tom2912 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Har kommet opp i muntlig tentamen i matte. Kan noen forklare meg hva logaritmer og andregradslikninger er, og komme med noen eksempler? Håper på mange svar Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Har kommet opp i muntlig tentamen i matte. Kan noen forklare meg hva logaritmer og andregradslikninger er, og komme med noen eksempler? Håper på mange svar Logaritmer er vel egentlig ganske enkle. Logaritmen til ett tall, x er det tallet (la oss si y) du må opphøye grunntallet i for å få x, enkelt å greit. Eks: lg10(1000) = 3 Det lille 10-tallet er grunntallet. Spørsmålet da er... hvor mange ganger må du gange 10 med hverandre for å få 1000, jo det er 3. 10 x 10 x 10 = 1000. La oss ta en annen. lg2(128) = 7 Her ser du at grunntallet er 2, hvor mange ganger må du gange 2 med hverandre for å få 128? Svaret er 7 som du ser. Endret 10. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
tom2912 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Har kommet opp i muntlig tentamen i matte. Kan noen forklare meg hva logaritmer og andregradslikninger er, og komme med noen eksempler? Håper på mange svar Logaritmer er vel egentlig ganske enkle. Logaritmen til ett tall, x er det tallet (la oss si y) du må opphøye grunntallet i for å få x, enkelt å greit. Eks: lg10(1000) = 3 Det lille 10-tallet er grunntallet. Spørsmålet da er... hvor mange ganger må du gange 10 med hverandre for å få 1000, jo det er 3. 10 x 10 x 10 = 1000. La oss ta en annen. lg2(128) = 7 Her ser du at grunntallet er 2, hvor mange ganger må du gange 2 med hverandre for å få 128? Svaret er 7 som du ser. Eksempel 2: Det du sier er at Lg kun kan være et partall eller et tall du kan ta kvadratroten av. Er det riktig eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Eksempel 2: Det du sier er at Lg kun kan være et partall eller et tall du kan ta kvadratroten av. Er det riktig eller er jeg helt på bærtur? Nei, grunntallene kan også være oddetall og det trenger ikke gå opp i hele tall. Eks: lg10(30) = 1,477 lg7(49) = 2 Lenke til kommentar
tom2912 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Eksempel 2: Det du sier er at Lg kun kan være et partall eller et tall du kan ta kvadratroten av. Er det riktig eller er jeg helt på bærtur? Nei, grunntallene kan også være oddetall og det trenger ikke gå opp i hele tall. Eks: lg10(30) = 1,477 lg7(49) = 2 Ok da tror jeg at jeg forstod. Du har vel ikke en definisjon på hva en logaritmelikning er og noen eksempler? Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Ok da tror jeg at jeg forstod. Du har vel ikke en definisjon på hva en logaritmelikning er og noen eksempler? Tror ikke jeg skjønte hva du mente nå... har du en ligning med en logaritme i har du en logaritmeligning. Har du sett på regnereglene for logaritmer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå