Gå til innhold

Robust kompaktkamera under 5500 kroner, Panasonic LX3?

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid vurdert Panasonic Lumix Lx3. Har ventet litt nå for å se om det skulle komme en etterkommer, men er så sugen på et nytt kamera nå at jeg bare må kjøpe meg et. Nå ser eg også at det er en del speilreflekskameraer som har en billig penge. Så spørsmålet mitt, bør jeg kjøpe Lx3 eller et speilreflekskamera eller et annet kompaktkamera?

Tar bilder for det meste bilder:

Inne i selskap

Ute både sommer og vinter, dag og natt. (kjører slalom om vinteren)

Robust, men trenger ikke å være det

Maks pris 5500,-

Takker så meger for svar :yes:

Edit: Emnetittel endret av moderator.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som du bør tenke over, er om du bruk for lengre brennvidder enn det som LX3 har. I såfall bør du vurdere noe annet. En Canon S90 (eller G11) eller en speilrefleks.

Tom

Enig med dette. LX3 har en zoom tilsvarende 24-60 mm. Mange synes dette er for snevert, og ønsker mer telezoom. Når det er sagt, har jeg kun lovord å si om LX3. 24mm. F/2.0. Mmm...

Lenke til kommentar

Takker så meget for svar folkens! :thumbs:

Har ikke kommet meg på nett de siste dagene, men er der nå.

Størrelsen på kameraet har ingen betydning. Jeg vil bare ha best bildekvalitet til rimeligst pris og et kamera jeg er fornøyd med. Det med brennvidden ble jeg litt usikker på når dere nevner det, kommer til å bli brukt til en del sport også dette kameraet. Mener dere at jeg heller burde ta en titt på GF-1 eller E-P1. Ser nå at E-P1 ligger på 4999,- på Japan Photo, mens GF-1 ligger på 5690,-

Hva bør jeg velge? :)

Lenke til kommentar
Størrelsen på kameraet har ingen betydning. Jeg vil bare ha best bildekvalitet til rimeligst pris og et kamera jeg er fornøyd med.

Da vil jeg si at du bør glemme både GF1 og E-P1 - der betaler du faktisk en god del for den krympede størrelsen (i tillegg til "nyhetspåslaget"). Skal du lett kunne ta gode innebilder med noen av disse (og da mener jeg uten blits), bør du ha Panas 20mm/1,7 pancake - prisen runder da 7000,- for GF-1 kitet, og runder 8000,- for et E-P1-kit + Panacaken.

Jeg har ikke prøvd Oly E-420/E-450, men har fått med meg at de selges med respektabelt kit-objektiv for ca 2500,- og at mange gir dem god omtale her på forumet. Da har du 3000,- til overs for å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv for innebruk - det burde vel la seg gjøre? Hva mener folket?

(Og bare så det er sagt: Jeg er veldig happy med min Oly E-P1, og synes 20mm/1,7 fra Pana kler det særdeles godt til bl.a. innebruk - men prisen man betaler for portabilitet/kompakthet og design er høy. Er det kun bildekvalitet som teller, er den unødvendig høy.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...