elvenbow123 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Hei folks! Hatt litt problemer med lap-topen i det siste. Pcn er rett og slett mye treigere enn den var da den var ny (ca et år gammel) Pcn er en Dell XPS 1530. Jeg frykter at det er prosessoren som sliter. På den "Opplevelses Indeksen" til windows 7 og vista så scorer den så lite som 2,2. Alle de fire andre (Grapics, gaming grapichs, hdd og ram) scorer alle mer enn 4,5. Pcn kan begynne og lagge i så små prossesser som "cafe world", en application til facebook. Tideligere gama jeg ganske mye med den, og dette jeg fint. Har nullstilt pcn, skifta operaticsystyem også videre men dette har ikke hjulpet. Hadde no vifte problemer for en stund sia (pcn ble så varm at den skrudde seg av) men dette fikset jeg. Kanskje prossesoren ble skadet da? Anyways, hvis dere har noen forslag til hva som kan være galt setter jeg pris på svar, takker på forhånd! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Starte med å sjekke hvor varm prosessor blir med f.eks RealTemp. Bør ikke gå over 100 grader under load. Sjekk også minnet med memtest Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Skaff trykkluft og blås ren vifta. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du kan ihvertfal utelukke fysisk skade på prosessoren. Sjansen for at fysisk skade har oppstått at den fremdeles fungerer i det hele tatt er vanvittig liten. CPUer genrellt sett enten fungerer fullt eller ikke i det hele tatt. De fleste maskiner nå til dags har dessuten sikkerhetsfunksjoner for å passe på at CPUen aldri vil kunne nå kritisk høy temperatur. Den kan dog throttle ned om den blir for varm (dette er en av sikkerhetssperrene), så det er jo en mulighet. Ellers kan det være snakk om manglende drivere for chipset eller lignende kanskje. -Stigma Lenke til kommentar
elvenbow123 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Du kan ihvertfal utelukke fysisk skade på prosessoren. Sjansen for at fysisk skade har oppstått at den fremdeles fungerer i det hele tatt er vanvittig liten. CPUer genrellt sett enten fungerer fullt eller ikke i det hele tatt. De fleste maskiner nå til dags har dessuten sikkerhetsfunksjoner for å passe på at CPUen aldri vil kunne nå kritisk høy temperatur. Den kan dog throttle ned om den blir for varm (dette er en av sikkerhetssperrene), så det er jo en mulighet. Ellers kan det være snakk om manglende drivere for chipset eller lignende kanskje. -Stigma Kan prøve med noen chipset updates, takker for svare alle sammen Lenke til kommentar
elvenbow123 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Driverene er updata! :O Any more ideer? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Skaff trykkluft og blås ren vifta. Do this. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Evt skru opp å blås rent.(mister vel garantien da men.) Min erfaring er at laptop vifter ikke holder allverdens lenge om de blir brukt "hardt" Lenke til kommentar
Joαkim Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har samme problemet med min Acer Aspire 7520. Klarer ikke å spille et eneste spill, husker at før kunne jeg spille BF2 på den, nå lagger det bare. Har reformatert PCen, mistenkter at det er CPU viften, hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har samme problemet med min Acer Aspire 7520. Klarer ikke å spille et eneste spill, husker at før kunne jeg spille BF2 på den, nå lagger det bare. Har reformatert PCen, mistenkter at det er CPU viften, hva skal jeg gjøre? Du kan jo starte med det som er foreslått i denne tråden. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har samme problemet med min Acer Aspire 7520. Klarer ikke å spille et eneste spill, husker at før kunne jeg spille BF2 på den, nå lagger det bare. Har reformatert PCen, mistenkter at det er CPU viften, hva skal jeg gjøre? TRYKKLUFT + Sikte på vifte ---> Ren CPU == Rask CPU Det burde seriøst vært en stikky på dette. Og hvor skal du blåse hen? Vis du lurer så er det bare å finne ut hvor den tar inn luft, og hvor den spytter det ut. Blås litt på begge plasser med solid kraftig lufttrykk(f.eks trykkluft på boks, eller kraftig kompressor). Du vil bli overrasket over hvor mye dritt du blir kvitt. Lenke til kommentar
elvenbow123 Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Key folks, sikkert ikke dumt med blåsing ^^, skal få gjort det, har åpna pcn en del tideligere og det er jævlig støvete i vifta, men fiksa problemet ved å skifte litt i bios settings ^^, yta bare en kjerne, og 1,0 Ghz ><, fikk fiksa det da, så nå er det på 3,4 ell no i opplevelses indeks, (Y) takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå