Gå til innhold

[Løst]Ny gaming pc og skjerm. 18k+

Anbefalte innlegg

Alle disse delene ville passe sammen fint. Det jeg setter et stort spørsmålstegn ved er skjermvalget ditt. Hvorfor ikke fullhd og 24"?

I tillegg ville jeg ikke brukt 5000,- på et skjermkort. Er det virkelig nødvendig? :p Du får de sikkert til halv pris neste uke...

Ville også sjekket ut Corsair 800D. Synes fortsatt mitt oppsett gir mest for pengene og du kan sikkert spare enda mer ved å kjøpe alt på dustin home eller amentio...

Hvilken skjerm ville du anbefalt?=)

Det kabinettet er veldig dyrt tho :o Ser helst for meg at jeg ikke overstiger 20k :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg vurdert å bruke tv til skjerm, hvis du har det på gutterommet. Da slipper du den utgiften. Pengene du sparer på det/penger du sparer på å kutte bittelitt på kabinettet, harddisken og 3d-kortet hadde jeg brukt på en ekstra SSD-disk. Da kan man kjøre disse i raid (1?).

I allefall det jeg ville gjort... kanskje i hvertfall... :)

Lenke til kommentar
du sparer nok ved å kjøpe noen av tingene fra amentio, windows 7 alene er over 200 kr wink.gif

edit: og et bedre merke på PSU'n din, Chieftec er et "økonomimerke" i mine øyne, og vil ikke akkuratt si at ditt budsjett er i den klassen tongue.gif

Hvilken strømforsyning ville du anbefalt?:)

Lenke til kommentar
Vel, hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg vurdert å bruke tv til skjerm, hvis du har det på gutterommet. Da slipper du den utgiften. Pengene du sparer på det/penger du sparer på å kutte bittelitt på kabinettet, harddisken og 3d-kortet hadde jeg brukt på en ekstra SSD-disk. Da kan man kjøre disse i raid (1?).

kjøre i raid 1? sorry for lack of knowledge.

Har en 42 tommer tv. Men den er bare HD og ikke full HD :(

Lenke til kommentar

Kjøp i5-prosessor, da du ikke vil merke forskjell på gaming-ytelsen. Evt. kjøp en skikkelig i7-prosessor på 1366-plattformen - ikke mange kronene forskjell. Bytt da selvsagt også ram og HK.

Tenk over om du trenger 5970-kortet (noe du nesten garantert ikke gjør), og kjøp heller 5870. Kjøp et til ved behov i fremtiden og sett i crossfire(da er det også blitt billigere).

8GB ram trenger du ikke i det hele tatt. Kjøp 4GB og du merker ingen forskjell på gaming-ytelsen.

Kjøp gjerne fra andre nettbutikker, men styr unna amentio.no. Det burde folk vite - just google it. Ikke spesielt basert på egne erfaringer med dem. Netshop.no, datakjeden.no, dustinhome.no er noen alternativer. Men komplett.no er jo veldig gode, selv om du betaler for det.

Mitt lille mission med dette innlegget er å få deg til å se at det er tåpelig å bruke så mye på en gaming-maskin. Når du får nesten like mye ytelse for endel tusenlapper mindre, så synes jeg det blir litt tullete - rett og slett. Men komponentene du har har valgt er gode og har lite å utsette på PSU, HK, ram, kabinett - alt er bra.

Lykke til med kjøp.

Lenke til kommentar
Heisann:)

Tiden har kommet for å bestille en ny gaming pc.

Budsjettet ligger på rundt 15.000-20.000kr.

Tilbehør som: tastatur, mus, musematta etc har jeg ;) (mx518 mus, g11 tastatur og razer musematte)

Jeg er ikke særlig flink med pc'er. Har fint lite kunnskap innen HW :) Har fått masse profesjonell hjelp fra Svenni, men ønsker å høre hva dere andre mener, før jeg gjør et eventuelt kjøp, og om det er et godt kjøp. Eller om jeg burde bytte på noen komponenter etc.

Pcen bestilles fra komplett.no, og er selvkonfigurert fra i40. ( http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10286 )

Her er oppsette jeg hadde tenkt meg:

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Batman : Arkham Asylum (Voucher)

Støtsikker PC-eske STOR

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Antec Twelve Hundred Big Tower Sort

Corsair TX 850W PSU

ASUS Rampage II Extreme, X58

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Corsair H50 Hydro Series CPU Cooler

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

XFX GeForce GTX 295 648M 1792MB PhysX

Western Digital VelociRaptor 150GB,

Western Digital Caviar® Black™ 640GB

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Samsung DVD±RW burner, SH-S223B

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 NO

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Pcen kommer på 16737.84 ,-

Og hadde tenkt meg denne skjermen, siden jeg har lest masse bra om den:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446776

Samsung 22" LCD Syncmaster 2233RZ

2595.00 ,-

Tilsammen kommer det på: 19.332,84 kr

Pcen skal mainly brukes til gaming. Og ønsker og dra spill som L4D2, wow, HoN, css og Codmw2.

Ser helst for meg at jeg kan putte alt på maks.(kanskje ikke l4d2 og call of duty tho) :p

Det er også viktig at jeg må kunne ha programmer i bakgrunnen samtidig som jeg gamer uten og merke delays. Eksempel: L4D2, firefox, skype etc.

Også hva mener dere om skjermen? Vurderer denne 23,6 tommeren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480940

Og tror dere jeg trenger vannkjøling?

Og hvilket kabinett ville dere personlig valgt?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354716&CKS=PCW

eller:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=369755&CKS=PCW

Beklager så mye med wall of text!

Håper dere tok tid til å lese dette :)

Alle comments of tips er hjertlig velkommen :D

Takk på forhånd!

(sorry for mine dårlige kunnskaper innen HW, og bare rett på meg)

Tror du skal kjøre CoD MW2 på FULLT med det oppsettet. Jeg kjører det på fullt på en 24 tommer fujitsu. Med skjermkortet nVidia 230 GT 1.5Gb dedikert. Og jeg har også samme prossesor. Skal bytte ut nVidia kortet med ett ASUS 5870 1 GB nå snart :D

Lenke til kommentar
Kjøp i5-prosessor, da du ikke vil merke forskjell på gaming-ytelsen. Evt. kjøp en skikkelig i7-prosessor på 1366-plattformen - ikke mange kronene forskjell. Bytt da selvsagt også ram og HK.

Tenk over om du trenger 5970-kortet (noe du nesten garantert ikke gjør), og kjøp heller 5870. Kjøp et til ved behov i fremtiden og sett i crossfire(da er det også blitt billigere).

8GB ram trenger du ikke i det hele tatt. Kjøp 4GB og du merker ingen forskjell på gaming-ytelsen.

Kjøp gjerne fra andre nettbutikker, men styr unna amentio.no. Det burde folk vite - just google it. Ikke spesielt basert på egne erfaringer med dem. Netshop.no, datakjeden.no, dustinhome.no er noen alternativer. Men komplett.no er jo veldig gode, selv om du betaler for det.

Mitt lille mission med dette innlegget er å få deg til å se at det er tåpelig å bruke så mye på en gaming-maskin. Når du får nesten like mye ytelse for endel tusenlapper mindre, så synes jeg det blir litt tullete - rett og slett. Men komponentene du har har valgt er gode og har lite å utsette på PSU, HK, ram, kabinett - alt er bra.

Lykke til med kjøp.

Takk for en veldig informativ post :)

Hmm kan være jeg ikke trenger 5970 kortet atm :D men har lyst til at det skal vare en stund ;) Kunne kanskje klart meg fint med 4 gb ram. Men det er veldig vitkig for meg at jeg kan han mange programmer oppe samtidig uten og merke delay.

og hvilken i7 prossesor ville du anbefalt?

Endret av Okei
Lenke til kommentar

Hehe bomma litt på tallet. Mente RAID 0. Slike som

Filmen er jo satt på spissen, men tror det er det jeg ville gjort. Ikke gjør det hvis ingen andre er enig, er langt fra noen ekspert...

Forøvrig, Wikipedia ftw :)

EDIT: Kort forklart er RAID slik at to eller flere harddisker jobber sammen. Får en grei hastighet når man har satt dette opp. Flaskehalsen på de fleste dataer (vet ikke om dette gjelder spill) er harddisken.

Igjen; ikke bruk rådene mine før noen andre har bekreftet dem. Har ikke superpeil, så kan lett gå på en smell.

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Hehe bomma litt på tallet. Mente RAID 0. Slike som

Filmen er jo satt på spissen, men tror det er det jeg ville gjort. Ikke gjør det hvis ingen andre er enig, er langt fra noen ekspert...

Forøvrig, Wikipedia ftw :)

Veldig interessant idd;) Men tror ikke jeg trenger hardcore :D

Lenke til kommentar

Ville isåfall brukt penger på Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920. Men igjen, husk at du må da velge et 1366-hovedkort. Hvilket du velger er litt avhengig av om/hvor mye du evt. kommer til å overklokke prosessoren.

Har selv i5-prosessor med Asus-hovedkort og elsker hvor enkelt det er å klokke med softwaren som følger med HK. Noen få klikk og du trenger minimalt med datakunnskap for å gjøre dette; slipper å fikle i BIOS osv. Viktig å også velge 6GB Triplechannel ram - gjerne av samme merke som du har valgt i oppsettet ditt.

Og trenger du ikke 5970-kortet, tror jeg 2x 5870 i crossfire skulle yte temmelig likt, uten at jeg har lest tester av akkurat det. Kjøp 1 stk. 5870 og et til når du trenger det. Du har uansett da allerede stor nok Watt på PSUen til å dra kort nr 2. også.

Lenke til kommentar

Dette har mye med prioritering å gjøre. Jeg ville ikke valgt et skjermkort til 5000,- fordi du kan få et kort til knapt 1000,- til å spille de aller fleste nye spill i fullhd på max ytelse. Dersom du senere skulle finne ut at ultra-high ikke er nok, men vil har ultra-utra high så kan du kjøpe et kort til senere. Altså crossfire. I tillegg er det ikke nødvendig å bruke 600,- ekstra for en i7 kontra i5 i spill. Ytelsen vil du ikke merke. Det er marginale forskjeller til vanligbruk/ spill. + i5 er kjempe lett å overklokke, selv med stock kjøler. Min er klokket fra 2.6 ghz til 3.2 ghz og jeg har forsatt større potensial. Prosessoren vil hvertfall ikke være en flaskehals. Jeg synes det er greit å ha et godt kabinett. Legge et par hundrelapper ekstra og spare neste gang du skal oppgradere. Da trengs bare innmaten. Corsair 800D har mange smarte løsninger + den er så og si skrueløs og den skjuler alt av kabler. Dermed blir det ikke et ork neste gang du skal legge inn en til harddisk. SSD er absolutt veien å gå, men her er det viktig å passe på at en kjøper generasjon 2. + at en velger en disk med høyest mulig lese og skrive hastighet. Jo høyere jo bedre. Denne er kanskje litt liten, men 220/200 mb er raskt!

Vi bør vite litt hva du skal bruke maskinen din til. Er det vanlig databruk + litt spilling eller kjøper du en maskin for skryte over hvor mange poeng du får 3dmark?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Ville isåfall brukt penger på Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920. Men igjen, husk at du må da velge et 1366-hovedkort. Hvilket du velger er litt avhengig av om/hvor mye du evt. kommer til å overklokke prosessoren.

Har selv i5-prosessor med Asus-hovedkort og elsker hvor enkelt det er å klokke med softwaren som følger med HK. Noen få klikk og du trenger minimalt med datakunnskap for å gjøre dette; slipper å fikle i BIOS osv. Viktig å også velge 6GB Triplechannel ram - gjerne av samme merke som du har valgt i oppsettet ditt.

Og trenger du ikke 5970-kortet, tror jeg 2x 5870 i crossfire skulle yte temmelig likt, uten at jeg har lest tester av akkurat det. Kjøp 1 stk. 5870 og et til når du trenger det. Du har uansett da allerede stor nok Watt på PSUen til å dra kort nr 2. også.

kan jo vurderer dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=400682 med i7 920 prossesor

Lenke til kommentar
Vi bør vite litt hva du skal bruke maskinen din til. Er det vanlig databruk + litt spilling eller kjøper du en maskin for skryte over hvor mange poeng du får 3dmark?

Jeg har tenkt til og game spill som: L4D2, CoDMw2, wow, css og Hon etc.

Er keen på å kjøre alt på full graf:D

Lenke til kommentar

Ja da vil de fleste på slutten 4-serien til Radeon, men også 5750 og 5770 klare dette utmerket. De spillene du nevner der er absolutt ikke ekstremt krevende. Bare vit det at du ikke alltid trenger high-end for å en god spillopplevelse. Ofte vil det alternativet som gir mest for pengene være den beste løsningen ;)

Edit.

Dette med ram. Ikke heng deg opp i mhz og cl osv. I praksis gir dette heller ikke noe særlig merkbar ytelses forskjell. 2 stk av denne gjør susen like godt.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ja da vil de fleste på slutten 4-serien til Radeon, men også 5750 og 5770 klare dette utmerket. De spillene du nevner der er absolutt ikke ekstremt krevende. Bare vit det at du ikke alltid trenger high-end for å en god spillopplevelse. Ofte vil det alternativet som gir mest for pengene være den beste løsningen ;)

Sant Teac :D

men btw, hva syntes du om den speccen jeg har satt opp over? Noe jeg har missa?

Ser den bra ut? noe jeg burde bytte eller legge til? Tror den har bra oppgraderingsmuligheter etc.

Og hva er forskjellen på xfx,asus,msi etc etc. (sorry hvis dette er VELDIG dumt spørsmål. føler jeg blir flau over min lack av kunnskap innen data :( )

Lenke til kommentar
Hvordan mener dere denne RAM'en er? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492610
Dette med ram. Ikke heng deg opp i mhz og cl osv. I praksis gir dette heller ikke noe særlig merkbar ytelses forskjell. 2 stk av denne gjør susen like godt.

Hvorfor "tøyser dere" med denslags ram når hovedkortet i handlelista (ASUS Rampage II Extreme X58) skal ha triple-channel Kit.

Vil ikke et 6GB (3x2) kit være bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...