Gå til innhold

Bra gamer til ca.8000?, har PSU+OS+Kabinett

Anbefalte innlegg

Jeg, har satt meg et budsjett på ca. 8.000. Målet er en bra gamer pc.

Jeg har mus/tastatur, hardisker, DVD, en 650W psu, OS og et Antec Sonata III 500 kabinett. Som GPU har jeg sett meg ut et 5870 kort, og planen var da å kutte litt i kabinettet for å få plass.

1. Kabinett

Bør jeg kjøpe nytt, eller beholde det jeg har?

2. GPU

5870 til ca. 3.000,- med mulighet for CF senere var det jeg hadde i tankene. Godt valg?

3. CPU:

INTEL CORE I5-750 2.66GHZ SKT1156 FSB1333 8MB 1.550,-

Bør jeg slenge på 500 og gå for enten INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 eller INTEL CORE I7-860 2.80GHZ SKT1156 FSB1333 8MB?

Da hadde jeg i tillegg fått støtte for 6MB ram, men er det verdt det?

4. HK:

MSI 1156 P55 DDR3 SATA2 2XGBLAN (P55-GD65) 1.257,-

Kan ikke så mye om HK, men dette passer vel bra til I5-750 + at det har god? (8x8?) støtte for CF og lett klokking for en nybegynner? :)

Kom gjerne med andre forslag...

5. Minne

CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/ CL9/ 1, 65V./ XMS3 Intel i5/i7 920,-

Ser dette greit ut?

6. Lagring

INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2 1.755,-

Jeg har en del gamle hardisker fra før som kjører 5400 rpm, vil det svekke spillytelsen? I så fall kunne jeg kanskje gått for denne?

SAMSUNG 500GB SATA 7200RPM 16MB (HD502HJ) 376,-

-----

Tar gjerne i mot alle tips som kan bidra til å få PC'n bedre eller billigere..;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte primæroppsettet ditt, med i5 750, 4GB ram, og den X25-disken. Har en slik selv, og det er bare supert. Å ha en vanlig harddisk sammen med en slik reduserer ikke ytelsen i spill.

650W skal holde fint til det utstyret du nå har satt opp, men det spøker nok hvis du har planer om et skjermkort til. Men den bekymringen kan du da ta om et år eller så.

Modifisering av kabinetter funker som regel fint, bare tenk på luftflyt slik at komponenter får nok luft

Lenke til kommentar
Men vil jeg oppleve redusert ytelse i spill med mine 5400 rpm disker, enn om jeg oppgraderer til en 7200 rpm?

Noen kommentarer til HK, og eventuelt om i7-860 hadde vært lurt?

Det er absolutt ikke nødvendig med I7 med tanke på spill. Den yter mikropisk bedre enn i5. I5 gir mye for pengene og er lett å overklokke. Selv kjører jeg min i5 på 3.2 ghz med stock kjøler. Kan sikkert klokke den videre, men har liksom ikke sett vitsen i det. Kjører alle spill glatt likevel. 5400rpm disker er trege, men tviler på at du merker noe særlig av dette i spill. Dersom du gjør det kan du installere spillet på SSDen. Ta heller å bytt ut de gamle diskene dine på sikt. Dette med 6gb stemmer, men du kan jo kjøpe 4+4gb eller bare starte med 4gb og se om du eventuelt trenger mer.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldingene. Ser ut som det blir i5-750, Intels SSD og det første 5870 kortet jeg får tak i.

Hva synes dere om HK og Minne? Her er jeg usikker og tar gjerne imot gode tips! Vil helst ha grei CF støtte til senere oppgradering.

Minnen er helt fin den. Viktig å ikke henge seg opp CL og mhz. I praksis så vil du ikke merke særlig forskjell.

Såvidt jeg vet så har vell ingen p55 kort støtte for 2 stk 16x pci-ekspress, da må du opp i 1356 socketen og da blir ting fort mye dyrere.

Hovedkortet er bra. Du må nesten bare se etter hva du er ute etter. Det som ofte skiller normale fra litt dyrere hovedkort er overklokkingsfunksjoner og flere s-ata kontaker. Er dette mindre viktig så går du for et billigere. Det du har nevnt er fullt brukbart.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Men er det noen forskjell på 2stk 16x pciexpress-kanaler fremfor 2stk 8x ytelsesmessig? Har ennå tilgode å se en test som viser at det faktisk er forskjell...

Og når det gjelder 5400 vs 7200rpm-harddisker, så vil du kanskje oppleve litt lenger loadetid når nytt brett lastes inn, og når spillet starter opp. Under selve spillets gang vil ikke spillet yte dårligere (altså mindre framerate).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...