Wattengård Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg har en tabell med data som skal knuses i forskjellige sammenhenger og lurer derfor på om det er noen språk som er bedre egnet enn andre for dette formålet, evt. rammeverk for språk jeg kan (C#) Tabellene er ca litt slik (forminsket) +-----------------------------+--------------+ | Tema 1 | Tema 2 | +------------------+-------------------+--------------+--------------+--------------+ | Identifikator | Variabler | Deltema 1 | Deltema 2 | Deltema 3 | +--------+---------+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | Gruppe | Individ | V1 | V2 | V3 | V4 | S1 | S2 | S3 | S4 | S5 | S6 | S7 | S8 | S9 | +--------+---------+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | | 1 | 2 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 2 | 5 | 6 | 2 | | 2 | 3 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 2 | 5 | 6 | 2 | | 2 | 6 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | | 3 | 7 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | | 3 | 8 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 2 | 5 | 6 | 2 | | 3 | 9 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 7 | 5 | 9 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | +--------+---------+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+ Det tok jo bare et kvarter Spørsmålene har ubestemte verdirekkevidder, pr idag normaliseres de til 0-100 før utregningene kjøres. Anywho... Poenget mitt er at jeg må gjøre flere forskjellige ting med disse tallene, utregning av snitt pr spørsmål (Sx), snitt pr spørsmål pr gruppe, snitt pr tema, snitt pr tema pr gruppe etc. Variablene skal ikke regnes ut, men kan brukes for å ta ut kun deler av resultatene etc. Jeg har bakgrunn i C#, men klarer ikke å tenke meg noen god måte å gjøre dette på i C#. Ser for meg et himla rot med multidimensjonale arrays etc. Pr idag gjøres dette i databasen, men dette låser hele databasen og det er ikke veldig gunstig for oss. Så planen er å lese ut kildedata til minnet og gjøre alle kalkulasjoner i et egnet programmeringsspråk. Noen forslag? -C- Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Vel hvis du vil ha et programmeringsspråk til virkelig tallknusing så er Fortran språket, men dette virker mer som et design-problem enn et problem med språket så et nytt språk er ikke nødvendigvis løsningen vil jeg tro. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Hvordan da mener du? "Tabellformatet" er låst, det kan ikke endres... Dette er en legacy-applikasjon jeg prøver å løfte opp fra dypet -C- Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det Giddion sier er selvsagt helt riktig. Problemet er ikke programmeringsspråket, snarere løsningen du benytter. Vi har ikke nok informasjon til å si noe om hvordan dette burde løses, men det har du Du må finne, eller lage en egnet container klasse for dataene. Lambdauttrykk kan være veldig hendig her. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Uten at jeg har kjennskap til språket, virker det veldig som et problem Matlab er egnet til å løse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå