Gå til innhold

Mister hastighet på fibernett


Anbefalte innlegg

Har 30/30 fibernett i huset.

Når jeg måler hastigheten på PCen min mister jeg rundt 10/10 mbts.

 

Jeg tror at mye forsvinner i ruteren for når jeg kobler direkte til "hjemmesentralen" (modemet?) er hastigheten det jeg er lovet.

 

Det er kunn ett uttak for PC/Internett i hjemmesentralen og den går videre til den trådløse ruteren. Fra den har jeg dratt en kabel (aner ikke hvilken, men en 15 meters ny fra elkjøp) til PCen min. Lurer på om jeg kan bruke en slags splitter ut fra hjemmesentralen som gjør at hastigheten på nettet ikke blir så redusert?

 

Spør om du trenger mer info for å hjelpe meg med problemet..

 

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testen gjennom routern og direkte mot "modem'et", er det gjort gjennom samme 15 meter ledning?

 

Om ikke så kan det være kvaliteten på ledningen.

 

Ellers er det fullt mulig at routern er problemet. Sjekke om du har siste firmware eller gå til forumet for din router og sjekke om andre har samme problemet. Dette forumet er litt for generelt.

Lenke til kommentar

kan ikkje ver at ruteren ikkje klarer mer enn ca 20Mbit/s på wan sida.

Ser heller ikkje heilt vitsen med å kjøre switch før ruter. Får vel stort sett bare ein wan ip fra leverandør. og då hjelper det lite med ein switch.

 

Ville heller sett på den ruteren du har.., om den støtter så store hastigheter. Om den ikkje gjør.., kjøp ny :p

Lenke til kommentar

Den ruteren fikk vi med i fibernettpakken. Virker bare dumt om den da ikke støtter hastigheten vi betaler for, og den gjør nok det for jeg har fått inn 28mbts vi rutern.

 

Ja, alt er med den samme kabelen. Den er foresten bare 2 uker gammel, så jeg tror ikke det noen feil på den.

 

Hva er en "switch", hvor kan jeg kjøpe det, og hvordan fungerer det? :p

 

 

Christian

Lenke til kommentar

Har lest om switcher nå.. men lurer på hvordan jeg trenger?

 

Har du noen anbefalinger?

 

Må kunne overføre hastigheter fra 100mbts eller mer (da jeg vurderer å oppgradere til dette). Skal koble den inn i hjemmesentralen og derfra videre til den trådløse ruteren og til PCen min. Den må altså ha 1 inngang og minst 2 utganger (om det er sånn det fungerer), men den kan godt ha 3 eller flere utganger da jeg ofte får besøk med PCer og kabel ;D

 

Christian - Takk for all hjelp

Lenke til kommentar

eg forstår ikkje heilt poenget med ein switch mellom hjemmesentral og ruter.

Ut fra hjemmesentralen får du 1 IP fra din leverandør. Kobler du til ein switch der MÅ du ha ein ruter etter for å få flere ip'er. Ellers kan det hende at bare ein pc kommer på nett. Den raskeste til å få den eine IP'en du har.

Sånn eg ville gjort det var så skaffa ein ruter som takkler 100Mbit inn på WAN sida (internett porten) og med gbit porter ut. Så dersom du har behov for mer utganger kjøper du ein swith. Sånn i utganspunktet trenger du ikkje det. Ein vanlig ruter har stort sett 4 utganger.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om fibernett (Altibox?) som kun leverer EN IP-adresse og derfor kun støtter ETT nettverkskort på WAN-siden, må det gå via eksisterende ruter eller en annen ruter.

 

En switch vil ikke ha noen nytteverdi FORAN ruteren i dette oppsettet, men plasseres den ETTER ruteren vil den jo gi flere nettverksporter hvis det er ønskelig.

 

Når det gjelder hastigheten ville jeg testet med og uten ruter, med en annen kabel, så med en annen PC, og så i siste omgang klaget til leverandøren dersom hastighetstester mot flere "Testsiter" viser det samme over lengre tid.

 

Hvordan tester du? tptest.se? Speedtest.net? andre?

 

Husk at så godt som INGEN privatbrukere har full hastighet mot internett hele tiden fra sin ISP, alle baserer seg på en viss overbooking. Du bør dog kunne måle full spiker noen ganger.

Lenke til kommentar

Bruker tptest.se/bredbandskollen

Har også lastet ned deres program og tester med det noen ganger - Vikenfiber har bedt meg bruke dette. (Har klaget)

 

Når jeg sendte klagen ba de meg teste med en bra PC med kabel direkte til hjemmesentralen (denne PCen er mer enn bra nok). Fikk mer enn jeg var lovet i hastighet.

 

Problemet er at jeg mister utrolig mye av hastigheten når jeg kobler gjennom den trådløse routeren (den har 4 utganger til kabler - bruker kabel fra den til PCen bare 5 meter unna). Hastigheten går fra 30 mbts til alltid å være under 20. Måler den oftest ned til 10-11.

 

Trenger ikke flere nettverksporter.

 

Oppsettet i huset er som følger:

 

Hjemmesentral og trådløs router i kjelleren.

Stasjonær PC i kjelleren som har kabel fra den trådløse routeren.

Bærbar PC i toppetasjen (3 etasjer) som fungerer stasjonær - flyttes sjeldent på, men bruker trådløst nett. Blir for langt og dumt med kabel da den ikke kan trekkes i veggen.

 

Har i tilegg 1 bærbar jobb PC som går på det trådløse. iPod brukes også. Må ha trådløst nettverk altså.. Funker ikke å bare bytte det ut med f.eks nettverk over strømlinjen. Dette er noe dyrt også, av det jeg har sett.

 

Håper dette var nok info og at du kan gi meg ett svar på hva jeg bør gjøre ;D

 

Takk!

Lenke til kommentar

Som flere andre her skriver har dessverre mange rutere i handelen ikke helt optimal ytelse på forbindelser over 10-14 mbit.

 

Har selv måttet skifte ruter 2 ganger da hverken "skrotnisse-ruteren" eller den avanserte "open source embedded"-ruteren klarte biffen.

 

Jeg endte selv "dessverre" på D-Link DIR-855.

 

Dyrt produkt med flere mangler ift. funksjonalitet hvis du sammenligner med andre produkter (også open source), men tåler 50 Mbit++ uten problem. :)

 

Bruker en delt løsning (D-Link for ytelse, open source-boks for avansert funksjonalitet).

 

Hvilken ruter bruker du til formålet?

Lenke til kommentar

3Com® OfficeConnect® ADSL Wireless 108 Mbps 11g Firewall Router

 

Er den vi har nå.

 

Du må slutte å snakke så avansert, jeg er bare en 15 år gammel gutt som prøver å gjøre familiens internett bedre :p Har selvfølgelig litt peiling, men innenfor nett osv er jeg nærmere blank.. xD

 

Kom heller med noen linker til komplett osv enn å snakke om forskjellige typer routere for jeg aner ikke hva du snakker om da ^^

 

Takk for at du hjelper meg ;)

Lenke til kommentar

Skjønner :)

 

Den modellen vet jeg ikke mye om dessverre.

 

Men her er link til en ny test av rutere på Din Side som tar for seg flere modeller, bl.a. den jeg selv har (D-Link DIR-855).

 

http://www.dinside.no/831084/fire-rutere-paa-benken

 

En mindre D-Link-modell med navn DIR-655 klarer også høye hastigheter, jeg hadde den tidligere.

 

 

Sjøl handler meg mye på Netshop og Amentio, men sjekk Kelkoo og Prisguiden for priser. Kjøper du via nettsjapper kan du jo få testet produktet og i verste fall returnere det innenfor "angrefrist" på 14 dager hvis det ikke hjelper på hastigheten. :)

 

Lykke til!

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Det går kun på den trådløse delen.

 

For å få nytte av det må du ha 5 GHz-støtte (802.11n 5 GHz) både på ruteren og PCen som skal bruke det, og det er ikke noe å bry seg om hvis du ikke er plaget av radiostøy/interferens fra naboer e.l.

 

Og det påvirker ikke ytelsen på kabel i det hele tatt.

 

 

Kort forklart bruker Wi-Fi tradisjonelt en del av frekvensbåndet rundt 2400 Hz (2,4GHz) som er uregulert. Dette båndet brukes også av Bluetooth, DECT, trådløse videosendere, babycalls og andre greier som gjør at det kan bli mye støy og slikt.

 

For noen år siden ble det åpnet for å bruke ett uregulert område til som ligger rundt 5000 Hz (5 GHz) der det er bedre plass og mindre støy.

 

F.eks. i områder der det er mange naboer med Wi-Fi kan det være nødvendig å bruke 5 GHz for å få god ytelse over trådløst i det hele tatt.

 

Men 5 GHz gir dårligere dekning innendørs - da disse signalene blir mer påvirket av hindringer som vegger o.l.

 

Og hvis alle får seg 5 GHz-rutere blir det jo fullt der og til slutt, så er vi jo nesten like langt. :)

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på om de bærbare støtter 5 Ghz. Den ene er gammel og den andre relativt ny, men dette er ikke viktig uansett.. for jeg har stasjonær med kabel. Dermed går jeg isåfall for den billigste (DIR-655).

 

Spørsmålet er deretter om dette har noen nytte? Kommer den til å fungere bedre enn den jeg har nå? Er det noe jeg kan sjekke nå eller må jeg kjøpe og teste?

 

Christian

Lenke til kommentar
Har selv måttet skifte ruter 2 ganger da hverken "skrotnisse-ruteren" eller den avanserte "open source embedded"-ruteren klarte biffen.

Interessant. Hvilken "open source embedded" var dette?

 

Jeg endte selv "dessverre" på D-Link DIR-855.

 

Dyrt produkt med flere mangler ift. funksjonalitet hvis du sammenligner med andre produkter (også open source), men tåler 50 Mbit++ uten problem. :)

Hvordan er den når det gjelder å håndtere mange samtidige forbindelser?

Bruker en delt løsning (D-Link for ytelse, open source-boks for avansert funksjonalitet).

Hvilken open source boks bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...