Gå til innhold

Objektiver som passer godt til innendørsfotografering

Anbefalte innlegg

Som nybegynner må jeg si at det er litt vanskelig å orientere seg i objektiv-verden.

Har selv to objektiver:

Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM, som kan gi rimelig gode bilder innendørs, men bør jeg investere i en ekstern blitz? Er f/2.8 i grenseland?

Så, til mitt andre objektiv, som vel på ingen måte bør brukes innendørs: Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS ?

Noen anbefalinger til objektiv som helt klar passer til innendørsfotografering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 30mm f/1,4 eller Canon 35mm L f/1,4 (om du er rik). I tillegg har vel Canon en 28mm f/1,8, men denne vet jeg ingenting om.

F/2,8 funker jo det også, men det skal være litt over normalt lyst inne, da. I tillegg er vel ikke 60mm noen særlig egnet brenvidde.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Sigma 30mm f/1,4 eller Canon 35mm L f/1,4 (om du er rik). I tillegg har vel Canon en 28mm f/1,8, men denne vet jeg ingenting om.

Takker for svar.

Jeg kastet et kort blikk på det 35mm-objektivet, men fant vel prisen noe avskrekkende. :) Sigmaen virket både grei og fornuftig i det segmentet, men nå fant jeg et overbevisende kort i Canon 50mm 1.4 USM, og heller ikke prisen virker dum.

Lenke til kommentar

Ja, med både 60 og 50 mm må du sette av noen kroner til maling, gardiner og potteplanter, for du kommer til å gå baklengs rundt og gni deg mot veggen stort sett hele tiden ;)

Spøk til side - jeg synes 35mm blir trangt på dx i mange situasjoner og vil anbefale deg å vurdere mer vidvinkel.

Lenke til kommentar

Om du kan leve med størrelsen og vekten, er Canons 28mm f/1.8 slett ikke dum. Veldig fin normal på Canon. Sigma 30mm f/1.4 er heller ikke dårlig, vil anta at disse er omtrent i samme klasse rent optisk. 28mm kan du ta med deg på fullformat, dersom du skal dit en gang. Canonen har fått litt kritikk, til dels berettiget, men prisen er uansett ikke helt på jordet, og det finnes egentlig ikke mange gode alternativer uten å betale skjorta (les: 35L). Canons 35mm f/2 bør naturligvis vurderes, men vil fortere møte begrensninger enn Sigma 30mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...