Dragen Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Leier en leilighet med bad og toalett adskilt av fellesgangen i huset. Flere ganger har huseier gått inn på badet og toalettet mitt uten min samtykke. Hun har klaget over mangel på renslighet og at jeg har en bunke med FHM ved siden av dassen. Hun går ofte inn rett etter at jeg har dusjet, og klager på at det ligger støv og fuktighet på badet. Har hun rett til dette? Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Nei selvfølgelig ikke. Gi henne beskjed og vis til husleielovens § 5-6. Utleierens adgang til husrommet. Hun har ingen rett til å bare komme busende inn uten grunn kun for å sjekke hva du gjør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Utleier har, med de unntak som føler av husleielovens §5-6, ikke større rett til "innsyn" i en leiebolig enn hun har i en bolig eid av - la oss si - din nabo eller bestemor. Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Som to foregående poster viser til, gjelder §5-6 ja. Du har en plikt til å overholde et renhold innenfor rimelighetens grenser, men alt det andre du nevner blir helt usaklig i denne (og for øvrig alle) sammenheng(er), derav FHM og fukt på badet etter dusj. Husll § 5-3 (2). Minner litt om husleieforhold i "gamledager" da utleier gjerne ble "snurt" over at man ikke sa ifra når man gikk på kino, skole etc..hehe. Utleier tar i mot telefoner for deg osv. Engang fattern hadde med seg mat hjemmefra til hybelen, så måtte han dele maten med utleier, fordi hun var så pågående. Sånt er irriterende, og slike folk har jo "alltid rett" i følge dem selv. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg heller leid hos noen normale mennesker. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg vasker bad og dass etter behov, men aldri sjeldnere enn hver 2. uke. Jeg bor alene, og bruken blir også deretter. At støvet legger seg kan da ikke være noen fare for bygget. Og at spesielt badet blir støvete, er ikke noe rart da døra er i en gang som blir brukt ofte og med teppe på gulvet. Skal ikke mer enn 5 min før støvet returnerer etter at jeg har vasket der inne. Jeg er alltid på utkikk etter ny leilighet, pga flere grunner. Men det er vanskelig å finne en leilighet på over 50 m² i sentrum i Lillehammer til under 5000,- i måneden. Jeg får ikke mulighet til å flytte litt lenger ut på "landet" før jeg får meg bil, og det kan ta en stund. Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg vasker bad og dass etter behov, men aldri sjeldnere enn hver 2. uke. Jeg bor alene, og bruken blir også deretter. At støvet legger seg kan da ikke være noen fare for bygget.Og at spesielt badet blir støvete, er ikke noe rart da døra er i en gang som blir brukt ofte og med teppe på gulvet. Skal ikke mer enn 5 min før støvet returnerer etter at jeg har vasket der inne. Jeg er alltid på utkikk etter ny leilighet, pga flere grunner. Men det er vanskelig å finne en leilighet på over 50 m² i sentrum i Lillehammer til under 5000,- i måneden. Jeg får ikke mulighet til å flytte litt lenger ut på "landet" før jeg får meg bil, og det kan ta en stund. Som sagt; du oppfyller kravene på alle mulige måter, fukt vil det alltid være på et bad. Spørsmålet blir bare hvor stor toleranse du har i forhold til den pirkete utleieren. Jeg hadde pakket teltet (kanskje ikke vinterstid på Lillehammer dog). Du får vri litt på spørsmålet, og spørre om du kan få se utleiers bad, sammenligne og se hvordan det "bør" være. Sikker på at utleier sneiper igjen smella da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå