Wobbegong Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei! Her om dagen ble jeg litt nyskjerrig og tok ut prosessoren! Bøyle saken over kjøleribba satt litt hard, så jeg måtte bøye den litt med et skrujern! Jeg satte cpuen inn i gjenn og starta... Det tok ca 20sek så slo den seg av, og prosessoren var litt svidd oppå rundt kjernen, det var også litt brent i kjølepastaen under kjøleribba. Noe er tydeligvis hakke galt :oops: men jeg aner ikke hva jeg kan ha gjort galt! Og om feilen ligger i hovedkortet (mulig skrujern ulykke?) eller bare på cpuen! Derfor tør jeg ikke å kjøpre ny cpu, i frykt for at den også skal brenne opp.... Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Et godt råd: ikke eksperimenter med ting du ikke har peiling på, det lønner seg ikke i lengden! Du har tydeligvis svidd CPU'en. Når du tar ut eller setter inn en CPU særlig med tanke på vifta, bør du overhode ikke bruke makt og du bør vente til sokkelen er nedkjølt slik at plasten ikke er så fleksibel. Da blir det lettere å ta av viften. Uansett, når du setter inn den nye CPU'en kan det være lurt å resette bios via Cmoschippen på hovedkortet ditt; denne finner du enkelt ved å sjekke MANUALEN din. Chippen er er gul. Når du har gjort dette er det bare å løfte opp den samme pinnen som du brukte til å ta ut prosessoren, sette prosessoren nedi(pass på at mønsteret på pinnene stemmer, ikke bruk makt, den skal falle nedi)og lukke pinnen. Da er det bare for deg å ha på litt goop rundt kjernen og forsiktig feste prosessorvifta og deretter viften til strømuttaket. Lykke til! PS: Er det noen fysiske indikasjoner på at du har skadet hovedkortet? Merke etter skrujernet i plasten etc.? Må vite slikt om jeg skal stille en god diagnose, men i og med at CPU'en er brent så er det vel ikke noe håp annet enn å skifte den ut. Prøv å lån en før du kjøper! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Satte du i igjen ledningen til vifta? Lenke til kommentar
SiggyT Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Et godt råd: ikke eksperimenter med ting du ikke har peiling på, det lønner seg ikke i lengden! Du har tydeligvis svidd CPU'en. Når du tar ut eller setter inn en CPU særlig med tanke på vifta, bør du overhode ikke bruke makt og du bør vente til sokkelen er nedkjølt slik at plasten ikke er så fleksibel. Da blir det lettere å ta av viften. Uansett, når du setter inn den nye CPU'en kan det være lurt å resette bios via Cmoschippen på hovedkortet ditt; denne finner du enkelt ved å sjekke MANUALEN din. Chippen er er gul. Når du har gjort dette er det bare å løfte opp den samme pinnen som du brukte til å ta ut prosessoren, sette prosessoren nedi(pass på at mønsteret på pinnene stemmer, ikke bruk makt, den skal falle nedi)og lukke pinnen. Da er det bare for deg å ha på litt goop rundt kjernen og forsiktig feste prosessorvifta og deretter viften til strømuttaket. Lykke til! PS: Er det noen fysiske indikasjoner på at du har skadet hovedkortet? Merke etter skrujernet i plasten etc.? Må vite slikt om jeg skal stille en god diagnose, men i og med at CPU'en er brent så er det vel ikke noe håp annet enn å skifte den ut. Prøv å lån en før du kjøper Det var smart! Bedre å låne en og eksperimentere med enn å kjøpe en ny en :wink: Lenke til kommentar
Term Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Satte du i igjen ledningen til vifta? Den var god. Minte meg om en kompis som hadde glemt det... whoops litt senere tikket det inn en melding på mobilen om at noe var galt...hehe. Fort gjort å glemme seg Lenke til kommentar
zpitx Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det kan jo være fjæra som var for slapp? Kan være lurt å stramme den litt før man setter k.ribba på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå