Gå til innhold

Utdanning i markedsføring


Petterlaien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedshøyskolen slår BI på markedsføring, det er det ingen tvil om.

BI har de siste årene "mistet" en del forelesere til nettopp MH, klasserommene er mye mindre og MH er landskjent for sitt gode studentmiljø. Når jeg skriver at klasserommene er mye mindre, så betyr ikke det at det er trangt der, men at det er langt færre i hver klasse enn på BI. Regner med ca. 400 studenter i en forelesersal på BI og 60-80 studenter på MH. Så det er langt mindre "skumlere" å stille spørsmål fra bakerst i klassen hvis det er en faktor.

Se for deg at du sitter bakerst i en sal på BI, du stiller et smådumt spørsmål, foreleseren hører det ikke og du må gjenta deg selv et par ganger, iløpet av den tiden har 400 personer snudd hodet sitt mot deg, og du har fått 800 øyne stirret på deg.

Lenke til kommentar

Ja, nå sammenlignet jeg med BI Oslo. Hvor går du og hvilken linje?

 

Nå er jeg litt "heldig" og har toppen 65 studenter i min klasse, 1. året. Sant det du sier om kontakter, der er BI større enn MH. Men MH er ikke isolert i næringslivet og har sine kontakter de og for å si det slik.

 

Begge disse alternativene koster så og si like mye, avhengig av hvilken linje du velger. Men så fins det også noen offentlige høyskoler som tilbyr markedsføring (som naturligvis er gratis om man ser bort ifra semesteravgift og andre typer avgifter, under 2000 kr. ca.). Disse høyskolene kan jeg dessverre ikke navngi nå i farten.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men er det noen som vet om noe som ikke er privatskole? Jeg bor i Bergen, og har litt lyst til å studere utenbys, men da betyr det jo at jeg må ha meg en leilighet/hybel, og ekstra kostnader baller seg på.

Du får like mye å leve på som hvilken som helst annen student fra lånekassen. Skolepengene kommer bare som et ekstra lån i tillegg, så det kommer egentlig an på om du syns en bedre skole er verdt de pengene.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men er det noen som vet om noe som ikke er privatskole? Jeg bor i Bergen, og har litt lyst til å studere utenbys, men da betyr det jo at jeg må ha meg en leilighet/hybel, og ekstra kostnader baller seg på.

Du får like mye å leve på som hvilken som helst annen student fra lånekassen. Skolepengene kommer bare som et ekstra lån i tillegg, så det kommer egentlig an på om du syns en bedre skole er verdt de pengene.

 

Har ikke så mye peiling på sånne studielån og slik, så dersom du kunne fortalt meg litt om det, så hadde det vært topp.

Lenke til kommentar

Kort fortalt får du utbelalt 87 600 som lån. Etter eksamen blir 40% av dette gjort om til stipend, hvilket betyr at du får 52 560 som lån hvert år. Går du på privatskole får du et ekstra lån til å dekke skolepenger.

 

Studielånet er rentefritt frem til du er ferdig utdannet og skaffer deg jobb. Hvilket et meget gunstig. Når du da begynner å jobbe, vil studielånet bli som vilket som helst annet lån. I studieperioden trenger du altså ikke tenke på noe annet enn at du faktisk får penger inn på kontoen fra staten som du skal leve for.

 

Ta en titt på Lånekassen

Lenke til kommentar
Kort fortalt får du utbelalt 87 600 som lån. Etter eksamen blir 40% av dette gjort om til stipend, hvilket betyr at du får 52 560 som lån hvert år. Går du på privatskole får du et ekstra lån til å dekke skolepenger.

 

Studielånet er rentefritt frem til du er ferdig utdannet og skaffer deg jobb. Hvilket et meget gunstig. Når du da begynner å jobbe, vil studielånet bli som vilket som helst annet lån. I studieperioden trenger du altså ikke tenke på noe annet enn at du faktisk får penger inn på kontoen fra staten som du skal leve for.

 

Ta en titt på Lånekassen

 

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Skien har vel en BI-avdeling?

Tenker du på Porsgrunn, som forøvrig er lagt ned?

 

Korrekt!

 

Skal du velge noe innenfor økonomi/markedsføring bør alt annet enn BI eller MH være uaktuelt. Brenner du mer for økonomi velger du BI, brenner du mer for markedsføring velger du MH. Offentlige skoler bør ikke vurderes i det hele tatt. Vitnemål fra BI/MH veier tyngere enn et vitnemål fra en jallaskole i Drøbak for å si det slik.

Lenke til kommentar
Korrekt!

 

Skal du velge noe innenfor økonomi/markedsføring bør alt annet enn BI eller MH være uaktuelt. Brenner du mer for økonomi velger du BI, brenner du mer for markedsføring velger du MH. Offentlige skoler bør ikke vurderes i det hele tatt. Vitnemål fra BI/MH veier tyngere enn et vitnemål fra en jallaskole i Drøbak for å si det slik.

 

Fnis. Jeg kommer til å ha to økonomiske bachelorgrader samt en i markedsføring når jeg er ferdig utdannet på en såkalt jallaskole hvor jeg har studert i totalt 3 år når jeg er ferdig, i tillegg har jeg gått på folkehøgskole, jobbet som mellomleder i et kjent norsk firma halvannet år, studert noe jeg bare syntes var gøy et år og bodd i New York en periode, alt dette har gitt meg mye mer erfaring og en bedre betalt jobb enn det 3 år på BI kunne gi meg, med samme mengde studielån. Jeg har riktignok brukt mer tid, men det har jeg tjent inn i lønn når jeg er ferdig utdannet, jobbtilbudene står i kø, og jeg har hatt det utrolig gøy på veien. Erfaringen min og hvordan jeg er som person teller betraktelig mer enn papirene mine, har ikke fått noen som helst kommentarer på at jeg ikke har gått BI eller NHH eller MH, det de legger vekt på er erfaring, formell utdannelse og at jeg har turt å satse på ting som er litt utenfor boksen. Nå har dog ikke jeg satset mot de typiske finansmiljøene i Norge, men det har heller aldri vært målet mitt, dessuten kommer lønn og hvor god jobb du får mye an på hvor god du er å selge deg selv og forhandle enn hvilken logo som står på vitnemålet ditt :-)

Lenke til kommentar

Det er jo en selvfølge at arbeidsgivere heller vil ha en mer erfaring, enn en uten.

 

Men nå snakker jeg en bachelorgrad på BI/MH kontra en bachelorgrad på en jallaskole. Ikke en bachelorgrad på BI/MH kontra 3 ulike bachelorgrader på en annen skole, da sier det seg selv at det sistnevnte blir prioritert.

 

Forøvrig morsomt å lese at du har lykkes, det er sånne som deg som gir meg og andre som studerer det samme motivasjon. Og det er gull verdt, belissima!

Lenke til kommentar

Jeg synes MH er litt jalla :-P Jeg tok bedøk på MH før, fikk A. På jallaskolen slet jeg med å stå tiltross for at jeg hadde bestått bedøk på en annen skole med beste karakter, så jeg synes ikke man skal kimse av offentlige skoler heller, vi er ikke annenrangsfolk fordi vi ikke gidder å betale 50 000 i året for en utdanning vi kan få gratis. Med tanke på alle som går på BI i året så får ikke alle en knallbra jobb, de fleste får samme jobber som vi fra HiGokk med samme lønn. Så finnes de flinkisene på BI/MH som får gode jobber, men det gjelder flinkisene andre steder. For gode folk er det gode jobber uansett er mitt poeng, og før man svir av 150 raske på en utdanning så bør man stille seg spørsmålet; Hva er ambisjonene mine, og hva ønsker jeg å bruke denne til? Man taper nok på å bruke 3 år på høyere utdanning her i Norge, så man taper iallefall mye på å bruke 3 år på å ta en dyr utdanning.

 

Nå er det ikke for å sverte de private skolene i landet, for jeg er for mangfold og skolene er bra og anerkjente. Men synes det er idiotisk å reklamere for skolen sin ved at man automatisk får bedre lønn og bedre jobber enn en som tar utdanninga si gratis i Drøbak eller andre steder, men det er kanskje noe folk trenger å trøste seg med når de vet de betaler masse penger for noe de kunne fått gratis?

Lenke til kommentar
Men synes det er idiotisk å reklamere for skolen sin ved at man automatisk får bedre lønn og bedre jobber enn en som tar utdanninga si gratis i Drøbak eller andre steder, men det er kanskje noe folk trenger å trøste seg med når de vet de betaler masse penger for noe de kunne fått gratis?

 

Det har jeg aldri sagt. Det jeg derimot sier er at en enkelt bachelorgrad på MH/BI veier tyngre enn en enkelt bachelorgrad på en random off. skole. Hvis vi går ut i fra at det er like gode karakterer på begge vitnemålene og ingen relevante erfaringer fra tidligere.

Når var du på MH sist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...