Gå til innhold

Ha flere VPS-kontoer, eller en?

eisa01

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det, så brukes VPS-kontoer til å "oppbevare" dine verdipapirer.

Jeg har per i dag en aksjehandel hos Nordnet, men har og tenkt til å åpne for det hos DNB NOR Markets. Har per i dag en VPS-konto opprettet av Nordnet, hvor de er kontofører. Når jeg skal åpne for aksjehandel hos DNB, har jeg mulighet til å opprette en ny VPS-konto, eller tilknytte en eksisterende. Hva er smartest? Er det noen praktisk forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten være slik hvis man kan oppgi en eksisterende VPS-konto som DnB kan bruke?

Fant og i prislisten til DnB at de tar betalt hvis man vil at andre skal ha tilgang til en VPS-konto hvor DnB er kontofører, så da er det nok mulig. Jeg finner ikke noe tilsvarende hos Nordnet.

Hva skjer hvis man har samme aksje på flere kontoer?

Forresten, er VPS kun for norske verdipapir? Har bare tenkt til å bruke DnB på utenlandske markeder som Nordnet ikke har. Da blir fort denne tråden egentlig irrelevant..

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

VPS er kun en konto for Norske aksjer.

Mitt investeringsselskap har 2 VPS kontoer, en i hvert meglerhus jeg bruker.

DNB Nor og andre bruker egne kontoer til utenlandske aksjer. Kan forresten anbefale DNB Nor det gjelder utland, de kjører ordrene meget raskt, effektiv og avansert om man vil gjennom Goldman Sachs og Morgan Stanley og dermed har DNB tilganger i alle markeder i verden.

Man bør vurdere å ha egne konto i USD hvis man handler mye i USA slik at man kan selv bestemme når man vil veksle.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Et litt relatert spørsmål, hvordan får man oversikt over hvilke VPS konti man har?

Husker at jeg for en 15 år siden kjøpte meg noe fondsandeler under det systemet som den gang het AMS. (Fondssparing med ca. samme skattegevinst som dagens BSU) Etter den tid har jeg årlig fått en del post fra hvem det nå er som forvalter fondet osv, men har liksom ikke hatt så mye kontroll over det. Kunne gjerne tenkt meg å fått det overført til VPS kontoen min his nordnet el.l. og fått litt mer oversikt, men vet ikke hvilket nummer det er på VPS kontoen det står på. Noen som vet hvor jeg finner ut dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...