder ikke egentlig skal bli skrevet med å? Alle de fra norrønt er vel bare trege ord, som blå, strå og liknende. Å stammer vel fra á? Jeg veit ikke hvordan man uttalte det i gamle dager, men kanskje det var enten som en a man holder på eller som ao som finnes i dag? Ikke tru dette, jeg er ingen ekspert. Poenget mitt er at det er mange ord med raske å-lyder som skrives med å. Dette er kanskje et problem i forhold til målsoga, men det kan også bli et problem i forhold til skrivefeil. Jeg har sett mange skrive ossen, jeg veit ikke om det er fordi de sier det sånn eller fordi de følger reglene. Nå går det nokså greit, men viss Språkrådet fortsetter med dette kan det skape store problem for folk med å skrive rett. Språkrådet prøver å gjøre så alle nye å-lyder i skriftspråket blir skrevet med å. Viss Språkrådet fortsetter med dette kommer folk til å miste oversikten over reglene med de få unntaka som åssen er i dag. Vi risikerer å få en dramatisk auking i tallet på skrivefeil som håppe, kåmme og liknende. Språkrådet må stoppes i dette sånn at ikke dette hender! Noen av orda er greit å bare skrive som reglene tilsier, til dømes skrive åssen som ossen. Dette kunne forresten de som arbeida med samnorsken ha tenkt på og latt det være fellesform hossen i stedet for å skille mellom åssen og hossen. Sånn er jeg litt mer usikker på. Jeg så i ordboka, og så at det kanskje var påvirka fra norrønt svána. Noen som veit hva det betyr? Viss det betyr det samme kan det jo enkelt løyses ved å bytte ut sånn med svån. Skvåsj er vrien. Jeg tykker det er en elendig norvagisering, hvor de ikke har tatt hensyn til hvordan ordet blir å se på i det heile tatt. Sj passer ikke på slutten av ord. For meg ville det ha passa bedre med skvårs, men mange steder sier man jo ikke rs som sj. Uansett løser det ikke problemet med å-lyden. Kanskje skvosj? Ville det ha vært bedre? Kanskje alt jeg sier bare er tull. Jeg veit ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå