Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaputt batteri eller koblingsfeil?


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En eller flere av diodene i dynamoen kan ha røket. Da vil den dra strøm når motoren ikke går.

Den vil fremdeles lade og virke i orden, men batteriet tappes.

 

Du kan sjekke dette med et mulitmeter med diodetestefunksjon. Kople fra alle kabler på dynamoen inkludert kontakter, og mål mellom + på dynamoen og dynamohuset. Snu så om på målepinnene og mål igjen.

 

Har du kontakt i begge retninger er det feil i diodene. Har du kontakt kun i en retning og brudd i den andre er de i orden.

Lenke til kommentar
En eller flere av diodene i dynamoen kan ha røket. Da vil den dra strøm når motoren ikke går.

Den vil fremdeles lade og virke i orden, men batteriet tappes.

 

Du kan sjekke dette med et mulitmeter med diodetestefunksjon. Kople fra alle kabler på dynamoen inkludert kontakter, og mål mellom + på dynamoen og dynamohuset. Snu så om på målepinnene og mål igjen.

 

Har du kontakt i begge retninger er det feil i diodene. Har du kontakt kun i en retning og brudd i den andre er de i orden.

 

Takk. var dette jeg var ute etter å få vite.

 

Men om det skulle være noen ledninger som ligger imot noe og tapper strømm, kan det måles på batteriet?

Lenke til kommentar

Det pleier å være noe som tapper nesten uansett i en bil. F.eks klokke og/eller tankmåler, men det er veldig lite. Kanskje du kan se en liten gnist hvis du tar batteripolen av og på.

 

Det er sjelden kabler som ligger sammen da dette fort vil bli fryktelig varmt eller du vil se noe stå på selv om bryteren er av.

 

Det går an å måle hvor mye strøm som tappes, men det kan resultere i at sikringen i multimeteret går. Den tåler bare rundt 10-15 ampere.

Sjekk dynamoen først, hvis den er i orden kan du sette multimeteret til å måle ampere og måle mellom selve batteripolen og polskoen. (Den negative er den tryggeste å skru av)

 

Da vil du sikkert måle noen milliampere hvis alt er i orden.

Måler du f.eks 1 ampere blir batteriet tomt i løpet av en dag eller to, litt avhengig av batteriets størrelse og tilstand.

 

Hvis alt dette er i orden gjenstår egentlig bare feil i batteriet eller at du kjører med "alt mulig på" kombinert med småkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...