Gå til innhold

Gutt 17 trenger tips og råd.

Sundt

Anbefalte innlegg

Hei folks!

Nå er jeg nettopp ferdig med 6 uker med RYP! Fremgangen var helt OK, i og med at dette var mitt første seriøse program er jeg ganske fornøyd. Økte på alle øvelsene.

Men fikk meg en liten pekepinn i dag. Jeg var akkurat ferdig med knebøyen da det kom en kar bort og sa jeg løftet mye med nakken. Jeg vet at dette er farlig, men trodde rett og slett at teknikken satt. Jeg syns det var bra at noen sa ifra, så jeg kan terpe på den.

Nå har jeg lyst til å få ned fettprosenten, slik at jeg blir mer markert. Hvordan kan jeg best gjøre det, uten å tape for mye muskelmasse? Er det slik at jeg skal ligge 500 kcal i underskudd?

Håper noen av dere har gode tips :D

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg lyst til å få ned fettprosenten, slik at jeg blir mer markert. Hvordan kan jeg best gjøre det, uten å tape for mye muskelmasse? Er det slik at jeg skal ligge 500 kcal i underskudd?

Du skal egentlig ikke ligge så mye i underskudd, %10-20 prosent av din BMR. Anbefaler boken MetabolicBlast av Sean Nalewanyj.

Det finnes egentlig to metoder med å gå ned i vekt, enten så kutter du ut litt på hvertmåltidd, men ikke for mye. Sørg for at du får i deg nok proteiner og fett, og kjører intervaller på 15 min 3-5 ganger i uken + styrke treningen.

Ellers har vi den lazy methoden, der du bare endrer på kostholdet og ikke noe mer enn det.

Les boken :)

Edit: Jeg kunne egentlig tatt avsnitt fra boken, men orker ikke akkurat nå. Du finner helt sikkert boken ute på nettet et eller annet sted.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du skal egentlig ikke ligge så mye i underskudd, %10-20 prosent av din BMR. Anbefaler boken MetabolicBlast av Sean Nalewanyj.

Det finnes egentlig to metoder med å gå ned i vekt, enten så kutter du ut litt på hvertmåltidd, men ikke for mye. Sørg for at du får i deg nok proteiner og fett, og kjører intervaller på 15 min 3-5 ganger i uken + styrke treningen.

Ellers har vi den lazy methoden, der du bare endrer på kostholdet og ikke noe mer enn det.

Les boken :)

Edit: Jeg kunne egentlig tatt avsnitt fra boken, men orker ikke akkurat nå. Du finner helt sikkert boken ute på nettet et eller annet sted.

Så hovedprinsippet er å gå ned i vekt? Hvis jeg får i meg nok proteiner og fett vil det meste av muskelmassen være igjen?

Jeg er 1,78 høy og veier 69 kg. Hvor mye bør jeg egentlig ned?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Så hovedprinsippet er å gå ned i vekt? Hvis jeg får i meg nok proteiner og fett vil det meste av muskelmassen være igjen?

Forhåpenligtvis så vil det meste av muskelmassen være der ja. Du vil seff ta av deg litt muskelmasse. Bulker man, så vil man legge på seg en andel fett.

Jeg synes egentlig du er passe vekt.

Lenke til kommentar

Forhåpenligtvis så vil det meste av muskelmassen være der ja. Du vil seff ta av deg litt muskelmasse. Bulker man, så vil man legge på seg en andel fett.

Jeg synes egentlig du er passe vekt.

Skjønner at jeg kommer til å miste litt muskelmasse. Vekta er helt grei, men jeg har litt for mye fett spesielt på brystet og magen. Da blir det mye kardiotrening etter jul. I tillegg har jeg lest meg frem til at jeg burde få i meg mye fett og proteiner (som du sa) og kutte ut det meste av karbohydrater. Kaloriinntaket blir på ca 2200-2300.

Lenke til kommentar
I tillegg har jeg lest meg frem til at jeg burde få i meg mye fett og proteiner (som du sa) og kutte ut det meste av karbohydrater. Kaloriinntaket blir på ca 2200-2300.

Blir litt vanskelig å komme opp i 2300kcal med bare fett og proteiner :p (tenker da at du kjører lavkarbo kosthold)

Eksempel:

102g proteiner = 416kcal (Bergner fra 1,5g x kg kroppsvekt)

165g fett = 1485kcal

100g karb = 400kcal

Tror du at du klarer det da? Mange nybegynnere på lavkarbo faller inn i en felle der de øker på med proteiner (200-300g om dagen) og kutter litt på fettet. Husk på at tarmen må bli noen par meter lengre for å klare å spalte og suge opp alt.

Lykke til. (Husk også på at kostholdet og hvile avgjør faktisk hele %80 av treningen din, der %20 av er selve treningen)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg løftet ikke bare med nakken, men stanga lå på nakken slik at ryggen var i feil posisjon. Skal terpe mer på teknikk!

Jeg har ikke helt bestemt meg om jeg skal gå ned eller begynne på 5x5 stronglift. Frister egentlig å begynne på 5x5, men også å gå ned litt i vekt, og begynne med 5x5 etter dette. Hva syns dere?

Jeg løfter:

Knebøy: 2x5 85 kg

Markløft: 1x5 90 kg

Benkpress: Har ikke løftet benk på en god stund, men vil si mellom 50-60 1rm. 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...