Sameboe Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) 7. Eric Cantona Fullt navn: Eric Daniel Pierre Cantona Kallenavn: The King Nasjonalitet: Fransk Født: 24. mai 1966 Fødested: Auxerre Posisjon: Spiss Høyde:186 Vekt: ? Overgang: Kom fra Leeds til ManUtd i 1992 for £1 200 000 Kontrakt: Laggt opp United-debut: Vennskapskamp mot Benfica i Lisboa for å markere Eusebio sin 50 års dag. Klubber: 1983–1988 Auxerre 82 (23) 1985–1986 → Martigues (loan) 15 (4) 1988–1991 Marseille 40 (13) 1989 → Bordeaux (loan) 11 (6) 1989–1990 → Montpellier (loan) 33 (10) 1991 Nîmes 16 (2) 1992 Leeds United 28 (9) 1992–1997 Manchester United 144 (64) Ungdomsklubber: ?–1981 SO Les Caillols Informasjon om spilleren: Er en tidligere fransk fotballspiller, nå strandfotballspiller. Han avsluttet sin profesjonelle karriere i Manchester United, der han var med på å vinne fire ligatitler og to FA-cuptitler i løpet av fem år. Cantona blir ofte regnet som en av hovedårsakene til Manchester Uniteds nye storhetstid. I 2000 ble han kåret til århundrets spiller i Manchester United. Cantona spilte i Frankrike for Olympique de Marseille. Han var kjent for sitt hissige temperament. Under en vennskapskamp mot Torpedo Moskva rev han av seg skjorta og kastet den fra seg etter å ha blitt byttet ut. Klubben reagerte med å suspendere ham i en måned. Noen uker senere fornærmet han landslagstreneren på TV. Cantona gikk på utlån til Bordeaux, og deretter til Montpellier, hvor han var med på å vinne den franske cupen. Han kom tilbake til Marseille, men ble snart solgt til Nimes. Under en kamp kastet han ballen på dommeren i protest. Det franske fotballforbundet gav ham en måneds karantene. Cantona reagerte ved å fornærme dem igjen, og karantenen ble utvidet til to måneder. Da bestemte Cantona seg for å legge opp som fotballspiller. Etter hvert ble Cantona overtalt til å gjøre comeback, og flyttet til England. Han ble hentet av Trevor Francis til Sheffield Wednesday på prøvespill i 1991, men han gikk til Leeds United, og hjalp dem til å vinne ligagull i sesongen 1991/92. Sesongen etter ble Cantona kjøpt av Sir Alex Fergusons Manchester United for £1 200 000. Dette salget er i ettertid ansett som en av de største feil ledelsen i Leeds har gjort. Cantona huskes dessverre for en episode som oppstod 25. januar 1995. I en bortekamp mot Crystal Palace, utførte Cantona et "kungfu"-spark mot en Palace-tilhenger etter at Cantona var blitt utvist av dommeren. Under en pressekonferanse etter kampen kom Cantona med det som kanskje er hans mest kjente sitat. Idet journalistene samlet seg for å høre hva han hadde å si, kom Cantona inn i rommet, satte seg ned og sa, langsomt og veloverveid: "Når måkene ... følger etter tråleren ... er det fordi de tror ... at man vil kaste sardiner ... ut i havet". Deretter reiste han seg og gikk, til journalistenes store forundring. Han ble idømt 120 timers samfunnstjeneste for sparket, og fikk over et halvt års karantene av FA. Han bommet bare på et straffespark på alle årene han spilte for United og det var er nok mange som har undret seg over hvordan han alltid sendte keeperen feil vei. Cantona gikk under tilnavnet "Eric The King" og regnes som en av de beste spillerne på de britiske øyer gjennom tidene. Hans oppbrettede krage ble etter hvert også et varemerke mens han spilte for Manchester United. Er berømt for å ha gjort om fotballen til kunst på høyt nivå. Etter sesongen 1996/97 la Cantona opp som profesjonell fotballspiller. Etter at han dro tilbake til Frankrike, ble han kaptein på det franske landslaget i strandfotball. Etter fotballkarrieren har Eric Cantona arbeidet med fransk film, først og fremst som skuespiller, men han har også regissert en kortfilm, Apporte-moi ton amour, i 2002. Han har deltatt i flere TV-reklamer, spesielt for Nike. Cantona har vært spesielt aktiv i JoGa BoNiTo, og er nå trener for det franske landslaget i strandfotball. Han spiller i en komedie kalt "Looking for Eric". Eric Cantona tok 18 straffespark for Manchester United, hvorav han scoret på 16. På 17 av de 18 straffesparkene sendte han keeper motsatt vei av ballen. En av gangene gikk keeperen riktig vei. De to brente straffesparkene kom mot Leeds United (skjøt utenfor) og mot Blackburn Rovers (Tim Flowers reddet). I begge tilfellene reparerte Cantona skaden ved å score på et senere tidspunkt i kampen. Se filmen hos Youtube Endret 10. desember 2009 av Sameboe Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Cantona huskes for en episode som oppstod 25. januar 1995. Her må du ha feilformulert. Får grøssninger av setningen over. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Cantona huskes for en episode som oppstod 25. januar 1995. Her må du ha feilformulert. Får grøssninger av setningen over. Jeg har nok ikke skrevet det selv Tok det fra wikipedia ved førsteutkast Send meg gjerne en tekst jeg kan legge til de som vil Jeg kjenner dessverre veldig lite til hva han gjorde i United drakta ettersom jeg er ganske ung av alder. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Då hadde det muligens vore betre om nokon som faktisk opplevde Kongen kunne skreve ein førstepost. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Då hadde det muligens vore betre om nokon som faktisk opplevde Kongen kunne skreve ein førstepost. Skulle egentlig foreslå det, men ser at jeg glemte det Send meg PM, og jeg vil sette nicket til vedkommende under teksten Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Han hadde jo en sinnssykt scoring mot Sunderland, ellers var det jo deilig med FA-cupfinale scorignen mot Liverpool. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det står først at han bare bommet på ett straffespark, men så kommer et avsnitt om hans to straffemisser. Rett på det. Straffen mot Leeds var for øvrig en av de få gangene jeg har sett Cantona regelrett bomme på ballen. Tok vel med seg litt av banen med støvelen i tillegg. Cantona huskes antakeligvis best for "Kung Fu-sparket" og scoringen mot Sunderland, men for meg er Cantona best i minne på grunn av alle de små tekniske finessene som gjorde det så åpenbart at han var et unikum av en fotballspiller. Hælspark, finnter og en gudegitt førstetouch gjorde at han så muligheter og fant åpninger som ingen andre kunne tenkt på engang. Roy Keane sier det best: "Collar turned up, back straight, chest stuck out, he glided into the arena as if he owned the fucking place. Any arena, but nowhere more effectively than Old Trafford. This was his stage. He loved it, the crowd loved him" Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Litt merkelig egentlig. Han og Zidane hadde samme roen med ballen. Lenge gikk jeg rundt og trodde at Cantona hadde langt mer temperament, men det valgte Zidane og motbevise i en VM-finale. En annen artig sak er at begge spilte for Frankrike, Zidane tok over som kaptein etter at Cantona ble utestengt for å utøve kampsport på en fotballbane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå