Gå til innhold

Jeg skal sørge for verdensfred i fremtiden

ToYBoi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir ikke helt rett å klandre Obama for afghanistan, det er ikke bare usa sin krig, men en samlet natokrig. Ikke kan han bare trekke ut heller for så å levne afghanistan i kaos, det blir ikke noe bedre.

Obama har bare gjort prat ja, men det alene har utgjort mye rundt om i verden, bare ved at han holdt en østlig-vennlig tale i Kairo. Han er vel muligens også første presidenten på lenge som ikke har startet en krig, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Å sette Obamas fredspris under spørsmålstegn er helt greit, jeg har ingen motvendinger i forhold til dette. Men det også forutsetter at folk holder seg til fakta, og begrunner hvorfor han ikke fortjener prisen.

Jeg er også av den oppfatning at prisen kom litt for tidlig i Obamas tilfellet. Men jeg kan også finne drøssevis av argumenter som kan forsvare han som verdig vinner av prisen.

For det første er det viktig å minne at verken Irak eller Afghanistan var Obamas ”barn”. All skytset bør rettes mot den mest ukompetente, og minst reflekterte, presidenten USA har hatt i sin, forholdsvis, unge historie – George W. Bush. Alle som har litt innsikt i internasjonal politikk er klar over at det letteste for en statsleder er å starte en krig når han/hun selv ønsker det. Det som er mer problematisk er faktisk å ende en krig når han/hun ønsker det. Obama skal ikke klandres for at Bush gikk på krigs-anabole. Å rette på alt det gale Bush har gjort i sin periode, som USAs øverste leder, tar tid, politisk vilje og planlegging. Jeg er ikke i tvil at Obama har subjektive preferanser til å ende begge krigene som Bush er ansvarlig for, men å trekke seg uten å miste ansiktet, for verdens eneste supermakt, er ingen enkel sak. Man setter sitt lands rykte, posisjon og verdighet under slike handlinger.

Folk kritiserer Obama for økning av antall soldater i Afghanistan, men glemmer fort at Obama poengterte under presidentvalget at han ønsket å ende krigen i Irak så fort som det lar seg gjøre, og deretter flytte mange av disse soldater til Afghanistan for å stabilisere området. Dermed gjør ikke Obama noe mer utover det han selv har presisert før han ble president. Jeg kan ikke si noe annet enn at han opptrer klokt i dette tilfellet hvis vi tar i betrakting omstendighetene og rammene han må operere under. Man øker antall soldater men samtidig fremhever en tilbaketrekning i 2011. Dvs. man tilfredsstiller begge sider av opinionen.

Hans retorikk brukes mot han, men det er nettopp hans retorikk som har bidratt til optimisme. Det er tydelig at han ønsker mer diplomatisk tilnærming for de fleste problemer og utfordringer. Men, og som sagt, omstendighetene lar han ikke benytte seg av denne tilnærmingen. Forholdet til enkelte deler av den muslimske verden er skadet for lang tid fremover, og Bush sin politikk har lukket døren for diplomatiske samtale med disse miljøene på ubestemt tid. Hvordan det hele skal ende har ikke bare med Obama å gjøre men også med hva motparten ønsker. Mest sannsynelig får vi ikke noen diplomatisk fremgang før år 2012 når USA, forhåpentligvis, trekker seg ut fra både Irak og Afghanistan.

Obamas moderate tilnærming har også bidratt til bedre klima mellom USA og Russland, som var på det kaldeste under Bush perioden hvis vi ser bort i fra kaldkrigen. Til tross for at Bush brukte alle krefter til å ødelegge det som hans far arbeidet målrettet for i begynnelsen av 90-tallet, har Obama lykkes med å få en solid relasjon til Russland. I tillegg fortjener Obama skryt for at han i det minste åpner for dialog i forbindelse med klima spørsmålene, noe som Bush var operert i mot. Om Obama lykkes til slutt med alle mål som han har satt seg, gjenstår å se. Prisen han hentet i går bidrar også til å legge press på Obama til å yte enda mer i forhold til det som i dag fremstår som ren retorikk. Til slutt, det tar mer enn ett år å reparere alle leker som Bush har ødelagt.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Fredsprisvinneren har sendt de første soldatene:

<a href="http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=599525" target="_blank" rel="nofollow">http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=599525</a>

Jeg lover å ikke invadere Sverige med krigsøksa mi.

I can has fredspris? :)

Du må nok rydde opp i konflikter som allerede er i gang, ikke unngå å starte nye.

Ah. Jeg går og slipper løs alle som er fengslet. Peaceprize nao?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...