Gå til innhold

Speedtouch - problemer med å åpne enkelte porter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om vi snakker nextgentel her så vet jeg at port 80 og 21 har noe lokalt oppsett som må endres i routern for at de skal gå gjennom til LAN pc. Ta en titt på nextgentels uoffisielle forum.

http://ngtforum.net/

Jeg pleier å bruke denne siden for å teste porter: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Du må selvsagt ha et program på innsiden som lytter på de portene du ser etter.

Shields up nettsiden som jeg bruker pleier å vise STEALTH dersom port forwardingen overhodet ikke funker. CLOSED eller OPEN dersom den kommer igjennom til en maskin. (OPEN om noe lytter. CLOSED om det ikke er noe der som lytter).

Lenke til kommentar

Takk for svaret!

Jeg fikk fjernet 80 og 21 - og la de til på nytt, men de er fortsatt ikke åpne. Men jeg testet også å åpne 3306 - for MySQL-server - men det fungerer heller ikke.

Noen forslag? :)

10 NAPT TypeB_1		 any:21						 10.0.0.2:21					0
11 NAPT TypeB_1		 any:80						 10.0.0.2:80					0
12 NAPT TypeB_1		 any:3306					   10.0.0.2:3306				  0

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Har du brukt telnet før? Om ikke, så kan du bruke den til å teste TCP porter. Åpne programmet slik:

start->kjør

telnet<enter>

open 10.0.0.2 Portnummeret

Det som skjer da er at enten timer det ut, ellers så flytter markøren seg opp til venstre hjørne og du kan begynne å skrive. Når du trykker ENTER så vil connection som oftest lukke seg igjen (alt etter hva serverprogram som lytter på porten der).

Først må du sørge for at noe lytter på porten.

Deretter utfører du telnet til maskin IPen din (10.0.0.2) på rett port. Dersom det feiler ser det slik ut etter noen sekunder:

----------------------------------------------

Microsoft Telnet> open 10.0.0.2 22

Connecting To 10.0.0.2...Could not open connection to the host, on port 22: Connect failed

Microsoft Telnet>

Dersom du får dette så kan jeg si at feilen ikke ligger i routern men på 10.0.0.2 maskinen.

Antageligvis er det en brannmur som er slått på der som tuller seg.

Alltid når man holder på med å åpne porter, slå av ALT av brannmurer og lignende til du får kontakt. Deretter kan du slå på 1 og 1 og evt justere dem.

Om testen over funker fint, så er neste steg følgende:

Åpne http://www.whatismyip.com/ og skriv ned IPen du har (feks 99.11.22.33).

Så gjør du samme test igjen. Dersom denne feiler som vist under...

Microsoft Telnet> open 99.11.22.33 22

Connecting To 99.11.22.33...Could not open connection to the host, on port 22: Connect failed

Microsoft Telnet>

så er det ENTEN routern som er feilkonfigurert eller internettleverandør som sperrer porter. Hvilken leverandør har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...